Topdanmark leverer en stærk start på 2021

Topdanmark opnår et resultat på 635 mio. kr. i første kvartal og opjusterer samtidig forventningerne til præmievækst og årets samlede overskud i 2021. Peter Hermann, adm. direktør i Topdanmark. Foto: Stine Bidstrup.

Topdanmark har fået en stærk start på 2021 med en positiv udvikling i både præmier, skadesbilledet og investeringer. Det betyder, at Topdanmark kan aflevere et kvartalsregnskab for første kvartal af 2021 med et overskud på 635 mio. kr. efter skat.

Vejret og corona-situationen har i første kvartal påvirket resultatet i begge retninger. Årets start har været uden storme og store skybrud, men den hårde vinter har betydet et usædvanligt stort antal frostskader. Den fortsatte corona-nedlukning har givet positive effekter på regnskabet med færre erstatninger til bl.a. rejse og motorforsikring, men giver omvendt flere udgifter til lønsikring og syge- og ulykkesprodukterne, ligesom de mange husrenoveringer under nedlukningen har medført en stigning i opdagede svampe- og rådskader.

Den væsentligste forskel sammenlignet med første kvartal af 2020 er afkastet på investeringer, som er forbedret med over 700 mio. kr. til et resultat på 280 mio. kr.

”Vi har haft et rigtigt godt første kvartal af 2021 med en positiv udvikling på skadeforsikring med en vækst i præmieindtægterne på 4,6 pct. samtidig med, at investeringsafkastet har overgået vores forventninger. Corona-situationen påvirker fortsat regnskabet positivt, men vi ser også negative effekter og forventer et mere normaliseret skadebillede i løbet af 2021. Den seneste måned viser allerede en tendens til flere bilskader i takt med den gradvise genåbning”, siger Peter Hermann, adm. direktør i Topdanmark.

Stærke partnerskaber
Væksten i præmieindtægter på skadeforsikring er særligt trukket op af erhvervsmarkedet, samt partnerskaber, herunder det nye distributionssamarbejde med Nordea, der på privatmarkedet fortsætter de gode takter. Siden opstarten i januar 2020 har Topdanmark budt velkommen til over 1.800 nye kunder om måneden gennem Nordea-partnerskabet. I forhold til det tidligere samarbejde med Danske Bank, så balancerer det nye partnerskab i første kvartal ikke kun på bestand, men også præmieindtægter, og det forventes at kompensere fuldt ud for det tidligere samarbejde igennem hele 2021.

Partnerskabet med Coop fortsætter også med succes, hvor der igen i første kvartal 2021 blev sat salgsrekord for Coop Forsikringer. Det sker i forlængelse af, at Topdanmark i 2020 næsten tredoblede porteføljen for partnerskabet.

Opjustering for hele året
Som følge af den positive udvikling i årets første kvartal opjusterer Topdanmark sine forventninger til hele 2021. Det forventede overskud for hele 2021 hæves fra 1,000 - 1,100 mia. kr. til 1,450 - 1,550 mia. kr., og estimatet for årets vækst på skadeforsikring øges fra over 3 pct. til 3-4 pct. Combined-ratio i første kvartal var på 85,9, og forventningerne for hele 2021 forbedres fra 89-90 til en combined-ratio på 87-88 (eksklusive afløb for Q2-Q4).

”Vi har en solid forretningsmodel, som sikrer, at vi efter et vanskeligt 2020 igen kan levere et godt resultat og samtidig øge forventningerne til hele 2021. Vi har samtidig adresseret de udfordringer, vi har haft på vores husprodukt og sat en række initiativer i gang, der skal forbedre lønsomheden fremad. Samlet set står vi nu i 2021 med et stærkt afsæt for vores strategi og ambitiøse 2025-mål om at udbygge vores markedsposition og stå endnu mere konkurrencedygtigt overfor vores kunder, investorer og medarbejdere”, siger Peter Hermann.

Topdanmarks effektivitetsprogram bliver implementeret som planlagt, og der forventes fortsat en brutto effektivitetsgevinst på 500 mio. kr. i 2025.

Fald i præmieindtægter i livforretningen
Topdanmark Livsforsikring er kommet ud af første kvartal 2021 med et overskud på 190 mio. kr. mod et underskud i første kvartal af 2020 på 49 mio. kr. Det skyldes primært en positiv udvikling i investeringsafkastet og en forbedring af omkostningsresultatet.

Præmieindtægterne i Topdanmark Livsforsikring er faldet med 13 pct. i årets første kvartal. Den samlede forventning til præmieindtægterne i livforretningen i 2021 er en tilbagegang på 0-5 pct.

”Vi har i 2020 og i begyndelsen af 2021 gennemført nogle risikobaserede prisstigninger på tab af erhvervsevnedækninger for nogle kunder, hvilket skal styrke lønsomheden på sigt. Det har vi gjort for at få bedre balance i et produkt, hvor vores konkurrenter også kæmper med negative resultater. Det har på den korte bane gjort det vanskeligt for os at holde momentum i vores salg. Vi forventer, at vi i løbet af 2021 får stabiliseret udviklingen i præmieindtægterne”, siger Peter Hermann, adm. direktør i Topdanmark.

2021 forventes derfor at blive et konsolideringsår i Topdanmark Livsforsikring på linje med 2020. Dette skal ses i lyset af, at der de foregående otte år i træk har været en gennemsnitlig vækst på 20 pct. årligt og en stigning i markedsandel fra 4 pct. til tæt på 11 pct.

Hver fjerde mindre virksomhed skal købe forsikringer 100% online hos Topdanmark18.6.2021 11:35:00 CEST | Pressemeddelelse

Topdanmark er blandt de første til at introducere et reelt onlinesalg af forsikringer til erhvervskunder. På selskabets hjemmeside kan virksomheder nu købe pakker med samtlige forsikringer, der er behov for, når man driver virksomhed, blandt andet arbejdsskade-, retshjælps- og ansvarsforsikring, og så er der mulighed for at tilkøbe fx cyberforsikring. ”Efter få klik har man en aktiv dækning, og vi regner med, at det bliver en gamechanger på erhvervsmarkedet. Det kan lyde banalt, at vi nu sælger online, men det har ikke været udbredt herhjemme, specielt ikke for erhvervskunder. Det skal og vil vi lave om på,” siger Monica Diaz, koncerndirektør for Landbrug & Erhverv i Topdanmark. ”Vi oplever, at mindre virksomheder hellere vil bruge tid på at drive deres forretning og betjene kunder fremfor administrative opgaver. Nu kan de købe forsikringer lige præcis på den tid af døgnet, der passer dem bedst,” siger hun. Handler på et åbenlyst behov I første omgang bejler Topdanmark til virksomheder