Tove Jansson – en stille eksistens, der satte dybe spor

Tove Jansson er af langt de fleste kendt som moderen til mumitroldene og deres forunderlige univers, som har tryllebundet både børn og voksne i mange år. Denne biografi af den finske kunsthistoriker Tuula Karjalainen kaster et nuanceret lys over Tove Janssons farverige og produktive liv, der indeholdt meget mere end mumitrolde.
Bogens forside

”Senere vil folk sige, at vi fik lov til at leve i en interessant og stor tid. Men jeg tror, at alt det store, der sker omkring os, kun gør os mindre. Hvis en krig varer for længe, orker folk ikke at være storartede. De krymper mere og mere og ser mindre og mindre, hager sig fast i nationalismens fraseologier, i slagord, i gamle fordomme og principper, i sig selv.”

Tove Jansson – arbejde og kærlighed er en smukt illustreret biografi om en af de mest enestående og elskede børnebogsforfattere i vores tid. Men Tove Jansson (1914-2001) var meget mere end børnebogsforfatter og begyndte sit produktive arbejdsliv som billedkunstner. Siden arbejdede hun blandt andet som illustrator, manuskriptforfatter, sangskriver og brugte i alle sammenhænge sit eget liv som udgangspunkt for sit kunstneriske virke. Historierne fra Mumidalen og dens beboere opstod under Anden Verdenskrig, hvor den unge Jansson følte sig nødsaget til at flygte fra de grumme tider ind i sin fantasi, til en blidere verden.

Som menneske påvirkede Tove Jansson sin samtids politiske og kulturelle værdier og holdninger – aldrig som revolutionær fanebærer, men som en stille eksistens, der dog levede kompromisløst i overensstemmelse med sine egne valg, som forbillede.

Tuula Karjalainen har tidligere arbejdet som leder for Helsinki Kunstmuseum og Museet for nutidskunst Kiasma og er en ekspert i Tove Jansson forfatterskab og kunst samt i hendes dagbøger og årelange korrespondancer med venner og familie. Tuula Karjalainen mødte Tove Jansson en gang, mens hun endnu var i live, og ambitionen med hendes biografi om den afdøde forfatter og kunstner har været et ønske om at lade Tove Janssons liv tegne et portræt af den tid, hun levede i, med de værdier og den kulturhistorie, der prægede Tove Janssons liv, men som Tove Jansson også selv satte sit eget stilfærdige præg på.

Titel: Tove Jansson – arbejde og kærlighed
Forfatter: Tuula Karjalainen
Oversætter: Birgita Bonde Hansen
Udgivelsesdato: 10. august 2021

Bogens forside

Harry Styles er en nulevende modelegende14.3.2024 10:13:33 CET | Pressemeddelelse

I 2010 trådte en ung Harry Styles ind på X-factor scenen i England for at aflægge audition. Allerede den gang stod det klart, at han kan inspirere og fascinere med mere end sin stemme. Med neglelak, fjerboa, pailletter, jakkesæt og buksedragter har han gennem alle årene været en inspiration for dem, der gerne vil lege med stilen. I Stilikoner: Harry Styles fortæller Lauren Cochrane historien om en sand modelegende.