Topdanmark giver ret til orlov for forældre i regnbuefamilier

Forsikringsselskabet Topdanmark har valgt at opdatere sine orlovsregler for at være på forkant med en ny lovgivning, som træder i kraft i 2024, så forældre i regnbuefamilier også har ret til at holde forældreorlov.

"Det er afgørende for os at være en mangfoldig arbejdsplads, hvor der er plads til alle," siger Louise Hørdum, koncerndirektør for HR & Kommunikation i Topdanmark.

Forældre i regnbuefamilier har nu også ret til at holde orlov med fuld løn i Topdanmark.

Forsikringsselskabet har besluttet at give bedre vilkår til forældre i regnbuefamilier, som ellers først i 2024 vil få ret til orlov, når en ny lovgivning træder i kraft. Dermed går Topdanmark længere end den eksisterende lovgivning på området.

”Vi har afventet, at der skulle komme nye tidssvarende regler, som ville give forældre i regnbuefamilier ret til at holde forældreorlov, for alle typer familier bør selvfølgelig have lige rettigheder. Derfor har jeg også tidligere forsøgt at give et lille skub til politikerne om at sikre, at det ville blive en del af lovgivningen og bakket om op om dagsordenen og arbejdet fra flere aktører. Siden er der blevet vedtaget nye regler på området – og det er meget positivt. De kommer imidlertid først i 2024, og derfor har vi nu valgt selv at agere og opdatere vores egne regler for forældreorlov,” siger Louise Hørdum, koncerndirektør for HR & Kommunikation i Topdanmark.

Forældre i regnbuefamilier i Topdanmark har mulighed for at kunne holde op til 10 eller 11 ugers forældreorlov med fuld løn, ligesom andre typer af familier har. I praksis har muligheden for orlov eksisteret siden sidste år, men forsikringsselskabet har nu taget skridtet videre ved at opdatere og formalisere rettighederne. På den måde får forældre i regnbuefamilier også mulighed for at passe og sikre en god start på livet for deres nyfødte barn.

”Det er afgørende for os at være en mangfoldig arbejdsplads, hvor der er plads til alle, uanset køn, seksualitet, religion, etnicitet med videre. Hvis medarbejdere kan være den absolut bedste udgave af sig selv, så tror jeg på, at man skaber de bedste resultater til gavn for kunder, aktionærer og samfundet,” siger Louise Hørdum.

Topdanmark er et af landets største forsikringsselskaber og kommercielle pensionsselskaber.

Vi er 2.400 medarbejdere, der hjælper flere end 110.000  erhvervs- og landbrugskunder, 600.000 privatkunder og 225.000 pensionskunder i hele landet. Det har vi gjort siden 1898, hvor grundstenen til Topdanmark blev lagt.

Mere end hver tredje er bekymret for, at klimaforandringer forringer værdien af boligen6.9.2022 06:30:00 CEST | Pressemeddelelse

Ødelagte tage, oversvømmede gulve og fugtskader i huset. ­­­ Klimaforandringer er ikke noget, der kun sker ude i fremtiden – de er her allerede og fylder i stigende grad i folks bevidsthed, når de skal finde drømmeboligen. En ny undersøgelse, som analysebureauet Norstat har foretaget for Topdanmark, et af landets største forsikringsselskaber, viser, at mere end hver tredje husejer (37 pct.) ville være bekymret for, at konsekvenserne af klimaforandringer på sigt vil påvirke boligens værdi negativt, hvis de skulle købe nyt hus. “Vi oplever, at klimaforandringer fylder mere og mere i vores kunders bevidsthed, herunder når de skal vælge bolig. Det er der ikke noget at sige til, efter at de senere år har budt på en række vejrekstremer. Senest oplevede vi i forrige weekend, hvordan kraftig regn medførte vandskader med oversvømmede kældre og ødelagte ejendele,” siger Carsten Elmose, privatdirektør i Topdanmark. Forrige weekends voldsomme vejr forårsagede godt 800 skadesanmeldelser hos Topdanm

Forsikringsselskab i opråb under skybrud: Brems skaderne før de bliver altødelæggende27.8.2022 14:55:00 CEST | Pressemeddelelse

Lige nu tikker det ind med skadesanmeldelser hos et af landets største forsikringsselskaber Topdanmark efter kraftig regn og lokale skybrud. Det medfører for første gang i år ekstraordinært pres på telefonerne som følge af skybrud, og selskabet har siden fredag aften sendt akut skadeservice ud for at hjælpe kunder fra især Midtjylland og Nordjylland. "Lørdag og søndag er det de østlige egnes tur til at blive ramt, og vi forventer, at antallet af anmeldelser vil blive firedoblet i løbet af de næste par dage. Det er blot et spørgsmål om tid, før skadesanmeldelser også for alvor tikker ind fra kunder på Fyn og Sjælland. Her til formiddag blev der noteret dobbeltskybrud i Roskilde, og vi har allerede måttet rykke ud med akut skadeservice hos kunder fra området, som står med oversvømmede kældre, hvor der er behov for at pumpe vandet ud hurtigst muligt,” siger Helene Vogt Ibsen, skadechef og boligansvarlig i Topdanmark. “Hvis der trænger vand ind i boligen, er det enormt vigtigt at få det pu