Topdanmark A/S

Topdanmark tester klimavenligt drive-in værksted

Del
Som det første forsikringsselskab i landet vil Topdanmark teste et nyt klimavenligt koncept til reparation af små bilskader. De nye ”drive-in skadecentre”, som Carbucks står bag, kan reparere bilen på kun to timer og udleder 95 procent mindre CO2 end et traditionelt værksted.

En ny intelligent og CO2-besparende reparationsmetode af biler lanceres nu i Danmark, og som de første har Topdanmark indgået en aftale med firmaet bag, Carbucks, der også er en del af forsikringsselskabets autonetværk.

Sammen skal parterne høste erfaringer om potentialet for både at styrke kundeoplevelsen og reducere CO2-udledningen.

”Vi har store forventninger til de nye miljøvenlige drive-in skadecentre, og vi oplever en stor interesse for klimavenlige alternativer hos vores kunder,” siger Rasmus Ruby-Johansen, skadedirektør i Topdanmark.

“Testen af de nye klimavenlige skadecentre er et vigtigt initiativ i Topdanmarks ambitioner om at reducere CO2-udledningen og tilbyde nye services, der skaber værdi for kunderne før, under og efter skaden”, siger han.

Ved blandt andet at optimere processen og indretningen af de tekniske faciliter forventes CO2-udledningen at blive nedbragt til kun 2,13 kg, når biler repareres i de nye skadecentre. En sammenlignelig reparation med den hidtidige metode udleder 45,47 kg CO2. Det betyder en reduktion i CO2-udledningen på 95 procent.

Fra fem dage til to timer
Det første grønne skadecenter testes i efteråret 2021, og afhængigt af erfaringerne er det planen at åbne flere skadecentre i løbet af 2022.

Her kan der repareres skader, hvor det ikke er nødvendigt at udskifte dele på bilen. En analyse af skader blandt Topdanmarks kunder viser, at det typisk er tilfældet for bilskader under 15.000 kroner.

Metoden gør det samtidig langt nemmere for kunderne at få ordnet småskader.

”Mange har prøvet at køre rundt med en bule eller en ridse i bilen. Normalt kan det selv med en mindre skade tage op til fem dage, hvor man skal undvære sin bil, når den skal på værksted. Med den klimavenlige løsning kan kunder på sigt få bilen repareret på to timer,” siger Rasmus Ruby-Johansen

”Det vil naturligvis fortsat være op til vores kunder selv at beslutte, hvilket værksted de foretrækker at benytte,” siger han.

Udover de specialdesignede metoder, som bidrager til at reducere CO2-udledningen, vil langt færre biler også skulle have ny kofanger. Det bidrager yderligere til at reducere udledningen af drivhusgasser, fordi der ikke skal produceres nye, og omfanget af plastaffald fra kasserede kofangere bliver reduceret.

Læs mere om andre CSR-tiltag i Topdanmark her.

Nøgleord

Kontakter

Billeder

Links

Information om Topdanmark A/S

Topdanmark A/S
Topdanmark A/S
Borupvang 4
2750 Ballerup

https://www.topdanmark.com/

Topdanmark er landets næststørste forsikringsselskab og fjerdestørste kommercielle pensionsselskab.

Vi er 2.400 medarbejdere, der hjælper flere end 110.000  erhvervs- og landbrugskunder og over 500.000 privatkunder i hele landet. Det har vi gjort siden 1898, hvor grundstenen til Topdanmark blev lagt.

Vi er et aktieselskab og blandt de 25 største virksomheder i Danmark målt på omsætning.

Følg pressemeddelelser fra Topdanmark A/S

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Topdanmark A/S

Tusindvis af danskere ramt af tyggeskader24.4.2025 06:30:00 CEST | Pressemeddelelse

Topdanmarks kunder gør i høj grad brug af muligheden for at få dækket skader på tænderne gennem ulykkesforsikringen, og det er særligt en type tandskade, der fylder i statistikkerne. Det viser tal fra Topdanmark, et af landets største forsikringsselskaber. I efteråret 2023 gjorde forsikringsselskabet det muligt for sine kunder at få dækket tyggeskader under ulykkesforsikringen. Det har ført til, at antallet af skader på Topdanmarks ulykkesforsikring er steget markant fra 2023 til 2024, hvor tyggeskader stod for knap 25 pct. af alle skader på ulykkesforsikringen. ”Vi oplever, at kunderne gør hyppigt brug af denne dækning, og at de er meget tilfredse med den. Det er vi rigtig glade for, men vi vil samtidig opfordre danskerne til at være forsigtige, når de sætter tænderne i en række fødevarer,” siger Rasmus Ruby-Johansen, skadesdirektør i Topdanmark. I Topdanmark er det erfaringen, at fødevarer som stegt flæsk, slik, som er hårdt, og brød med kerner giver danskerne tyggeskader. ”Man bør v

Topdanmark med løftet pegefinger: Tusindvis kommer til skade, når de laver havearbejde16.4.2025 06:30:00 CEST | Pressemeddelelse

Ifølge DMI kan påsken byde på varmt vejr, og det kan få mange danskere til at gå i haven for at slå græsset eller klippe hækken. Men gør det med omtanke, lyder opfordringen fra Topdanmark, et af landets største forsikringsselskaber. Topdanmark modtager hvert år anmeldelser fra kunder, der er kommet til skade i haven, og de mange ulykker i haven mærker Odense Universitetshospital og Svendborg Sygehus også til – særligt i foråret og sommeren. Tal fra Ulykkes Analyse Gruppen fra Odense Universitetshospital viser, at akutmodtagelsen ved Odense Universitetshospital og Svendborg Sygehus registrerede 828 tilskadekomne efter havearbejde i 2024. Det svarer til ca. 12.500 årligt på landsplan. ”Vi ser desværre mange ulykker relateret til havearbejde, fordi folk ikke er vant til så hårdt fysisk arbejde, og fordi de ikke er forsigtige eller opmærksomme nok. Man kan komme rigtig galt afsted, og man bør derfor tænke sig om en ekstra gang, før man flytter et ton fliser eller klipper hæk i flere meters

Peter Hermann har valgt at stoppe, når Topdanmarks integration i If er gennemført6.2.2025 07:40:32 CET | Pressemeddelelse

Peter Hermann har valgt at stoppe som adm. direktør i Topdanmark og viceadm. direktør i If, når Topdanmark er integreret i If 1. juli 2025. Integrationen betyder, at Topdanmark bliver en del af Nordens største forsikringsselskab og det næststørste forsikringsselskab i Danmark med en markedsandel på 21 procent. ”Jeg er stolt over den transformation, som Topdanmark er lykkedes med de seneste syv år. Sammen med dygtige medarbejdere har vi trods store forandringer formået at skabe stærke resultater med en solid kerneforretning, ansvarlig vækst og stigende tilfredshed blandt medarbejdere og kunder. Det betyder, at Topdanmark i dag er et fokuseret, moderne og veldrevet forsikringsselskab, der skaber værdi for kunder, aktionærer og samfundet,” siger Peter Hermann. Sampo-koncernens købstilbud på Topdanmark i august 2024 indledte Topdanmarks integration i If, som er ejet af Sampo. ”Det har været vigtigt for mig at bidrage til integrationen, og sammen har vi lagt en klar plan frem mod den juridi

Topdanmark i opråb: Afgørende at tjekke dette før skiferien30.1.2025 06:00:00 CET | Pressemeddelelse

Tusindvis af danskere får snart travlt med at pakke kufferten for at komme afsted på ski. Uge 7 og 8 er to meget populære skiuger, som normalt plejer at give travlhed hos Topdanmark, et af landets største forsikringsselskaber. ”Vi kan allerede se nu, at danskerne kommer til skade på ski og snowboard. Vi forventer især at få travlt med at hjælpe vores kunder i de klassiske vinterferieuger, som er højsæson for skiferier,” siger Rasmus Ruby-Johansen, skadedirektør i Topdanmark. Topdanmarks kunder har foreløbigt anmeldt knap 190 skiskader i år. I januar og februar sidste år blev der anmeldt knap 700 skiskader. Ifølge SOS International, som Topdanmark samarbejder med, var det henholdsvis de 50-59-årige og 20-29-årige, der tegnede sig for flest skiskader i forbindelse med sidste års skisæson. Begge aldersgrupper stod for ca. 20 procent af skiskaderne hver. ”Det er især skader i knæ og underben, der giver mange danskere problemer på skiferien, men vi ser også altid en del, som slår skulderen,

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye