Topdanmark opdaterer logo til digital kommunikation

Topdanmark lancerer nu en tidssvarende version af sit klassiske logo med blomsten. Det nye logo er opdateret, så det kan fungere i alle nye digitale kanaler - og skal samtidig signalere, at Topdanmark holder fast i sine værdier midt i forsikringsselskabets hastige digitale udvikling.

Topdanmark lancerer nu en tidssvarende version af sit klassiske logo med blomsten. Målet har været at skabe et logo, der både er tro mod Topdanmarks historie, og samtidig er designmæssigt tidssvarende med et ’fladt’ og rent look, der er nemt at læse og afkode digitalt.

Topdanmark har netop løftet sløret for den nye version af sit logo med den ikoniske blomst. Blomsten har været en del af Topdanmarks logo siden 1974, og den står for mange både kunder og medarbejdere som et symbol på Topdanmarks DNA. Derfor er blomsten også en del af det nye logo, men i en opdateret version.

Den nuværende akvarel-inspirerede blomst blev tegnet i slutningen af 1980erne, men med sine flossede kanter fungerer den ikke godt digitalt. Samtidig passer farverne - med den ellers af mange elskede grønne prik i midten - ikke til Topdanmarks nye visuelle udtryk. Topdanmark-blomsten bliver derfor fornyet, så den bliver renere i kanten og står tydeligere frem digitalt.

”Topdanmark har en lang og stolt historie, men vi er samtidig midt i en rivende digital udvikling, der skal gøre os til fremtidens forsikringsselskab. Vi tager vores historie og vores værdier med os, samtidig med at vi forandrer og fornyr os, så vi står skarpt, når vi møder vores kunder i alle digitale kanaler”, siger Jens Green, marketingdirektør i Topdanmark.

Mere på hylderne end forsikring og pension
Topdanmark-logoet får endnu en væsentlig ændring. De to områdeord ‘Forsikring Pension’, der stod under logoet, er fjernet. Topdanmarks forretningsudvikling går mod mere fokus på sundhed, forebyggelse og sikring, og der kommer flere og flere produkter, der ligger uden for selve kerneforretningen forsikring og pension. Derfor giver det ikke længere mening at skrive områdeord, som en del af logoet.

”Vi tilbyder i dag kunderne mere end blot forsikringer og pensioner. Vi har introduceret en række teknologiske og digitale serviceydelser som eksempelvis Sundhedshjælp og Leakbots, og vi forventer at få stadig flere services fremover inden for sundhed, sikring og forebyggelse. Tiden er derfor inde til, at Topdanmark-navnet godt kan stå alene uden at forklare, hvad vi har på hylderne”, siger marketingdirektør Jens Green.

Et enkelt logo til digitale platforme
Topdanmarks marketingteam har arbejdet med at skabe et mere rent og enkelt logo, der først og fremmest fungerer godt på de mange forskellige digitale platforme. Udover forenklingen af blomsten er skrifttypen i ’Topdanmark’ også ændret, så teksten visuelt står mere markant og er nemmere at læse, når logoet præsenteres meget småt.

”Det har været afgørende for os at skabe et logo, der både er tro mod Topdanmarks historie, og samtidig er designmæssigt tidssvarende med et ’fladt’ og rent look, der er nemt at læse og afkode digitalt, også når det optræder i helt små størrelser,” siger Jens Green.

Det nye Topdanmark-logo skal i den kommende periode nu implementeres alle de mange steder, hvor logoet optræder. Logoet findes på alt fra Topdanmarks hjemmesider, sociale medier og mailsignaturer til flag, brevpapir og messematerialer. Derfor er det ikke en udskiftning, som sker fra den ene dag til den anden. Det bliver en løbende udskiftning, der begynder på de digitale platforme, hvor synligheden er størst.

Topdanamarks nye favicon til sociale medier mv.
Topdanmarks tidligere logo og det nye logo.
Topdanmarks nye logo
Marketingdirektør i Topdanmark Jens Green.

Kommunikations- og pressepolitik:

Målet for Topdanmarks kommunikationspolitik er at udbrede kendskabet til - og vinde forståelse for - koncernens overordnede mål. Vi ønsker at være lettilgængelige, hurtige og effektive med information på forsikringsområdet.

For at kunne give det bedste svar og af hensyn til vores medarbejdere, ser vi gerne at der, så vidt det er muligt, er en svarfrist på minimum to dage. Vores åbenhed begrænses alene af konkurrencehensyn, hensyn til kunder og medarbejdere samt fondsbørsens oplysningspligter.