Tour-feberen har ramt Danmark: Flest cykelskader i 20 måneder

Antallet af sager, hvor en person er kommet til skade på cyklen, er det højeste i 20 måneder, viser ny opgørelse fra Topdanmark.

Fredag er der lagt op til gul folkefest, når verdens største cykelløb, Tour de France, starter i København.

Forhåbentligt har de professionelle ryttere mere held på cyklen, end det har været tilfældet på det seneste for danske cyklister.

En ny opgørelse fra Topdanmark, et af landets største forsikringsselskaber, viser, at antallet af sager, hvor en person er kommet til skade på cyklen, steg med 77 procent i maj i forhold til måneden før. Det er det højeste niveau siden september 2020, hvor mange cyklister drønede rundt på vejene, mens coronakrisen hærgede.

“Det er ikke kun Jonas Vingegaard, Tadej Pogačar og de øvrige ryttere i feltet, der skal passe på, når de sætter sig op på cyklen,” siger Rasmus Ruby-Johansen, skadedirektør i Topdanmark.

Opfordring til cyklister
Danmark er et vaskeægte cykelland, og det kan Topdanmark se på grafen over antal skader, som ligner en profil fra en bjergetape. Gevinsterne ved at cykle kan være glæden, et bedre helbred, mindre CO2-udledning og penge sparet på transport, men det er vigtigt, at alle cyklister husker at være opmærksomme, når de triller afsted, lyder det fra skadedirektøren.

“Vi opfordrer selvfølgelig til, at cyklisterne altid overholder færdselsloven, kører efter forholdene og viser hensyn til alle medtrafikanter. Men uanset, hvor godt man passer på sig selv og hinanden, så går det galt en gang imellem. Vi ser både store og små skader. Skaderne er afhængige af farten, alt efter om det er fru Jensen, som uheldigvis vælter på vej hjem fra supermarkedet, eller én person på en carbonracer, der måske kører over evne og tror man kan tage Kiddesvej oppe fra og ned, og som vælter i sin jagt på det ultimative kaffestop,” siger Rasmus Ruby-Johansen.

Mulighed for erstatning
Hvis uheldet er ude, kan der være mulighed for en erstatning, hvis du har et eller flere brud. Derudover kan der være hjælp at hente i form af behandlinger ved for eksempel fysioterapeut – og sidst, hvis man er rigtig uheldigt, kan der ske en udbetaling, hvis uheldet har medført, at du har et varigt mén fra uheldet.

Ifølge Idrættens Analyseinstitut svarede ti procent af voksne danskere i en spørgeskemaundersøgelse 'Danskernes motions- og idrætsvaner efter genåbning af idrætslivet', gennemført i oktober 2021, at de inden for de sidste 12 måneder regelmæssigt havde dyrket landevejscykling.

Topdanmark er et af landets største forsikringsselskaber og kommercielle pensionsselskaber.

Vi er 2.400 medarbejdere, der hjælper flere end 110.000  erhvervs- og landbrugskunder, 600.000 privatkunder og 225.000 pensionskunder i hele landet. Det har vi gjort siden 1898, hvor grundstenen til Topdanmark blev lagt.

Hver femte arbejdsulykke sker under høsten: Topdanmark kommer med opfordring efter bekymrende udvikling11.7.2022 07:20:00 CEST | Pressemeddelelse

Sandsynligheden for, at landmænd får kvæstet fingre, arme og ben, er markant højere i høstmånederne, og derfor kommer forsikringsselskabet nu med en opfordring om at være ekstra opmærksom. 3 ud af 10 danske landmænd har dog sørget for, at de selv, deres ægtefælle eller ekstra høsthjælp, fx nabosønnen, kan få hjælp. Her er en tjekliste til at undgå ulykker under årets vigtigste periode.

Kraftig regn og lokale skybrud truer i dag: Her er 10 gode råd til boligejere27.6.2022 09:00:26 CEST | Pressemeddelelse

Mandag er der risiko for kraftig regn eller skybrud i store dele af landet, særligt i Jylland hvor frontzonen allerede er trukket ind over landet. Sådan lyder den seneste melding fra Danmarks Meteorologiske Institut (DMI), der varsler om “voldsomt vejr”. Topdanmark, et af landets største forsikringsselskaber, forventer derfor, at der bliver ekstra travlt med at hjælpe kunder, der ramt af vandskader, og har allerede advaret medarbejdere om, at dagen kan blive lang. Selskabet kommer også med en opfordring direkte til danske boligejere: ”Langt størstedelen af danskerne har foreløbig været forskånet for skybrud i år, men situationen kan hurtigt vende. Som boligejer er der god grund til at tage sine forholdsregler nu, da vi af erfaring ved, at sommeren er højsæson for kraftig regn eller skybrud,” siger Rasmus Ruby-Johansen, skadedirektør i Topdanmark. I 2021 voldte skybrud store problemer for mange boligejere. Her modtog Topdanmark næsten 5.700 skader relateret til nedbør, svarende til en s