Topdanmark vil være CO2 neutral og sætter mere turbo på ansvarlighed

Bæredygtighed, klima og samfundsansvar kommer til at stå højere på Topdanmarks prioritetsliste fremover. Det vidner den seneste CSR-rapport fra virksomheden om. Den nye linje kommer et par år efter, at administrerende direktør Peter Hermann har sat sig i direktionsstolen.
Peter Hermann præsenterede den nye CSR-rapport for bestyrelsen i Topdanmark i dag. Den indeholdt blandt andet et mål om, at Topdanmark skal være CO2-neutral i sin drift i 2030. Foto: Frederikke Heiberg

Klimaudfordringer, stressepidemier og CO2-udledning er blot nogle af de store samfundsudfordringer, som C-25 virksomheden vil bidrage til at løse ifølge en ny og mere markant CSR-rapport om bæredygtighed og samfundsansvar.

”Topdanmark tager sit samfundsansvar på sig, for forretning og samfundsansvar går hånd i hånd. Derfor vil vi gerne bidrage med det, vi kan, også selv om det måske kun er et lille bidrag i det store samlede globale regnskab,” siger administrerende direktør i Topdanmark Peter Hermann på dagen, hvor virksomhedens CSR-rapport offentliggøres.

Han påpeger, at flere af de udfordringer, som samfundet står over for, også har direkte betydning for Topdanmark som virksomhed.

”Når klimaet betyder flere ekstreme vejrbegivenheder, så har det betydning for vores kunders hverdag og dermed for vores forretning. Samtidig har vi en ambition om at gøre det nemt for vores kunder. Derfor er det naturligt, at vi nu sætter lidt mere turbo på at få bæredygtighed og samfundsansvar endnu mere ind i vores kerneforretning, også selv om vi må erkende, at opgaven er svær og vil tage tid,” siger Peter Hermann.

Nyt mål: CO2-neutral i 2030

Topdanmark bakker op om Paris-aftalen og regeringens mål om 70 procent CO2-reduktion i 2030. På den baggrund har selskabet som noget helt nyt sat som mål selv at blive CO2-neutral i 2030 – og er dermed en af de første selskaber i branchen med et markant reduktionsmål som en del af forretningen.

”Med det nye mål, at Topdanmark skal være CO2-neutral i 2030, ønsker vi at vise omverdenen og vores samarbejdspartnere, at vi tager de globale klimaudfordringer alvorligt. Vi bakker op om Paris-aftalen og regeringens klimalov. Vi er sikre på, at initiativet også vil tjene som inspiration for os selv og i udviklingen af vores forretning, når vi skal imødekomme fremtidens kundebehov,” siger Peter Hermann, der erkender, at opgaven bliver svær og vil tage tid at udføre.

Målet mod 2030 drejer sig om CO2-udledning fra driften af forretningen fx el, varme, firmakørsel og flyrejser, dvs. scope 1 og 2 og noget af scope 3.

Men Topdanmark vil dog også arbejde for at forsøge at reducere CO2-udledningen i sin værdikæde, fx gennem leverandører til skadeprocessen og kunder.

På investeringssiden er ambitionen, at omkring 20 % af hensættelserne vil investeres i den grønne omstilling i 2030.

Allerede mange initiativer

Topdanmark var den første virksomhed, der i 2012 opsatte solcelleanlæg. Og frem til 2016 lykkedes det at reducere CO2-udledning med omkring 30%.

Selskabet arbejder også med at mindske den indirekte CO2-udledning gennem fokus på genbrug og reparation, når skader sker. Fx reparerer Topdanmark 42 procent af alle de bilruder og 70% af de computere, telefoner og tablets, som kunderne får erstattet frem for at udskifte dem.

”Det er alt sammen noget, som er med til at mindske den CO2-udledning, som påvirker hele klodens klima, og som kan betyde flere skader for vores kunder og større udgifter for os til ulempe for aktionærerne,” siger Peter Hermann.

Mere samfundsansvar fremover

Det er ikke kun klima og miljø, som Danmarks næststørste forsikringsselskab Topdanmark sætter fokus på i sine nye CSR-mål.

Også flere af FN’s 17 bæredygtighedsmål bliver nu en større del af Topdanmarks arbejde fremover. Topdanmark har siden 2010 været tilmeldt FN’s initiativer for private virksomheder og organisationer, Global Compact, men tilføjer nu fem af FN’s 17 bærerdygtighedsmål.

”Det er de mål, hvor vi som virksomhed kan se, at vi har mulighed for at bidrage,” siger Peter Hermann.

De fem udvalgte mål er sundhed og trivsel, ligestilling mellem kønnene, anstændige jobs og økonomisk vækst, ansvarligt forbrug og produktion og så klimaindsatsen.

Som forsikringsselskab har Topdanmark længe arbejdet proaktivt med sundhed og forebyggelse af sygdomme og skader hos kunderne. Dette arbejde vil fortsætte fremadrettet og vil blive udbygget i højere grad.

”I takt med, at vores samfund bliver mere og mere effektivt, så er risikoen for skader på vores kunders psykiske velbefindende også øget. Derfor gør vi en del for at forebygge skader hos kunderne, allerede som det er nu. Men vi vil gerne arbejde hårdere på at udbygge og forbedre denne indsats,” siger Peter Hermann.

Hvis du vil vide mere om Topdanmarks arbejde med samfundsansvar og bæredygtighed kan du læse vores CSR-rapport 2019 her.

Det har vi gjort:

• Genbrug ved udbedring af skader
  • Reduceret CO2-udslip med 30 procent
  • Nedsat tilfælde af stress hos vores kunder
  • Skabt et nyt pensionsprodukt med mulighed for flere grønne investeringer.

Det vil vi gøre fremadrettet:

• Selskabet Topdanmark vil være CO2-neutral i 2030 i scope 1 og 2.
  • Mere integration af bæredygtighed i kerneforretningen
  • Endnu mere fokus på genbrug og reparation ved skader
  • Indføre code of conduct og fokus på dataetik
  • Endnu mere fokus på forebyggelse af psykiske skader
  • Fokus på kønsfordeling og mangfoldighed i ansættelse af ledere.

CO2 reduktion var på dagsordenen, da Peter Hermann præsenterede årsrapport og CSR-rapport 2019 og målene for 2020 for bestyrelsen. Foto: Topdanmark.
CO2-udslippet skal ned i Topdanmark. Det fik administrerende direktør Peter Hermann godkendt af bestyrelsen på dagen for selskabet offentligegørelse af CSR-rapport og årsrapporten for 2019. Foto: Colourbox.