Topledere i energi- og forsyningsbranchen har fuld fokus på klimaet

Topledere i energi- og forsyningsbranchen er længder foran topledere i andre brancher, når det kommer til at fastsætte klimamål og forpligte sig til en net-zero-udledning. 4 ud af 10 virksomheder i energi- og forsyningsbranchen har forpligtet sig til en net-zero-udledning, mens branchegennemsnittet blot er på 21 %, viser PwC’s CEO Survey 2022.
Claus Dalager, partner i PwC.

63 % af toplederne i energi- og forsyningsbranchen har fastlagt mål for udledning af drivhusgasser i virksomhedens langsigtede strategi, og 40 % har allerede forpligtet sig til en net-zero-udledning. Virksomheder i energi- og forsyningsbranchen er længere fremme end virksomheder i øvrige brancher, hvor kun 36 % har implementeret mål for udledning af drivhusgasser i virksomhedens langsigtede strategi, og kun hver femte virksomhed har forpligtet sig til en net-zero-udledning.

Energi- og forsyningsbranchen har et særligt ansvar over for klimaet, og resultaterne vidner om, at toplederne tager klimaudfordringerne alvorligt. Virksomhederne i energi- og forsyningsbranchen er de mest klimaambitiøse, når det kommer til at arbejde strategisk med net-zero og at implementere CO2-mål i virksomhedens langsigtede strategi,” siger Claus Dalager, partner i PwC, og uddyber yderligere:

Det er vigtigt, at virksomhederne arbejder med en videnskabelig kendt definition af net-zero, da det giver virksomhederne mulighed for at få deres CO2-mål valideret, og så sikrer det samtidigt at virksomhederne arbejder mod samme mål. Det giver mere gennemsigtighed.

56 % af toplederne angiver, at deres net-zero-strategi er forpligtet til at begrænse temperaturstigninger til 1,5 °C, mens yderligere hver femte har koblet deres net-zero-strategi til højest 2 °C. Derudover har 56 % af virksomhederne fået deres tilgang til udledning af drivhusgasser uafhængigt vurderet og valideret, fx af SBTi.

Toplederne bliver målt på CO2-mål
Knap en tredjedel af alle topledere inden for energi- og forsyningsbranchen har et mål om udledning af drivhusgasser i deres personlige bonus- eller incitamentsordning, hvilket er det højeste på tværs af alle brancher.

Branchegennemsnittet ligger på 12 %, så når en tredjedel af toplederne i energi- og forsyningsbranchen bliver målt på deres klimaindsats, vidner det om, at der er en forretningsmæssig forståelse og prioritering af klimaudfordringerne, og at det bliver taget alvorligt,” fortæller Claus Dalager.

Det er særligt at møde kundernes forventninger, at forbedre sine produkter/services og at afbøde risici for klimaændringer med henholdsvis 79 %, 74 % og 71 %, som har betydning for toplederne i forhold til deres net-zero-forpligtelser.

Claus Dalager, partner i PwC.