Topdanmark styrker sin kerneforretning i udfordrende halvår

Et negativt investeringsresultat sætter sit spor i Topdanmarks regnskab for første halvår 2022, men der er fortsat godt momentum i den underliggende kerneforretning. Forbedrede produkter og services bidrager positivt til resultatet, som lander på 380 mio. kroner efter skat.
Peter Hermann, adm. direktør i Topdanmark.

Fremgangen i Topdanmarks kerneforretning fortsætter. Præmieindtægterne i skadesforretningen vokser i første halvår 2022 med 3,9 procent til knap 4,9 mia. kroner drevet af vækst på tværs af alle divisioner. Samtidig har forbedrede produkter og services bidraget til at styrke Topdanmarks kerneforretning yderligere til gavn for selskabets kunder.

Overskuddet lander på 380 mio. kroner efter skat i årets første seks måneder, mens det centrale forsikringstekniske nøgletal, combined ratio, der angiver forholdet mellem indtægter og udgifter, ender på 83,1. Isoleret for andet kvartal lander combined ratio på 79,4, men vejrbegivenheder, herunder stormen Malik, har trukket nøgletallet op for halvåret.

”Årets første halvår har været præget af turbulens på de finansielle markeder, stigende inflation og ekstraordinære vejrbegivenheder. Set i det lys er det tilfredsstillende, at vi fortsætter med at styrke vores kerneforretning, og at vi fortsætter med at gøre en forskel for vores kunder,” siger Peter Hermann, adm. direktør i Topdanmark.

Et tab på investeringerne på 437 mio. kroner trækker det samlede resultat ned. Til sammenligning gav investeringerne en gevinst på 340 mio. kroner i første halvår 2021.

Som følge af tabet på investeringerne justerer Topdanmark forventningerne til et resultat efter skat på 2,10-2,35 mia. kroner eksklusive afløb i andet halvår, medregnet det forventede provenu for salget af Topdanmark Livsforsikring.

Udbetalt milliarder i erstatning
Topdanmark har i første halvår 2022 samlet udbetalt omkring 3,2 mia. kroner til erstatning og udbedring af skader hos kunder på tværs af alle divisioner.

Selskabet har blandt andre hjulpet kunder, der har fået rejseplanerne forstyrret. Topdanmark har alene i juni hjulpet 78 procent flere kunder med skadesager og spørgsmål til afbestillings- og rejseforsikringen sammenlignet med samme periode i 2019.

Topdanmark har også haft ekstraordinært travlt med at hjælpe kunder, som for eksempel anmelder skader om angst og depression via deres sundhedsforsikring, mens antallet af konsultationer vokser med fem-ti procent hver måned for Topdanmarks digitale lægetjeneste, Sundhedshjælp, som næsten 600.000 kunder har adgang til. Kombinationen af forsikringsprodukter og supplerende services er med til at højne kundeoplevelsen og styrke kerneforretningen.

Høj inflation påvirker samfundet generelt. I juni steg priserne med 8,2 procent i forhold til samme måned året før, viser tal fra Danmarks Statistik. Inflationen i Danmark nåede dermed sit højeste niveau siden 1983, og det rammer også Topdanmark. Selskabets erstatninger er således præget af stigende inflation, som har medført højere udgifter på visse produkter.

”Det er en udfordrende tid, og vi ser ind i en periode, hvor inflation også fremadrettet vil påvirke priserne i samfundet. Det er vi selvfølgelig nødt til at forholde os til. Derfor gør vi, alt hvad vi kan for at modvirke konsekvenserne blandt andet gennem effektivisering af processer og indkøbsaftaler, men vi ser også på, om det er nødvendigt at igangsætte pristiltag på udvalgte produkter i den kommende tid,” siger Peter Hermann.

Proaktiv indsats mod underforsikring
Landbrugs- og erhvervsdivisionen bidrager positivt til halvårsresultatet med en vækst på 5,1 procent.

Topdanmarks cyberforsikring til erhvervskunder er i dette halvår blevet opdateret, så den matcher nye behov og trusler, som danske virksomheder bliver mødt af, specielt små og mellemstore virksomheder.

”Vi har især en stærk vækst blandt små- og mellemstore virksomheder, som er et strategisk vigtigt segment for os, og som kvitterer positivt for de produkter, rådgivning og services, vi tilbyder,” siger Peter Hermann.

”I dette kvartal har vi desuden gjort en særlig proaktiv indsats for at sikre, at danske virksomheder ikke er underforsikret. Stigende priser på råvarer og materialer betyder, at flere virksomheder lige nu risikerer at være underforsikrede, fordi de ikke har justeret deres forsikringssum, så den matcher det nye prisniveau og den potentielle forøgede værdi af deres inventar, udstyr, maskiner eller varelager,” siger han.

Væksten i Topdanmarks privatdivision lander på 2,7 procent i årets første seks måneder. Partnerskaberne med blandt andet Nordea og Coop bidrager ligeledes positivt til det samlede resultat. Nordea fortsætter med at levere flere kunder, end det tidligere partnerskab med Danske Bank gjorde, og antallet af kunder i Coop Forsikringer er det seneste år steget med 35,3 procent. Topdanmark investerer i år yderligere i automatiseringer, produkter og funktionalitet i Coop Forsikringer.

Livs- og pensionsselskab fortsætter vækstsporet
Topdanmarks livs- og pensionsselskab leverer i første halvår en vækst i præmieindtægterne på 6,3 procent og dermed fortsætter selskabet med at genetablere og styrke sin markedsposition.

Som tidligere udmeldt har Topdanmark indgået en aftale med Nordea om frasalg af Topdanmark Livsforsikring.

”Salget af Topdanmark Livsforsikring forløber planmæssigt, og jeg har ikke yderligere at tilføje på nuværende tidspunkt,” siger Peter Hermann.

Resultatet i Topdanmarks Livsforsikring er ligeledes påvirket af uroen på finansmarkederne og lander på 117 mio. kroner efter skat i første halvår 2022 mod 200 mio. kroner i første halvår 2021.

Peter Hermann, adm. direktør i Topdanmark.

Topdanmark er et af landets største forsikringsselskaber og kommercielle pensionsselskaber.

Vi er 2.400 medarbejdere, der hjælper flere end 110.000  erhvervs- og landbrugskunder, 600.000 privatkunder og 225.000 pensionskunder i hele landet. Det har vi gjort siden 1898, hvor grundstenen til Topdanmark blev lagt.