Topdanmark opjusterer forventninger til indtjening og vækst trods udfordrende kvartal

Topdanmarks regnskab for Q1-Q3 2020 er kendetegnet af fortsat vækst i kundetilgangen og en opjustering af resultatforventningerne for året. Perioden er dog præget af et stigende antal skader på husforsikringen.

Topdanmarks hovedkvarter i Ballerup. Foto: Topdanmark.

Topdanmark lander efter årets første ni måneder et resultat efter skat for Q1-Q3 2020 på 553 mio. kr.

Samtidig opjusteres forventningerne til årets samlede resultat i 2020 fra 550-750 mio. kr. til 750-850 mio. kr.

”Vi har i hele 2020 indtil nu set en solid vækst i vores kundetilgang. Det gælder navnlig kunder inden for landbrug og erhverv. Samtidig har vores nye distributionssamarbejde med Nordea i Q3 fortsat de gode takter fra første halvår, og vi ligger allerede efter årets første ni måneder langt over vores målsætning for hele 2020 i antal henviste kunder fra Nordea. Den gode start på samarbejdet er en af grundene til, at vi nu hæver vores forventninger til årets vækst fra 2-3 pct. til ca. 3 pct.,” siger Peter Hermann, administrerende direktør i Topdanmark.

Han tilføjer, at Topdanmark har fået henvist 74.000 nye kunder gennem samarbejdet med Nordea.

Covid-19 præger Q3-regnskabet
Effekterne af Covid-19 har også i Q3 sat sit præg på Topdanmarks regnskab. På den positive side har Covid-19 særligt medført færre erstatninger på rejseforsikring og bilforsikring, mens afkastet på investeringer fortsat er negativt på grund af udbruddet af Covid-19 i Q1 2020. Samlet er den estimerede påvirkning fra Covid-19 på resultatet for de første tre kvartaler af 2020 minus 327 mio. kr.

Derudover har der været en betydelig stigning i erstatninger på husforsikringer i 2020, som i Q1-Q3 ligger 149 mio. kr. højere end samme periode sidste år. Det højere erstatningsniveau skyldes flere vandskader ifm. den megen regn i begyndelsen af året, flere store brandskader og flere rør- og svampeskader end i 2019. Den øgede mængde af rør og svampeskader skyldes bl.a. en højere renoveringsaktivitet i de danske husstande i forbindelse med Covid-19.

Præmiefremgang på livsforsikring
På livsforsikringsområdet har Topdanmark haft en præmiefremgang på 3,6 pct i Q1-Q3 2020.

Også på livsforsikringssiden påvirkede Covid-19 investeringsresultatet negativt. Og det er hovedårsagen til, at resultat for Q1-Q3 2020 på 44 mio. kr. er lavere end i samme periode sidste år.

Forventer yderligere vækst i 2021
Topdanmark har i forbindelse med Q1-Q3-regnskabet også offentliggjort en række resultatforudsætninger for 2021.

”Vi har et rigtig godt momentum i både nysalg og bevaring af eksisterende kunder. Den tendens forventer vi fortsætter ind i 2021.Vi regner derfor med at opnå en præmievækst på skadeforsikringsområdet i 2021 på lige over 3 pct.,” siger Peter Hermann.

For at øge konkurrencedygtigheden fortsætter udrulningen af Topdanmarks effektivitetsprogram.

”Vi kommer i 2021 til at sætte endnu mere fart på vores effektivitetsprogram, hvor vi fokuserer på automatisering af processer, risiko og prissætning samt indkøb. Vi forventer de kommende år at se gevinsterne af effektivitetsprogrammet,” siger Peter Hermann.

Topdanmark har i september lanceret en ny stor brandingkampagne, som er den største markedsføringskampagne for Topdanmark i en lang årrække. Kampagnen skal styrke Topdanmarks position på det danske forsikringsmarked som et premium brand med særlig vægt på Topdanmarks mangeårige kundebaserede fokus og lancering af kundeløftet ’Vi er her for at hjælpe’. De foreløbige resultater af kampagnen har været positive med bl.a. et øget antal kundehenvendelser på Topdanmarks online salgsplatform.

Topdanmarks hovedkvarter i Ballerup. Foto: Topdanmark.

Hver fjerde mindre virksomhed skal købe forsikringer 100% online hos Topdanmark18.6.2021 11:35:00 CEST | Pressemeddelelse

Topdanmark er blandt de første til at introducere et reelt onlinesalg af forsikringer til erhvervskunder. På selskabets hjemmeside kan virksomheder nu købe pakker med samtlige forsikringer, der er behov for, når man driver virksomhed, blandt andet arbejdsskade-, retshjælps- og ansvarsforsikring, og så er der mulighed for at tilkøbe fx cyberforsikring. ”Efter få klik har man en aktiv dækning, og vi regner med, at det bliver en gamechanger på erhvervsmarkedet. Det kan lyde banalt, at vi nu sælger online, men det har ikke været udbredt herhjemme, specielt ikke for erhvervskunder. Det skal og vil vi lave om på,” siger Monica Diaz, koncerndirektør for Landbrug & Erhverv i Topdanmark. ”Vi oplever, at mindre virksomheder hellere vil bruge tid på at drive deres forretning og betjene kunder fremfor administrative opgaver. Nu kan de købe forsikringer lige præcis på den tid af døgnet, der passer dem bedst,” siger hun. Handler på et åbenlyst behov I første omgang bejler Topdanmark til virksomheder