Torup er blandt Danmarks tre hotteste landsbyer

Der er få landsbyer, der kan tiltrække nye beboere som Torup i Nordsjælland. Derfor er den lille by mellem Frederiksværk og Hundested kommet på det varme landkort over de mest inspirerende landsbyer i Danmark.

En af de tre hotteste landsbyer i Danmark.

Sådan lyder dommen over Torup, der bliver fremhævet som foregangseksempel på, hvordan små landsbyer overlever og udvikler sig i en tid, hvor urbanisering og centralisering ellers lægger mange små samfund øde landet over.

Sammen med to andre, måske lidt mere landskendte lokationer, nemlig Svaneke på Bornholm og surfer-mekkaet Klitmøller, er landsbyen i Halsnæs Kommune fremhævet som en såkaldt ‘varm zone’.

Grundene til kåringen er blandt andet den store evne til at tiltrække børnefamilier og det man i kalder ikke-gennemsnitlige familier. Det betyder, at der i højere grad flytter andre typer mennesker til, end der ellers gør til netop det område.

Det er projektet Varme Zoner, der fremhæver Torup som en af de landsbyer, der har knækket koden til at få de små samfund til at fungere og ikke mindst tiltrække nye beboere.

Projektet er forankret hos Thy Erhvervsforum, der i flere år har haft fokus på sammenhængen mellem job og livskvalitet i Thy.

Økoby trækker op

Det er især økobyen Dyssekilde, der er afgørende element for at fremhæve Torup som en ‘varm zone’.

I projektets konklusioner lyder det: “Det er Økolandsbyen Dyssekilde og dermed det, som visionære og initiativrige mennesker har skabt, som umiddelbart får Torup til at skille sig ud.”

Og det lyder videre: “Selvom folk er forskellige, er man grundlæggende fortsat enige om en bestemt måde at leve sammen på. Det resulterer i en relativt homogen gruppe, som nye mennesker med lyst til livet i (øko)landsbyen har forholdsvis nemt ved at finde sig til rette i.

Fire faktorer tiltrækker tilflyttere

Overordnet har projektet nedbrudt fire faktorer, der er vigtige for at tiltrække og fastholde tilflyttere til Torup.

I projektet peger man på at Torup slår ud på sammenhængskraft, mødesteder, skabertrang og x-faktor.

Konkret fremhæves det, at sammenhængskraften i Torup og Dysekilde er stor, og fordres af en stor nærhed, åbenhed og tryghed. Mødestederne er mange, varierede og hyppige, og skabertrangen er stor og inspirerende.

I x-faktor-kategorien ligger kvaliteter som fællesskab og selve stedet, hvor landsbyen ligger.

I 2019 blev Torup desuden kåret til Årets Landsby

For yderligere se vielskerhasnaes.dk

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Billedetekst:Økobyen Dyssekilde er fyldt med anderledes huse, hvor byggeformer og energiforbrug nytænkes. Foto: Mette Johnsen/Varme Zoner

Vi elsker Halsnæs er din portal til masser af info og gode fortællinger med indsigt og udsyn fra området Halsnæs. Der er mange grunde til at bo og leve i Halsnæs. En hel del af dem samt god inspiration finder du her.

Siden er startet af Halsnæs Kommunen i 2016, men ejes og drives fra januar 2020 af Westfall Kommunikation.