Topdanmark tester klimavenligt drive-in værksted

Som det første forsikringsselskab i landet vil Topdanmark teste et nyt klimavenligt koncept til reparation af små bilskader. De nye ”drive-in skadecentre”, som Carbucks står bag, kan reparere bilen på kun to timer og udleder 95 procent mindre CO2 end et traditionelt værksted.

En ny intelligent og CO2-besparende reparationsmetode af biler lanceres nu i Danmark, og som de første har Topdanmark indgået en aftale med firmaet bag, Carbucks, der også er en del af forsikringsselskabets autonetværk.

Sammen skal parterne høste erfaringer om potentialet for både at styrke kundeoplevelsen og reducere CO2-udledningen.

”Vi har store forventninger til de nye miljøvenlige drive-in skadecentre, og vi oplever en stor interesse for klimavenlige alternativer hos vores kunder,” siger Rasmus Ruby-Johansen, skadedirektør i Topdanmark.

“Testen af de nye klimavenlige skadecentre er et vigtigt initiativ i Topdanmarks ambitioner om at reducere CO2-udledningen og tilbyde nye services, der skaber værdi for kunderne før, under og efter skaden”, siger han.

Ved blandt andet at optimere processen og indretningen af de tekniske faciliter forventes CO2-udledningen at blive nedbragt til kun 2,13 kg, når biler repareres i de nye skadecentre. En sammenlignelig reparation med den hidtidige metode udleder 45,47 kg CO2. Det betyder en reduktion i CO2-udledningen på 95 procent.

Fra fem dage til to timer
Det første grønne skadecenter testes i efteråret 2021, og afhængigt af erfaringerne er det planen at åbne flere skadecentre i løbet af 2022.

Her kan der repareres skader, hvor det ikke er nødvendigt at udskifte dele på bilen. En analyse af skader blandt Topdanmarks kunder viser, at det typisk er tilfældet for bilskader under 15.000 kroner.

Metoden gør det samtidig langt nemmere for kunderne at få ordnet småskader.

”Mange har prøvet at køre rundt med en bule eller en ridse i bilen. Normalt kan det selv med en mindre skade tage op til fem dage, hvor man skal undvære sin bil, når den skal på værksted. Med den klimavenlige løsning kan kunder på sigt få bilen repareret på to timer,” siger Rasmus Ruby-Johansen

”Det vil naturligvis fortsat være op til vores kunder selv at beslutte, hvilket værksted de foretrækker at benytte,” siger han.

Udover de specialdesignede metoder, som bidrager til at reducere CO2-udledningen, vil langt færre biler også skulle have ny kofanger. Det bidrager yderligere til at reducere udledningen af drivhusgasser, fordi der ikke skal produceres nye, og omfanget af plastaffald fra kasserede kofangere bliver reduceret.

Læs mere om andre CSR-tiltag i Topdanmark her.

Topdanmark er landets næststørste forsikringsselskab og fjerdestørste kommercielle pensionsselskab.

Vi er 2.400 medarbejdere, der hjælper flere end 110.000  erhvervs- og landbrugskunder og over 500.000 privatkunder i hele landet. Det har vi gjort siden 1898, hvor grundstenen til Topdanmark blev lagt.

Vi er et aktieselskab og blandt de 25 største virksomheder i Danmark målt på omsætning.

Hver fjerde mindre virksomhed skal købe forsikringer 100% online hos Topdanmark18.6.2021 11:35:00 CEST | Pressemeddelelse

Topdanmark er blandt de første til at introducere et reelt onlinesalg af forsikringer til erhvervskunder. På selskabets hjemmeside kan virksomheder nu købe pakker med samtlige forsikringer, der er behov for, når man driver virksomhed, blandt andet arbejdsskade-, retshjælps- og ansvarsforsikring, og så er der mulighed for at tilkøbe fx cyberforsikring. ”Efter få klik har man en aktiv dækning, og vi regner med, at det bliver en gamechanger på erhvervsmarkedet. Det kan lyde banalt, at vi nu sælger online, men det har ikke været udbredt herhjemme, specielt ikke for erhvervskunder. Det skal og vil vi lave om på,” siger Monica Diaz, koncerndirektør for Landbrug & Erhverv i Topdanmark. ”Vi oplever, at mindre virksomheder hellere vil bruge tid på at drive deres forretning og betjene kunder fremfor administrative opgaver. Nu kan de købe forsikringer lige præcis på den tid af døgnet, der passer dem bedst,” siger hun. Handler på et åbenlyst behov I første omgang bejler Topdanmark til virksomheder