Topdanmark kommer styrket ud af usikkert 2022

Trods et uroplaget år med økonomisk turbulens, og hvor der har været behov for at hjælpe ekstraordinært mange kunder ramt af vejrskader, leverer Topdanmark fortsat et af markedets bedste finansielle nøgletal. Selskabet står stærkt rustet til fremtiden, nu som et rent skadesforsikringsselskab, og bestyrelsen foreslår et rekordhøjt udbytte.

Peter Hermann, adm. direktør i Topdanmark

Topdanmark fortsætter med at forfølge sin strategi om at være et solidt og konkurrencedygtigt skadesforsikringsselskab og kommer ud af 2022 med et overskud på 2,049 mia. kroner efter skat medregnet salget af Topdanmark Livsforsikring.

Det centrale forsikringstekniske nøgletal, combined ratio, der angiver forholdet mellem indtægter og udgifter, lander på 81,8 for 2022 og 80,9 isoleret for fjerde kvartal. Begge tal overgår analytikernes forventninger. Topdanmarks regnskab for året viser en præmievækst på 3,8 procent.

“Vi har formået at komme styrket ud af et år med stor økonomisk usikkerhed i verden. Topdanmark står fortsat stærkt på et robust fundament, som betyder, at vi har det bedste udgangspunkt for at kunne hjælpe vores kunder,” siger Peter Hermann, adm. direktør i Topdanmark.

”Vi har i 2022 fastholdt en af markedets stærkeste combined ratios, og vi fortsætter med at forfølge vores strategi om at fokusere på lønsom vækst. Det kan kun lade sig gøre takket være en ekstraordinær indsats fra alle medarbejdere og samarbejdspartnere. Vi har forbedret vores indkøbsaftaler og processer, vi er blevet dygtigere til at forebygge og udbedre skader, og vi bliver fortsat skarpere til at matche prisen med den enkelte kundes risikoprofil,” siger han.

Historisk tid og salg af pensionsselskab
Resultatet for 2022 er også præget af investeringstab, som påvirker resultat negativt med 477 mio. kroner. Til sammenligning var resultat sidste år påvirket positivt af investeringsafkast på 554 mio. kroner, og dermed er forskellen 1,03 mia. kroner i forhold til 2021.

”Især årets første halvår var præget af turbulens på de finansielle markeder, en historisk høj inflation og ekstraordinære vejrbegivenheder. Jeg ved, at mange virksomheder og danskere mærker konsekvenserne, og vi har gjort en ekstra indsats for at understøtte vores kunder,” siger Peter Hermann.

”Årets andet halvår var også historisk for Topdanmark. I 1972 grundlagde vi Topdanmark Livsforsikring, der siden har indtaget pladsen som Danmarks femtestørste kommercielle pensionsselskab. Det selskab har vi solgt til Nordea, og vi ser frem til et styrket samarbejde – nu også på pensionsområdet,” siger han.

Salget af Topdanmark Livsforsikring til Nordea bidrager ekstraordinært til resultatet og medvirker til, at bestyrelsen foreslår udlodning af et historisk højt udbytte for 2022 på 53,5 kroner per aktie.

Topdanmark forventer et nettoresultat for 2023 på 1.050-1.310 mio. kroner eksklusive afløb, mens prognosen for selskabets combined ratio for næste år ligger på 83-86 eksklusive afløb. Væksten i præmieindtægter forventes at ligge på 2-3,5 procent på tværs af alle kundesegmenter.

Højeste antal vejrskader siden 2015
Danske husstande blev i 2022 ramt af ekstreme vejrfænomener. Især stormene Malik og Nora medførte ekstraordinært mange skader. Samlet set for året har Topdanmark hjulpet kunder med næsten 20.000 vejrskader. Det er det højeste antal på et år siden 2015.

”Vi forventer et andet skadesbillede fremover som følge af klimaforandringer. Derfor investerer vi både i forebyggelse, fx et varslingssystem hvor kunder får besked om lokale vejrhændelser og gode råd fra vores eksperter, og i tiltag der optimerer skadesbehandlingen. Det er fx nye robotter, man kan tale med, og som automatisk anlægger kunders regn- og stormskader i travle perioder. Det nedsætter ventetiden på telefonerne og frigiver kapacitet hos medarbejdere, som har mere tid til at give personlig service,” siger Peter Hermann.

Topdanmark har i 2022 samlet udbetalt 6,197 mia. kroner til erstatning og udbedring af skader hos kunder på tværs af privat-, erhvervs- og landbrugskunder.

Understøtter arbejdsgivere og lønmodtagere
Topdanmark har det seneste år gjort en særlig indsats for at understøtte behov på det danske arbejdsmarked.

I 2022 har forsikringsselskabet formået at raskmelde 28 procent flere kunder, som ikke var i stand til at arbejde på grund af en ulykke eller arbejdsskade, sammenlignet med 2021. Syv ud af ti kunder, der gennemgår et personligt individuelt forløb hos Topdanmark, bliver nu fuldt raskmeldt.

”Det er afgørende for livskvaliteten, når vi hjælper den enkelte retur til hverdagen. Virksomheder får deres medarbejdere tilbage, arbejdsstyrken vokser, samfundet sparer udgifter til understøttelse og får i stedet skatteindtægter, og vi skal udbetale mindre i erstatning. Derfor har vi besluttet at øge vores kapacitet, så vi kan hjælpe endnu flere som supplement til de offentlige indsatser,” siger Peter Hermann.

I årets sidste kvartal så Topdanmark desuden en markant stigning på 260 procent i antallet af danskere, der tegner en lønsikring hos selskabet, sammenlignet med samme periode 2021. Det svarer til mere end en tredobling.

”Vi forventer, at efterspørgslen efter lønsikring fortsat vil stige i den kommende periode. I usikre tider ved vi, at den økonomiske sikkerhed, som en forsikring giver, kan være afgørende for at skabe tryghed for den enkelte og minimere antallet af ubekendte faktorer,” siger Peter Hermann.

5 højdepunkter fra Topdanmarks årsregnskab 2022:

• Resultat efter skat: 2,049 mia. kroner (2021: 2,138 mia. kroner)
  • Præmieindtægter: 9,903 mia. kroner (2021: 9,541 mia. kroner)
  • Vækst i præmieindtægter: 3,8 procent (2021: 4,6 procent)
  • Combined ratio inklusive afløb: 81,8 (2021: 80,1)
  • Tab på investeringerne: -477 mio. kroner (2021: 554 mio. kroner)

Peter Hermann, adm. direktør i Topdanmark

Topdanmark er et af landets største forsikringsselskaber.

Vi er 2.100 medarbejdere, der hjælper flere end 110.000  erhvervs- og landbrugskunder og 600.000 privatkunder i hele landet. Det har vi gjort siden 1898, hvor grundstenen til Topdanmark blev lagt.

Trist rekord: Bølge af GPS-tyverier rammer danske landmænd9.1.2023 13:55:00 CET | Pressemeddelelse

Det seneste år har budt på en dediceret bølge af tyverier af værdifuldt GPS-udstyr fra landbrugsmaskiner. Det viser en opgørelse fra landbrugets største forsikringsselskab. I 2022 er antallet af kunder, som Topdanmark har hjulpet efter et GPS-tyveri, mere end firdoblet (+341 procent) sammenlignet med det årlige gennemsnit de seneste fem år (2017-2021). Der er med andre ord sat rekord for omfanget af anmeldelser af GPS-tyverier på et år, og Topdanmark har udbetalt et rekordstort beløb til erstatning af stjålet GPS-udstyr det seneste år. ”Når vi ser på vores skadestal for 2022 bliver en trist udvikling, vi allerede kender fra politirapporterne, desværre bekræftet, nemlig at ekstraordinært mange danske landmænd har fået stjålet deres GPS-udstyr det seneste år," siger Preben Rasmussen, landbrugschef i Topdanmark. "Der har været rekordmange tyverier, som vidner om, at det er en reel udfordring for branchen, og vi kan se, at tyvene især går efter maskinstationer, hvor der er mange anlæg saml

Topdanmark forventer flere indbrud i julen17.12.2022 06:30:00 CET | Pressemeddelelse

De seneste år har der været usædvanligt få indbrud i julen, men nu kan det være slut. Forsikringsselskabet Topdanmark forventer, at der i juledagene i år vil ske en stigning i antallet af danskere, der får besøg af ubudne gæster. ”Vi forventer, at der vil ske flere indbrud hen over julen i forhold til juledagene 2020 og 2021, hvor corona havde stor betydning for indbrudstallene. I år vil vi formentligt se, at flere skal besøge familien, til større arrangementer eller ud at rejse, mens huset står tomt derhjemme,” siger Rasmus Ruby-Johansen, skadedirektør i Topdanmark. En opgørelse fra Topdanmark viser, at antallet af indbrudsanmeldelser i juledagene 2020 og 2021 var 55 og 45 procent lavere end i juledagene 2019, altså før corona. ”Netop fordi, at mange har vænnet sig til at være hjemme, kan man med fordel genopfriske rådene til at sikre sin bolig mod ubudne gæster i højsæsonen for indbrud. Med gode, solide låse, døre og sikrede vinduer gør man det væsentligt mere besværligt for tyven at