Topdanmark dækker nu, hvis du bliver syg af covid-19 på rejsen

Landets næststørste forsikringsselskab er blandt de første, der har besluttet at ændre praksis på rejseforsikringen. Tusindvis af danskere er nu ekstraordinært dækket, hvis de bliver syge af covid-19 på ferien eller før afrejse, også selvom Udenrigsministeriet fraråder rejser på grund af covid-19.

Er din destinationen på grund af covid-19 kategoriseret som ”orange” eller ”rød” i Udenrigsministeriets rejsevejledning, og vælger du alligevel at tage afsted, så dækker Topdanmark nu udgifter til eksempelvis lægebehandling og feriekompensation, hvis du bliver syg af covid-19 på ferien.

Det gælder uanset, om du er vaccineret eller ej, har forsikringsselskabet netop besluttet.

Før har denne type skader været undtaget i dækningen, ligesom det er tilfældet hos andre selskaber.

”Vi opfordrer altid vores kunder til at følge Udenrigsministeriets rejsevejledning, som også er fundamentet for dækningen på vores rejseforsikring. Men vi ønsker i denne særlige situation at sikre, at vores kunder ikke risikerer at stå uden dækning, hvis de alligevel vælger at tage af sted. Der kan være mange årsager til, at man vælger at rejse,” siger Carsten Elmose, privatdirektør i Topdanmark.

”Covid-19 har nu påvirket vores hverdag og liv i snart halvandet år, og vi står i en situation, hvor sygdommen og smitterisikoen er ved at blive vilkår, vi skal lære at leve med. Derfor har vi også valgt at ændre praksis, så vores kunder ikke risikerer at komme i klemme, hvis de bliver syge på ferien,” siger han.

Har kunder en afbestillingsforsikring vil de også være dækket, hvis de inden afrejse bliver syge af covid-19, enten ved smitte eller på grund af vaccine.

Her behandler Topdanmark situationen som ”normal opstået sygdom” og dækker efter de normale vilkår. Ved smitte skal kunden blot fremvise en positiv PCR-test.

Rejselystne men usikre danskere ringer med spørgsmål

Spørgsmål til rejseforsikringen og covid-19 er det, som de fleste kunder hos forsikringsselskabet ringer om i disse uger.

Udsigten til at rejserestriktionerne bliver lempet, og at sommerferien bedre kan planlægges, betyder, at et stigende antal rejselystne danskere er usikre på, hvordan de er dækket.

De har typisk spørgsmål om, hvilke muligheder de har for at få hjælp, hvis rejseplaner eller karantænekrav ændrer sig kort tid før afgang, eller hvis de vælger at tage af sted på ferie uden en vaccine.

”Da grænserne blev lukket i marts og april 2020, så vi en rekordstigning på hele 417 procent i antallet af henvendelser om rejseforsikring og covid-19. Og der er ingen tvivl om, at vores skadecenter også får rigtig travlt, når grænserne forhåbentligt snart åbner igen,” siger Carsten Elmose.

”Vi sidder klar til at besvare alle de spørgsmål, der måtte komme,” siger han.

Topdanmark spår, at der specielt i efteråret vil være markant flere, der rejser ud, og at der derfor vil blive væsentlig travlere på telefonerne end normalt. Selskabet planlægger derfor at indsætte ekstra bemanding.

Se mere om dækningen og svarene på de typiske spørgsmål om covid-19 og rejseforsikring her.

Kraftig regn og lokale skybrud truer i dag: Her er 10 gode råd til boligejere27.6.2022 09:00:26 CEST | Pressemeddelelse

Mandag er der risiko for kraftig regn eller skybrud i store dele af landet, særligt i Jylland hvor frontzonen allerede er trukket ind over landet. Sådan lyder den seneste melding fra Danmarks Meteorologiske Institut (DMI), der varsler om “voldsomt vejr”. Topdanmark, et af landets største forsikringsselskaber, forventer derfor, at der bliver ekstra travlt med at hjælpe kunder, der ramt af vandskader, og har allerede advaret medarbejdere om, at dagen kan blive lang. Selskabet kommer også med en opfordring direkte til danske boligejere: ”Langt størstedelen af danskerne har foreløbig været forskånet for skybrud i år, men situationen kan hurtigt vende. Som boligejer er der god grund til at tage sine forholdsregler nu, da vi af erfaring ved, at sommeren er højsæson for kraftig regn eller skybrud,” siger Rasmus Ruby-Johansen, skadedirektør i Topdanmark. I 2021 voldte skybrud store problemer for mange boligejere. Her modtog Topdanmark næsten 5.700 skader relateret til nedbør, svarende til en s

Topdanmark inviterer FN-alliance til at kontrollere og styrke sine klimaplaner7.6.2022 12:50:00 CEST | Pressemeddelelse

Som en af de første aktører i finanssektoren, og som det første dansk registrerede forsikringsselskab, tilslutter Topdanmark sig The Science Based Targets initiative (SBTi), en officiel, international alliance med FN i ryggen, som hjælper virksomheder med at sikre, at deres klimamål lever op til Parisaftalen. Den ambitiøse forpligtelse indebærer, at der skal formuleres klimamålsætninger for alt, hvad Topdanmark foretager sig, eksempelvis investeringer, skadesbehandling, produkter og den daglige drift. Desuden indebærer forpligtelsen en uvildig kontrol foretaget af SBTi, der ud fra videnskabelige metoder vil vurdere, om målsætningerne og handleplanerne er tilstrækkeligt ambitiøse og sikre, at de bliver fulgt. ”Som finansiel virksomhed kan vi på trods af et lavt CO2-aftryk i driften sagtens bidrage til, at CO2-udledningen i hele samfundet bliver reduceret. Derudover mærker både vi som forsikringsselskab og vores kunder i høj grad konsekvenserne af klimaforandringer og det mere voldsomme