Topdanmark og Danish Agro i nyt samarbejde: Vil sikre landmænd mod økonomisk tab

Danish Agro tilbyder nu i samarbejde med Topdanmark landmænd at tegne en afgrødeforsikring.

Med et ønske om at skabe større tryghed for danske landmænd, der rammes af eksempelvis dårligt vejr og dermed en risiko for udbyttetab, tilbyder Danish Agro nu i samarbejde med forsikringsselskabet Topdanmark en afgrødeforsikring.

”Formålet er at tilbyde et produkt, der giver værdi for landmændene, og som hjælper dem, der har behov for at skabe tryghed og sikring af en stabil indtægt på trods blandt andet vejrmæssige uforudsigeligheder,” siger Henning Fogh, direktør i Danish Agros danske grovvareforretning.

Afgrødeforsikringen dækker udbyttetab på landmandens afgrøder som følge af bl.a. frost, sne, tø, vand, tørke, storm, og, skybrud.

”Selv den dygtigste landmand kan blive ramt af dårligt vejr som tørke, store mængder regn eller storm, og vi forventer desværre kun, at vi vil se stadigt mere ekstreme vejrforhold i Danmark de kommende årtier. Det kan have alvorlige konsekvenser for afgrødeudbyttet,” siger Monica Diaz, koncerndirektør for Landbrug & Erhverv i Topdanmark.

”Med afgrødeforsikringen kan landmænd sikre, at de ikke taber penge efter en fejlslagen høst på grund af en række eksterne forhold og få dækket evt. udgifter til omsåning eller en planteavlskonsulent. Samlet giver det mere sikkerhed og stabilitet om udbytte og indtjening i det enkelte landbrug,” siger hun.

Ifølge Danmarks Meteorologiske Institut (DMI)s Klimaatlas, der kommer med bud på fremtidens klima herhjemme frem mod år 2100, kan danske landmænd årligt forvente 30 dage med varmebølge sammenlignet med kun ni i dag og 20-150 procent flere skybrud, som desuden bliver kraftigere.

Fakta: Afgrødeforsikring dækker mod uforudsigeligt vejr
  • Forsikringen dækker udbyttetab på korn, raps, kartofler, majs, hestebønner, ærter, spinat, hundegræs m.fl.
  • Topdanmark er den eneste, der udbyder og har udviklet en afgrødeforsikring på det danske marked, som blev lanceret i marts 2020.
  • Dækningen omfatter bl.a. tørke, regn, frost, sne, storm, skypumper og skadedyr.
  • Landmænd vælger selv i samråd med Topdanmark, hvilken procentdel udbyttetabet skal overstige, før de kan få erstatning ved en skade – altså en udbyttetabsgrad. De kan vælge mellem 15, 20 og 30 procent, og overstiger deres tabte høstudbytte udbyttetabsgraden, får de dækket hele deres normale høst.
  • Læs mere her

Monica Diaz, koncerndirektør for Landbrug & Erhverv i Topdanmark

Topdanmark er et af landets største forsikringsselskaber og kommercielle pensionsselskaber.

Vi er 2.400 medarbejdere, der hjælper flere end 110.000  erhvervs- og landbrugskunder, 600.000 privatkunder og 225.000 pensionskunder i hele landet. Det har vi gjort siden 1898, hvor grundstenen til Topdanmark blev lagt.

Topdanmark opjusterer forsikringsteknisk resultat – men investeringstab påvirker overskuddet25.10.2022 08:01:13 CEST | Pressemeddelelse

Evnen til at drive forsikringsselskab forbedres fortsat i Topdanmark, der opjusterer forventningerne til det forsikringstekniske resultat. Årets første ni måneder har været præget af økonomisk usikkerhed, og selskabet har rakt ud til kunder for at tilbyde andre betalingsmåder og justere dækninger. Topdanmark nedjusterer forventningerne til det samlede resultat for 2022 drevet af investeringstab på et trecifret millionbeløb.