Topdanmark: Massivt regnvejr giver travlhed

Fredag byder på endnu en omgang regn, og Topdanmark forventer, at der bliver ekstra travlt med at hjælpe kunder ramt af vandskader. Siden onsdag har forsikringsselskabet modtaget cirka seks gange så mange vandskader som normalt.

Starten af 2023 har været en særdeles våd affære, og fredag er der endnu en gang udsigt til silende regn i hele landet.

De fleste steder vil ifølge DMI få mellem 10 og 15 millimeter nedbør, mens der i Nordjylland forventes op mod 20 millimeter.

Topdanmark, et af landets største forsikringsselskaber, forventer derfor, at der bliver ekstra travlt med at hjælpe kunder, der er ramt af vandskader.

”Vi forventer fortsat travlhed de kommende dage og har flere medarbejdere end normalt på vores telefoner og er i tæt dialog med skadeservicefirmaerne,” siger Helene Ibsen, boligchef i Topdanmark.

Vådeste januardag længe
Onsdag blev en drivvåd dag med i gennemsnit 21,1 millimeter nedbør på landsplan. Det gør ifølge DMI døgnet til den vådeste januardag i rigtig mange år.

De store regnmængder medfører travlhed hos Topdanmark, som siden onsdag har modtaget cirka seks gange så mange vandskader som normalt.

”Vi har de seneste døgn haft travlt med at hjælpe kunder i hele landet, som anmelder skader på boligen efter store mængder nedbør, og vi forventer, at det fortsat vil tikke ind med skadesanmeldelser,” siger Helene Ibsen.

Topdanmark har indtil nu modtaget flest skadesanmeldelser fra kunder i Region Hovedstaden efterfulgt af Syd- og Sønderjylland. De fleste anmeldelser skyldes utæt tag og ældre kældre.

Seks dage inde i januar er der faldet, hvad der svarer til over en halv måneds nedbør.

Her er 5 gode råd til at forebygge regnvejrsskader

• Rens tagrender, afløb og brønde, så vandet kan strømme uhindret gennem af-vandingssystemerne.
  • Reparér revner og utætheder i fundament og kælderydervægge, så vandet ikke kan trænge ind i huset, og tjek jævnligt tag for utætheder.
  • Sørg for, at græsplæne, fliser osv. hælder væk fra huset. Så undgår du, at vandet samler sig ved fundament og kældervægge og dermed ender med at trænge ind i huset.
  • Undgå for mange flisebelagte terrasser, indkørsler eller lignende, så vandet i stedet har mulighed for at sive ned i jorden.
  • Etablér faskiner eller regnvandstønder til at bortlede eller opsamle regnvand fra tag og terrasse.

Topdanmark er et af landets største forsikringsselskaber.

Vi er 2.100 medarbejdere, der hjælper flere end 110.000  erhvervs- og landbrugskunder og 600.000 privatkunder i hele landet. Det har vi gjort siden 1898, hvor grundstenen til Topdanmark blev lagt.

Trist rekord: Bølge af GPS-tyverier rammer danske landmænd9.1.2023 13:55:00 CET | Pressemeddelelse

Det seneste år har budt på en dediceret bølge af tyverier af værdifuldt GPS-udstyr fra landbrugsmaskiner. Det viser en opgørelse fra landbrugets største forsikringsselskab. I 2022 er antallet af kunder, som Topdanmark har hjulpet efter et GPS-tyveri, mere end firdoblet (+341 procent) sammenlignet med det årlige gennemsnit de seneste fem år (2017-2021). Der er med andre ord sat rekord for omfanget af anmeldelser af GPS-tyverier på et år, og Topdanmark har udbetalt et rekordstort beløb til erstatning af stjålet GPS-udstyr det seneste år. ”Når vi ser på vores skadestal for 2022 bliver en trist udvikling, vi allerede kender fra politirapporterne, desværre bekræftet, nemlig at ekstraordinært mange danske landmænd har fået stjålet deres GPS-udstyr det seneste år," siger Preben Rasmussen, landbrugschef i Topdanmark. "Der har været rekordmange tyverier, som vidner om, at det er en reel udfordring for branchen, og vi kan se, at tyvene især går efter maskinstationer, hvor der er mange anlæg saml

Topdanmark forventer flere indbrud i julen17.12.2022 06:30:00 CET | Pressemeddelelse

De seneste år har der været usædvanligt få indbrud i julen, men nu kan det være slut. Forsikringsselskabet Topdanmark forventer, at der i juledagene i år vil ske en stigning i antallet af danskere, der får besøg af ubudne gæster. ”Vi forventer, at der vil ske flere indbrud hen over julen i forhold til juledagene 2020 og 2021, hvor corona havde stor betydning for indbrudstallene. I år vil vi formentligt se, at flere skal besøge familien, til større arrangementer eller ud at rejse, mens huset står tomt derhjemme,” siger Rasmus Ruby-Johansen, skadedirektør i Topdanmark. En opgørelse fra Topdanmark viser, at antallet af indbrudsanmeldelser i juledagene 2020 og 2021 var 55 og 45 procent lavere end i juledagene 2019, altså før corona. ”Netop fordi, at mange har vænnet sig til at være hjemme, kan man med fordel genopfriske rådene til at sikre sin bolig mod ubudne gæster i højsæsonen for indbrud. Med gode, solide låse, døre og sikrede vinduer gør man det væsentligt mere besværligt for tyven at