RealMæglerne

Trafikforlig 2035: Her vinder boligejerne

Del
For nogle boligejere kan en forbedret infrastruktur betyde, at deres bolig bliver mere attraktiv i et køber-sælger-marked. For andre kan en sløjfet vej eller jernbane betyde, at boligen bliver mindre interessant – og dermed mindre værd.

Foto: RealMæglerne

Når politikerne tegner fremtidens veje og jernbaner på et Danmarkskort, kan det få stor betydning for boligejerne.

Ejendomsmæglerkæden RealMæglerne med over 100 butikker i Danmark vurderer, at kvadratmeterprisen kan stige og falde med op imod 20 procent.

I de områder, hvor forundersøgelser pågår i årevis, og hvor der er uvished om planerne, kan det lægge en dæmper på købelysten, fordi ingen vil eje en bolig, der med et fingerknips kan blive mindre værd.

Læs mere her: Fanget af streger på et kort

På den anden side vil der også være vindere i spillet. Vinderne er dem, der får en forbedret infrastruktur, der sætter byen på landkortet, og som gør boligen attraktiv for købere, fordi de eksempelvis gerne vil transporteres nemt og hurtigt til og fra arbejde, mens de kan bo i et område i udvikling.

– Derfor giver trafikforliget i regeringens nye infrastruktur-plan også en indikation på, hvilke boligejere der hen over de næste 10-15 år kommer til at vinde på kvadratmeterprisen og efterspørgslen, forklarer Preben Merrild Angelo, adm. direktør hos RealMæglerne.

4 sjællandske byer vinder

Aftalen er indgået med Venstre, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, Enhedslisten, Det Konservative Folkeparti, Nye Borgerlige, Liberal Alliance, Alternativet og Kristendemokraterne.

I alt 160 mia. kroner er sat af til at samle Danmark frem mod 2035. Heraf er 55 mia. til færdiggørelse af igangværende projekter. 45 mia. er til nye jernbaner, og 52 mia. er til nye veje.

Læs mere her: https://www.trm.dk/politiske-aftaler/2021/aftale-om-infrastrukturplan-2035-aftale/

Med i regeringens udspil er også støtte til mange nye elbilladere for 500 mio. kr. og ’støj-stærekasser’.

– Hvis man skal kigge på vinderne, er det Kalundborg, Hillerød, Frederikssund og til dels Næstved, der overordnet set vinder, fordi nye motorvejsstrækninger løsner op i trafikale udfordringer. Derudover er en tredje limfjordsforbindelse ved Aalborg med til at gøre oplandet til Aalborg på begge sider af Limfjorden endnu mere interessant, mens Midtjylland bindes stærkere sammen af motorvejsstrækninger ved Give-Billund og Løvel-Klode Mølle (ved Viborg), mener Preben Merrild Angelo, og uddyber:

– En tredje Limfjordsforbindelse vil dog i kortsigtet perspektiv skabe modstand, som også kan få en negativ effekt, fordi linjeføringen hen over Egholm også vil påvirke levesteder for fredede og truede dyrearter, hvilket 1.500 høringssvar fra modstandere af motorvejen er et bevis på. Det sidste er nok ikke sagt i den sag.

Læs mere her

Lokalt vil udvidelser af motorveje ved bl.a. Storkøbenhavn, Odense og Østjylland også få betydning, i særdelshed for pendlere, men i overordnet perspektiv er det de fire sjællandske motorveje og Limfjordsforbindelsen, der for alvor flytter mange byer op i en ny skala i forhold til boligmarkedet, mener han.

Hevet af tegnebrættet

I oplandet mellem Herning, Skjern og Ringkøbing får boligejerne og pendlerne også gavn af udbygningen af Rute 15:

– Det er svært at sætte ord på, hvor meget udvidelsen betyder for kommunen. En udvidelse af Rute 15 til en 2+1-vej er alfa og omega for, at vi som område kan fortsætte med at udvikle os, har borgmester i Ringkøbing-Skjern Kommune, Hans Østergaard, tidligere sagt.

Det samme er tilfældet i forbindelse med udvidelsen af Rute 26 mellem Sallingsund og Hanstholm.

Hvis man kigger på taberne i spillet, er det boligejere ved Hærvejsmotorvejen på langs af Jylland, som politikerne nu har hevet af tegnebrættet. I hvert fald til efter 2035.

Hærvejsmotorvejen har i årtier lagt en dæmper på boligmarkedet, bl.a. omkr. Give, fordi der var uklarhed om linjeføringen, og fordi motorvejsplanerne spøgte i baghovedet på køberne.

Idéen var en tilslutning til E45-motorvejen syd for Give, forbi Billund, og vest om Lunderskov og Vamdrup til E45 ved Haderslev.

– De mest berørte boligejere får nu ro, men til gengæld mister et stort område nu dynamikken og infrastrukturen, som det ambitiøse Hærvejsprojekt ville medføre i form sammenhængskraft til virksomheder og arbejdspladser, mener Preben Merrild Angelo.

Als og Fyn en ’game-changer’

Andre, der i et regionsperspektiv må føle sig snydt, er boligejere og bilister, der ville få gavn af opgraderingen af Sydmotorvejen på Lolland samt udvidelsen af E45 mellem Aarhus nord og Randers nord. Også projekter, der nu er skrottet.

Preben Merrild Angelo fremhæver desuden forundersøgelserne vedr. en fast forbindelse mellem Als og Fyn (bro eller tunnel, red.) som en potentiel game-changer:

– Det ville jo være et projekt, der ikke alene sætter Als og Sønderborg på landkortet, men også bringer Syd- og Sønderjylland meget, meget mere i spil. Hvis ikke som metropol, så som navle, siger han.

Forbedringer af trafik og infrastruktur kan betyde værdistigninger på op imod 20 procent.

Virker som en magnet

Blandt de ejendomsmæglere, der har oplevet effekten af dét, er ejendomsmægler Kent Tøt Jensen fra RealMæglerne i Brørup mellem Esbjerg og Kolding:

– En motorvej virker som en magnet. Uden Esbjergmotorvejen ville vi ikke eksistere som by. Vi har i dag et solidt og velfungerende lokalliv, og vi ligger lige i smørhullet. Typisk arbejder manden måske i Esbjerg og konen i Kolding. Her kan de købe en moderniseret villa på 130 m2 for 1,2 mio. kroner og pendle til arbejde i hver sin bil på under 30 minutter, har Tøt Jensen tidligere sagt.

Flere pressefotos her: https://www.scanpix.dk/spdk/ (Appr via Scanpix)

***

Læs mere her:

Aftale om Infrastrukturplan 2035

Aftale mellem regeringen (Socialdemokratiet), Venstre, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, Enhedslisten, Det Konservative Folkeparti, Nye Borgerlige, Liberal Alliance, Alternativet og Kristendemokraterne:

https://www.trm.dk/politiske-aftaler/2021/aftale-om-infrastrukturplan-2035-aftale/

Fast forbindelse mellem Als og Fyn

AlsFynBroen vil årligt spare danskerne for 4,6 millioner timers transporttid. Det gør AlsFynBroen til en af de bedste infrastrukturinvesteringer i Danmark, når det kommer til sparet transporttid. (Kilde: COWI)

https://alsfynbroen.dk/

Nøgleord

Kontakter

Billeder

Information om RealMæglerne

RealMæglerne
RealMæglerne
Stenmosevej 15
2620 Albertslund

3634 0800http://www.realmaeglerne.dk

RealMæglerne A/S er en fri og uafhængig ejendomsmæglerkæde, som blev grundlagt i 1988. Med sine 105 butikker i hele Danmark - og flere på vej - er RealMæglerne i dag blandt de største ejendomsmæglerkæder i landet.

Vidste du, at RealMæglerne planter to træer i RealMægler Folkeskoven for hver bolighandel i kæden - ét træ for køber og ét træ for sælger.

Læs mere her: RealMægler Folkeskoven

Boliger og byggeri står ifølge Energistyrelsen for 40 procent af energiforbruget i Danmark, og en stor del af CO2-udslippet er dermed relateret til produktion af varme og energi i boliger.

Med klimaberegneren ønsker RealMæglerne at inspirere boligejerne til at vælge de rigtige løsninger, når de energiforbedrer boligen. Vi kalder det: Sammen om et bedre klima

Følg pressemeddelelser fra RealMæglerne

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra RealMæglerne

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye