Topdanmark hjælper husejere i kampen mod vandskader

Fremover vil Topdanmark ikke alene erstatte kundernes skader. Selskabet vil også hjælpe kunder med at undgå skader. Selskabets tilbud om en vandalarm til forebyggelse af rørskader til 200.000 kunder er et led i den indsats.
Denne lille vandalarm LeakBot klikkes nemt på Topdanmarks kunders vandrør. Den alamerer husejeren ved læk på hans vandrør. Alarmen tilbyder Topdanmark nu til 200.000 kunder med en husforsikring.

Forsikring handler om at hjælpe kunden, når denne har fået en skade. Fremover vil Topdanmark dog også hjælpe kunderne med at undgå eller minimere skader. Sådan lyder beskeden fra selskabets administrerende direktør Peter Hermann op til selskabets regnskab.

Som et stort første skridt i den retning tilbyder Topdanmark derfor 200.000 kunder med en husforsikring en vandalarm kaldet en LeakBot. Den kan nemt sættes på vandrørene, så læk hurtigt og nemt opdages og udbedres af en tilknyttet VVS-service, inden der sker omfattende vandskader i kundens hjem.

”Det er ubehageligt at blive ramt af skader. Skader gør livet besværligt for kunderne en periode, uanset hvor meget forsikringsselskaberne gør for at gøre skadesforløbet nemmere for kunden. Topdanmark vil fremover hjælpe kunderne med at undgå, at de overhovedet får omfattende skader,” siger Peter Hermann, som har været administrerende direktør i Topdanmark i næsten halvandet år, og selv har været med til at teste vandalarmen sammen med 1.000 andre kunder i Topdanmark igennem et år.

I kamp mod vandskader
Rørskader er et kæmpe problem for en meget stor del af danske husejere, fordi mange huse fra især 60’er og 70’ermne døjer med tærede rørsystemer, som siver og betyder meget dyre, omfattende og store skader, der ødelægger kundernes tilværelse i en periode. Samtidig koster skaderne forsikringsselskaberne i Danmark dyrt.

”Vi gør alt for, at kunderne har et nemt forløb, når de er udsat for skader, men vi vil hele tiden se på, hvordan vi kan gøre livet nemmere for vores kunder og samtidig have en god forretning. Det kan vi blandt andet ved at hjælpe kunderne med helt at undgå, at skader sker, eller at skader bliver for omfattende,” siger Peter Hermann.

Faktabokse:

Udbredelsen af Rørskader:
Se et Danmarkskort over udbredelsen af rørskader her

Fakta om rørskader:

• Vandskader rammer især 60’er og 70’er huse, da rørene ofte er ringere bygget
  • Hvert år koster vandskader Topdanmark et trecifret millionbeløb og koster kunderne over 20 millioner i selvrisiko
  • Hvert år døjer tusinder af husejere med vandskader
  • Hvis vandskader begrænses, betyder det billigere husforsikringer på sigt.

Fakta om LeakBot til Topdanmark kunder:

• LeakBot er en intelligent vandalarm, der via patenteret teknologi opdager og forebygger vandskader. Hvis LeakBot registrerer et problem, kan kunden kvit og frit aftale tid med en af iHomes Nordics VVS’ere, som vil komme og udbedre utætheden
  • Topdanmark er det eneste forsikringsselskab, der tilbyder LeakBot til kunderne
  • LeakBot og VVS-serviceabonnement koster 60 kroner om måneden for Topdanmark kunder. Normalprisen er 125 kroner om måneden
  • VVS-serviceabonnementet inkluderer udbedring af lækager og utætheder ved alarm af iHomesNordic’s egne autoriserede VVS’ere inkl. arbejdstid og standardmaterialer.
Udbredelsen af vandskader efter læk på vandrør.
Klik på linket Videokanal nedenfor for at se udbredelsen i Danmark af vandskader som følge af læk på vandrør i huse. Kortet er lavet af Topdanmark på baggrund af alle de vandskader efter læk på vandrør, som Topdanmarks kunder har haft på hus- og sommerhusforsikringer de seneste fire år.
Videokanal

Her ser du udbredelsen i Danmark af vandskader som følge af læk på vandrør i huse. Kortet er lavet af Topdanmark på baggrund af alle de vandskader efter læk på vandrør, som Topdanmarks kunder har haft på hus- og sommerhusforsikringer de seneste fire år.
Vandskader efter læk på vandrør rammer tusinder af husejere hvert år og koster forsikringsselskaber dyrt. khunaspix/Colourbox
I samarbejde med iHomes Nordic tilbyder Topdanmark nu 200.000 kunder med en husforsikring en vandrørsalarm med tilknyttet VVS-service, som kan hjælpe med at undgå vandskader. Phovoir/Coloubox
Grafen viser, hvornår de huse, som er hårdest ramt af vandskader på grund af læk på vandrør, er bygget. Kilde: Topdanmark på baggrund af selskabets skadesdata.