Topdanmark frisætter sygeplejersker og politifolk i kampen mod coronavirus

Danmark genåbner langsomt. Får myndighederne derfor behov for endnu flere hænder i forsvaret, sundhedsvæsenet eller hos politiet, så har Topdanmark givet de af sine medarbejdere med sundhedsfaglig eller politimæssig uddannelse mulighed for at hjælpe til.

Foto: Pia Bay, Sundhedschef i Topdanmark.

Danmark genåbner langsomt, og flere kan blive smittet med coronavirus. Derfor har Pia Bay, der til dagligt arbejder med sundhed i Topdanmark som virksomhedens sundhedschef, meldt sig som frivillig til at hjælpe til, hvis myndighederne får brug for det.

”Danmark skal bedst muligt gennem coronakrisen. Topdanmark har mange medarbejdere med en sundhedsfaglig uddannelse eller med baggrund i enten forsvar eller politiet. Jeg er selv en af dem, idet jeg er Human Fysiolog af uddannelse og tidligere ansat på Rigshospitalet. Jeg står parat til at hjælpe til, hvis myndighederne får brug for mig,” siger Pia Bay.

Hun er en af de medarbejdere, som har benyttet sig af Topdanmarks beslutning om, at ansatte sygeplejersker, politifolk og tidligere forsvarsuddannede midlertidigt kan tage ansættelse på hospitaler, i forsvaret eller politiet for at hjælpe i kampen mod coronavirus.

”Danmark har brug for sygeplejersker, politifolk og folk med en baggrund i forsvaret. Vi har flere medarbejdere, som har denne baggrund. Selv om Topdanmark har ekstra travlt i disse tider, så vil vi gerne hjælpe og give disse medarbejdere mulighed for at tage midlertidig ansættelse hos de myndigheder, som har behovet,” siger Peter Hermann, administrerende direktør for Topdanmark.

Topdanmark fortsætter med at betale medarbejderne løn, mens de arbejder for myndighederne. Modtager medarbejderne en løn fra myndighederne, så modregner Topdanmark dog denne i medarbejderens nuværende løn. Dermed opretholder de ansatte det lønniveau, som de har hos Topdanmark.

Beslutningen er ikke uden omkostninger for virksomheden, da Topdanmark har ekstra travlt i disse dage, og nogle medarbejdere er svære at undvære. Det gælder især i skadeafdelingerne, hvor fx en del sygeplejersker er ansat. Peter Hermann lover dog kunderne, at beslutningen ikke vil gå ud over effektiviteten i skadebehandlingen, hvis myndighederne får brug for den udstrakte hånd.

”Vi får rigtig mange henvendelser fra kunder, der skal have hjælp. Men i øjeblikket kan samfundet også få brug for vores medarbejdere,” siger Peter Hermann.

Flere medarbejdere i Topdanmark har allerede skrevet sig på listen over folk, der kan bidrage til myndighedernes arbejde og er reserver, hvis myndighederne får brug for det.

Foto: Pia Bay, Sundhedschef i Topdanmark.
Foto: Pia Bay, Sunhedschef i Topdanmark.

PRESSETELEFON
Uden for den normale åbningstid hverdage 8-16

Kommunikations- og pressepolitik:
Målet for Topdanmarks kommunikationspolitik er at udbrede kendskabet til - og vinde forståelse for - koncernens overordnede mål. Vi ønsker at være lettilgængelige, hurtige og effektive med information på forsikringsområdet.

For at kunne give det bedste svar og af hensyn til vores medarbejdere, ser vi gerne at der, så vidt det er muligt, er en svarfrist på minimum to dage. Vores åbenhed begrænses alene af konkurrencehensyn, hensyn til kunder og medarbejdere samt fondsbørsens oplysningspligter.