Topdanmark: Kunder er i stigende grad bekymret for tyveri af træpiller og brænde – her er 4 gode råd

Forsikringsselskabet Topdanmark modtager ekstraordinært mange henvendelser fra kunder, som er bekymret for at få stjålet træpiller og brændestakke i lyset af stigende priser og øget efterspørgsel.

Energikrisen har sendt danskernes varmeregninger på himmelflugt og ført til øget efterspørgsel på alternative energikilder.

Hos Topdanmark, et af landets største forsikringsselskaber, modtager man i øjeblikket ekstraordinært mange henvendelser fra kunder, som er bekymret for at få stjålet træpiller, brændestakke og gasflasker.

“I takt med at varmeregninger er strøget i vejret, er alternative energikilder kommet i rigtig høj kurs. Det skaber en naturlig bekymring blandt kunder, som ringer ind for at spørge om, hvordan de er dækket i tilfælde af tyveri, og hvad de kan gøre for at sikre deres træpiller og brændestakke,” siger Rasmus Ruby-Johansen, skadedirektør i Topdanmark.

“Man kan godt frygte, at vi vil se en markant stigning i antallet af anmeldelser om tyveri på området, men det er ikke noget, vi har oplevet endnu.”

Sådan er du stillet
Set i lyset af den ekstraordinære situation med høje energipriser og øget efterspørgsel på alternative energikilder opfordrer Topdanmark sine kunder til at tyverisikre brænde og træpiller, hvis der er mulighed for det.

“Det er en god idé at tage sine forholdsregler for at undgå tyveri og stå i en situation, hvor man pludseligt på en kold vinterdag mangler træpiller eller brænde, som i forvejen er svært at skaffe,” siger Rasmus Ruby-Johansen.

Hvis man er uheldig og for eksempel oplever at få stjålet sit brænde i en carport, dækker ens indboforsikring som udgangspunkt.

“Har man en indboforsikring hos os, dækker den både ved brand, indbrud og tyveri. Kunder kan med fordel tage foto, optage video og gemme kvitteringer, så man kan dokumentere, hvad der er blevet stjålet.”

4 gode råd til at undgå tyveri af træpiller og brænde

• Hvis træpiller eller brændestakke bliver leveret foran dit hjem, er det en god idé at få båret det væk hurtigst muligt, så det ikke står synligt fremme i dagevis ude på vejen.
  • Lås træpiller og brænde inde, hvis det er muligt.
  • Opsæt gerne lamper med bevægelsescensor.
  • Aftal med dine naboer, om de vil holde ekstra øje med ubudne gæster.

Rasmus Ruby-Johansen, skadedirektør i Topdanmark.

Topdanmark er et af landets største forsikringsselskaber og kommercielle pensionsselskaber.

Vi er 2.400 medarbejdere, der hjælper flere end 110.000  erhvervs- og landbrugskunder, 600.000 privatkunder og 225.000 pensionskunder i hele landet. Det har vi gjort siden 1898, hvor grundstenen til Topdanmark blev lagt.

Mere end hver tredje er bekymret for, at klimaforandringer forringer værdien af boligen6.9.2022 06:30:00 CEST | Pressemeddelelse

Ødelagte tage, oversvømmede gulve og fugtskader i huset. ­­­ Klimaforandringer er ikke noget, der kun sker ude i fremtiden – de er her allerede og fylder i stigende grad i folks bevidsthed, når de skal finde drømmeboligen. En ny undersøgelse, som analysebureauet Norstat har foretaget for Topdanmark, et af landets største forsikringsselskaber, viser, at mere end hver tredje husejer (37 pct.) ville være bekymret for, at konsekvenserne af klimaforandringer på sigt vil påvirke boligens værdi negativt, hvis de skulle købe nyt hus. “Vi oplever, at klimaforandringer fylder mere og mere i vores kunders bevidsthed, herunder når de skal vælge bolig. Det er der ikke noget at sige til, efter at de senere år har budt på en række vejrekstremer. Senest oplevede vi i forrige weekend, hvordan kraftig regn medførte vandskader med oversvømmede kældre og ødelagte ejendele,” siger Carsten Elmose, privatdirektør i Topdanmark. Forrige weekends voldsomme vejr forårsagede godt 800 skadesanmeldelser hos Topdanm

Forsikringsselskab i opråb under skybrud: Brems skaderne før de bliver altødelæggende27.8.2022 14:55:00 CEST | Pressemeddelelse

Lige nu tikker det ind med skadesanmeldelser hos et af landets største forsikringsselskaber Topdanmark efter kraftig regn og lokale skybrud. Det medfører for første gang i år ekstraordinært pres på telefonerne som følge af skybrud, og selskabet har siden fredag aften sendt akut skadeservice ud for at hjælpe kunder fra især Midtjylland og Nordjylland. "Lørdag og søndag er det de østlige egnes tur til at blive ramt, og vi forventer, at antallet af anmeldelser vil blive firedoblet i løbet af de næste par dage. Det er blot et spørgsmål om tid, før skadesanmeldelser også for alvor tikker ind fra kunder på Fyn og Sjælland. Her til formiddag blev der noteret dobbeltskybrud i Roskilde, og vi har allerede måttet rykke ud med akut skadeservice hos kunder fra området, som står med oversvømmede kældre, hvor der er behov for at pumpe vandet ud hurtigst muligt,” siger Helene Vogt Ibsen, skadechef og boligansvarlig i Topdanmark. “Hvis der trænger vand ind i boligen, er det enormt vigtigt at få det pu