Topdanmark hjælper rekordmange kunder og har præmiefremgang i første halvår

Topdanmark har hjulpet op mod 20.000 kunder i forbindelse med Covid-19 i første halvår. Samtidig oplever selskabet et pænt momentum i væksten, og Covid-19 har introduceret nye arbejdsformer, som er kommet for at blive
Administrerende direktør i Topdanmark Peter Hermann er tilfreds med kundefremgangen og for at have hjulpet mange kunder i forbindelse med Covid-19. Foto: Frederikke Heiberg

Topdanmarks regnskab for Q2 og første halvår 2020 kendetegnes af en fortsat vækst i kundetilgangen for hele koncernen. Det er bl.a. et godt salg i særligt andet kvartal samt en stabilisering i skadebilledet, der resulterer i et resultat efter skat på 389 mio. kr. og et solidt forsikringsteknisk resultat på 453 mio. kr. i andet kvartal.

Topdanmark er fortsat påvirket af Covid-19-situationen. I første halvår har Covid-19 påvirket skadeforsikringsresultatet positivt med 12 mio. kr., mens investeringsresultat er blevet negativt påvirket med 485 mio. kr. Det giver en samlet negativ påvirkning på 473 mio. kr. Covid-19 har medført travlhed i Topdanmarks rejseskadecenter, der har fået 146 pct. flere opkald i første halvår end samme periode sidste år. Samlet har Topdanmark udbetalt Covid-19 erstatninger på 32 mio. i forbindelse med rejse og afbestillingsforsikringer siden marts.

”Covid-19 sætter fortsat sit tydelige præg på samfundet, herunder også i Topdanmark. Men arbejdet med at udvikle, tilpasse og forbedre vores produkter og platforme gør, at kunderne fortsat vælger os til. Vi har i første halvår oplevet en pæn tilgang af erhvervs- og landbrugskunder og også en tilgang af privatkunder. Navnlig har det nye distributionssamarbejde med Nordea haft en god start i første halvår, og med 55.000 henviste privatkunder overstiger det allerede ved halvåret målet for hele året. Også lignende samarbejdsaftaler med bl.a. Sydbank og COOP har bidraget positivt i første halvår,” siger Peter Hermann, administrerende direktør i Topdanmark.

Væksten i indbetalinger i Topdanmark har været højere end på samme tid sidste år med 3. pct. i 2. kvartal. På livsforsikringsområdet lå præmiefremgangen på 34 pct. i andet kvartal. Hermed fortsætter Topdanmark fremgangen på liv- og pensionsområdet hvor en stærk konkurrencesituation har medført, at markedsandelen er vokset fra 5 til 10 pct. de sidste seks år.

Topdanmark opjusterer i forbindelse med halvårsregnskabet årets forventede resultat fra 450-650 mio. kr. til 550-750 mio. kr., ligesom den forventede combined ratio er forbedret og ventes at lande på 88-89 før afløbsgevinster i andet halvår.

Covid-19-hjælp til kunder

Peter Hermann understreger, at Covid-19 har vendt op og ned på vores allesammens hverdag i perioden, men i det mindste er han glad for, at så mange kunder har kunnet få glæde af deres rejse- eller afbestillingsforsikring. Siden Covid-19 pandemien for alvor begyndte at bide sig fast i marts, er antallet af rejseskader steget med 93 pct. i forhold til samme periode i 2019.

”Antallet af skadesanmeldelser på rejse- og afbestillingsforsikringer er næsten fordoblet siden marts i forhold til samme periode sidste år. Det betyder, at vi hjulpet over 20.000 kunder i forbindelse med Covid-19. Vi har sat et ekstra mandskab ind, så vi har kunnet hjælpe kunderne bedst muligt, og det har resulteret i hurtige svartider på telefonerne og korte sagsbehandlingstider for langt de fleste kunder. Samtidig har vi sat nye standarder for, hvor mange kunder vi kan betjene digitalt via fx chatbots,” siger Peter Hermann.

“Umiddelbart efter udbruddet af Covid-19 faldt antallet af bilskader. Men allerede i løbet af andet kvartal er skadeforløbet på biler normaliseret og i juni steg antallet af anlagte bilskader med 5 pct. i forhold til juni i 2019. For hele 2020 forventer vi Covid-19-relaterede skadeudgifter på 0-50 mio. kr. På grund af højere arbejdsløshed forventer vi øgede udgifter i andet halvår 2020 på både arbejdsløshedsforsikring, arbejdsskadeforsikring og tab af erhvervsevne. Desuden forventer vi højere skadeudgifter på sundhedsforsikringer, fordi flere kunder gør brug af deres forsikring fx ved simple operationer såsom knæoperationer,” fortsætter Peter Hermann.

Nye arbejdsformer

Covid-19 pandemien har medført, at de fleste af Topdanmarks medarbejdere i en periode har arbejdet hjemmefra. Og erfaringerne er så gode, at medarbejderne fortsat skal kunne arbejde hjemmefra i højere grad end tidligere, også når Covid-19 pandemien er ovre.

”95 pct. af Topdanmarks medarbejdere arbejdede hjemmefra, da Covid-19 var på sit højeste. Topdanmark blev omdannet til en digital arbejdsplads på rekordtid med stor trivsel, lavt sygefravær og en høj effektivitet til følge. Til efteråret begynder en forsøgsordning, hvor vi maksimalt er 75 pct. til stede fysisk på arbejdspladsen – det sker for at give medarbejdere og kunder mere glæde af de gode erfaringer. Det er fremtidens arbejdsplads, og vi kommer ikke tilbage til det gamle,” siger Peter Hermann.

Topdanmark er netop for fjerde år i træk af FinansWatch og EY udnævnt til årets forsikringsselskab i Danmark. Derudover har Topdanmark introduceret en ny onlineplatform til salg af skadeforsikringer og sammen med Rainmaking lanceret pensionsstartuppen Heap til privatkunder på livsforsikringssiden med fokus på freelancere og selvstændige

Topdanmark får godkendt køb af Dansk Sundhedssikring27.10.2023 09:25:17 CEST | Pressemeddelelse

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har uden betingelser godkendt Topdanmarks køb af Oona Health A/S med datterselskaber, inklusive Dansk Sundhedssikring der er det største og mest kendte selskab. Dermed er den sidste af tre myndighedsgodkendelser på plads, og Topdanmark forventer, at handlen bliver endeligt gennemført den 1. december 2023. ”Vi er nu klar til at gennemføre købet og indfri ambitionen om at skabe en markedsledende position inden for sundhedsløsninger til danskere og danske virksomheder. Det er en position, der flugter med Topdanmarks strategi om at være et fokuseret skadesforsikringsselskab, der skaber lønsom vækst i kerneforretningen,” siger Peter Hermann, adm. direktør i Topdanmark. Som en naturlig konsekvens af ejerskabet vil Topdanmarks regnskaber fremover omfatte selskabernes samlede finansielle resultater. Forventningerne til præmievæksten i Topdanmark-koncernen for 2023 opjusteres derfor til over 2,5 procent i forlængelse af købet af Oona Health A/S, og Topdanmarks