Topdanmark fortsætter vækstmoment og opjusterer efter solidt kvartal

Landets næststørste forsikringsselskab kaprer markedsandele blandt specielt SMV’er, og udviklingen i Topdanmarks livsforretning er forbedret, blandt andet drevet af interesse for mere bæredygtig pensionsløsning. En ekstraordinær våd sommer betød, at Topdanmark hjalp næsten fire gange så mange kunder med skybrudsskader, men den betød også, at landbrugskunder var ramt af markant færre brande.

Peter Hermann, administrerende direktør og Group CEO i Topdanmark

Topdanmark fortsætter den positive udvikling og kommer ud af årets første ni måneder med et overskud på 1,513 mia. kroner efter skat.

Landets næststørste forsikringsselskab sænker samtidig sin combined ratio til 84.3.

Det er to resultater, som ligger markant over niveauet i samme periode sidste år, hvor overskuddet lød på 553 mio. kroner og det forsikringstekniske nøgletal combined ratio, der angiver forholdet mellem udgifter og indtægter, lå på 87.

”Resultaterne viser, at vi fortsætter det stærke momentum, og at Topdanmark er i en rigtig positiv udvikling i en branche med stærk konkurrence,” siger Peter Hermann, administrerende direktør og Group CEO i Topdanmark.

”Resultaterne viser også, at dedikerede medarbejdere og samarbejdspartnere lykkedes med at gøre en forskel for vores kunder. Vi har vækst på tværs af distributionskanaler, og vi har gjort en indsats for at sikre, at vores kunder har de rigtige dækninger. Derfor er jeg også lige dele stolt og ydmyg over, at vi netop har præsenteret en medarbejdermåling, der viser, at trivslen er rekordhøj. Det kan omsættes direkte til gode kundeoplevelser,” siger han.

Topdanmark opjusterer forventningerne til årsresultatet og forventer nu et overskud for hele året på 1,750-1,800 mia. kroner, en vækst i skadesforsikring på 4-4,5 procent og en combined ratio på 85-85,5.

Fremgang blandt små- og mellemstore virksomheder

Præmieindtægterne i Topdanmarks skadesforsikring vokser til over 7,5 mia. kroner efter tredje kvartal, som er drevet af en vækst på 4,6 procent i Q1-Q3 2021 på tværs af divisionerne.

I landbrugs- og erhvervsdivisionen var væksten 7,2 procent, og dermed over det generelle markedsniveau og en indikator på, at selskabet fortsætter med at tage markedsandele inden for det strategisk vigtige segment.

”Vi har især en stærk vækst blandt små- og mellemstore virksomheder, som vælger os aktivt til og kvitterer for attraktive produkter, rådgivning og services, fx vores gratis sundhedsscreeninger og hjælp til at udføre den lovpligtige arbejdspladsvurdering, APV,” siger Peter Hermann.

”Der er også positiv respons på vores onlinesalg. Efter få klik har man en aktiv dækning, og vi kan allerede se, at det har potentiale til at blive den gamechanger på erhvervsmarkedet, som vi håber,” siger han.

Som et af de første selskaber lancerede Topdanmark kort før sommeren et reelt onlinesalg til erhvervskunder, der kan købe pakker med samtlige forsikringer, der er behov for, når man driver virksomhed. Ambitionen er, at hver fjerde erhvervskunde i målgruppen køber sine forsikringer online i løbet af få år.

Der er også gode takter fra partnerskabet med Nordea, der fortsætter med at levere både flere erhvervs- og privatkunder, end det tidligere partnerskab med Danske Bank gjorde.

Salget af sundhedsforsikringer er fx steget med 10 procent det seneste år, et resultat som i høj grad kan tilskrives partnerskabet med Nordens største bank.

Våd sommer giver 68% flere vejrskader men færre landbrugsbrande

Topdanmark har i årets første ni måneder samlet udbetalt omkring 4,6 mia. kroner til erstatning og udbedring af skader hos kunder på tværs af alle divisioner.

Sommerens skybrud medførte et ekstraordinært højt antal vejrskader og betød, at Topdanmark aktiverede sit skadesberedskab. Selskabet håndterede 68 procent flere skadesager og hjalp næsten fire gange så mange kunder med vejrskader sammenlignet med gennemsnittet de seneste fem år.

”Skybrud er gået fra at være store enkelttilfælde, til at de nu sker hyppigere og mere lokalt. Forventningen er, at langt flere formentlig vil blive udsat for skader som følge af mere ekstremt vejr og konsekvenser af klimaforandringer,” siger Peter Hermann.

”Vi har af samme årsag lanceret et nyt varslingssystem, hvor kunder får direkte besked om lokale vejrhændelser og gode råd til at undgå skader fra vores eksperter. Forandrer verden sig, og dermed de risici, som vi udsættes for, forandrer behovet for forsikringer og rådgivning sig også,” siger han.

Det ekstraordinært våde sommervejr betød omvendt, at Topdanmarks landbrugskunder ikke i samme omfang var ramt af brande. Det har bidraget positivt til regnskabet, da der fx har været færre udbetalinger på driftstab. Det samme har forebyggelsen af brande i landbrugsmaskiner gennem punktsikring, som efterhånden er en udbredt teknologi i branchen, og som kan ses direkte i form af faldende skadestal.

Kvartalet har dog ikke været helt uden brande. Der har været en række storskader, blandt andet to større brande hos erhvervskunder, som samlet har påvirket regnskabet negativt med et tocifret millionbeløb.

Udfordringen med lønsomhed på husforsikring, der blandt andet skyldes flere rør- og svampeskader, og som betød, at erstatningerne på husforsikringer i Q1-Q3 2020 var 149 mio. kroner højere end samme periode 2019, er nu markant forbedret.

Nye indkøbsaftaler, en mere fokuseret skadesbehandling og justeringer af priser, så de matcher risikoen bedre, bidrager til den positive udvikling.

Bæredygtig pensionsløsning bliver standard

Topdanmarks liv- og pensionsforretning kommer ud af tredje kvartal med et overskud på 371 mio. kroner, som er hjulpet af gode investeringsafkast, herunder værdiopskrivning af selskabets ejendomme.

”Til trods for at vi har gennemført en række risikobaserede prisstigninger på vores syge- og ulykkesforsikringer, som myndighederne efterlyser, har vi haft et lidt større underskud på disse produkter end ventet. Vi forventer dog, at vores økonomiske fundament på længere sigt vil blive styrket som direkte effekt af tiltagene til fordel for vores kunder,” siger Peter Hermann.

I tredje kvartal er præmieindtægterne i liv- og pensionsforretningen faldet med 0,7 procent, mens de løbende præmier er steget med 2,5 procent.

I kvartalet er interessen for Topdanmarks Formålspension, der har ekstra vægt på ansvarlige og bæredygtige investeringer, og hvor kunder vælger mellem fire investeringstemaer, desuden fortsat med at vokse.

Blandt andet derfor har selskabet besluttet, at alle kunder fremover får tilbudt pensionsløsningen som standardanbefaling, medmindre andet aftales i fx konkrete virksomhedskontrakter.

”Halvdelen af vores kunder med Formålspension har aktivt valgt, at deres pensionsmidler skal investeres i formålet ”grøn omstilling”. Pensionsopsparere har forskellige drømme, økonomi, behov og prioriteter, og vi oplever, at muligheden for at tilpasse både risikoprofil og investeringsformål er noget, flere og flere kunder gør brug af, ” siger Peter Hermann.

Se hele Topdanmarks regnskabsrapport for Q1-Q3 2021 her.

Peter Hermann, administrerende direktør og Group CEO i Topdanmark

Topdanmark er landets næststørste forsikringsselskab og fjerdestørste kommercielle pensionsselskab.

Vi er 2.400 medarbejdere, der hjælper flere end 110.000  erhvervs- og landbrugskunder og over 500.000 privatkunder i hele landet. Det har vi gjort siden 1898, hvor grundstenen til Topdanmark blev lagt.

Omikron giver rødglødende telefoner hos forsikringsselskab2.12.2021 06:30:00 CET | Pressemeddelelse

Listen over destinationer, hvor coronarestriktioner igen besværliggør eller umuliggør en rejse, vokser dag for dag. Det samme gør antallet af opkald fra bekymrede kunder hos landets næststørste forsikringsselskab. En opgørelse viser, at Topdanmark den seneste måned har hjulpet 94 procent flere kunder med spørgsmål om rejseforsikringen sammenlignet med samme måned sidste år. 7 ud 10 kunder ringer ikke for at anmelde en skade, men derimod for at høre om mulighederne for at afbestille eller få hjælp på selve rejsen. ”Telefonerne er igen rødglødende, og vi skal tilbage til starten af coronapandemien for at finde en situation, der minder om den, vi oplever lige nu. Efter en periode med klare rejsevejledninger oplever vi, at der igen er skabt markant usikkerhed,” siger Carsten Elmose, privatdirektør i Topdanmark. ”Kunder, der snart skal afsted på skiferier, juleferie og badeferier, ringer med spørgsmål til dækningen på deres rejseforsikring, eksempelvis hvis der er risiko for at blive mødt m