Too Good To Go ApS

Too Good To Go vil lære de helt unge om madspild: ”Vi skal sætte tidligt ind for at ændre adfærd”

Del
Den danske madspildsvirksomhed Too Good To Go udvider indsatsen inden for børn og uddannelser. Virksomheden har ansat en undervisningsansvarlig, som skal på rundtur på de danske skoler for at fortælle om - og give børnene konkrete værktøjer til at bekæmpe - madspild.

Over 700.000 tons mad ryger hvert år i de danske skraldespande. Og kun 2% af danskerne mener, at ’madspild på skoleskemaet’ har bidraget til at afhjælpe problemet de seneste 10 år [1]

Det har den danske madspildsvirksomhed Too Good To Go besluttet sig for at gøre noget ved. For står det til landechef Heidi Boye, der også er ph.d. i forbrugeradfærd, skal der sættes tidligt ind, hvis man for alvor skal ændre adfærd på den lange bane. 

Derfor intensiverer madspildsvirksomheden nu indsatsen overfor børn og unge og har til det formål ansat en undervisningsansvarlig.

”Too Good To Go er sat i verden for at bekæmpe madspild, og al forskning viser, at man skal sætte tidligt ind for at ændre adfærd. Derfor er uddannelsesområdet et enormt vigtigt ben for os,” fortæller Heidi Boye, landechef i Too Good To Go.

Hun fortsætter: 

”Vi har de seneste år oplevet enorm stor interesse fra de danske skoler. Derfor udviklede vi sidste år en uddannelsesportal med undervisningsmateriale. Og nu tager vi altså skridtet videre og har ansat en dedikeret ressource, som skal køre landet tyndt for at besøge skoler i hele Danmark.”

Too Good To Go har blandt andet udarbejdet undervisningsmaterialer tilpasset hhv. 4.-6. klasse, 7.- 9. klasse og har i samarbejde med forlaget Gyldendal udviklet et madspildsforløb målrettet madkundskabsundervisningen på 5. klassetrin.  

Den nye undervisningsansvarlige hedder Frederik Knudsen og kommer med indgående erfaring med madrelateret undervisning. Frederik vil have sit primære fokus på grundskolen, hvor han ser et stort potentiale for at skabe nye, klimavenlige vaner:

”Det er helt skørt, at vi smider en tredjedel af vores mad ud, og det skal laves om. Børn og unge er bekymrede for klimaet. De vil have ændringer og går ikke på kompromis. De er på mange områder foran politikerne, virksomhederne og deres forældre. Det er derfor enormt vigtigt at starte med dem, så de forhåbentlig kan bidrage til at skabe positive forandringer i familierne,” fortæller Frederik Knudsen, undervisningsansvarlig i Too Good To Go. Han uddyber: 

”Jeg skal ikke ud og løfte pegefingre, men skal på en sjov og lærerig måde oplyse om mad og madspild og give børnene nogle håndgribelige værktøjer til, hvordan de - sammen med deres forældre – kan minimere deres madspild derhjemme.”

Too Good To Go’s undervisningstilbud til de danske skoler og uddannelsesinstitutioner er gratis. Selve undervisningsforløbet tilpasses den enkelte skole og klasse i samarbejde med de tilknyttede lærere. Der er også mulighed for at indgå undervisningssamarbejde med hele kommuner ad gangen. 

Interesserede skoler kan kontakte Too Good To Go på undervisning@toogoodtogo.dk

[1] Kilde: Norstat for Landbrug & Fødevarer 2019

Nøgleord

Kontakter

Billeder

Vedhæftede filer

Information om Too Good To Go ApS

Too Good To Go ApS
Too Good To Go ApS
Landskronagade 66
2100 København Ø

81773718http://toogoodtogo.dk

Madspildsappen Too Good To Go blev lanceret i Danmark i 2016 og er i dag aktiv i 15 lande.

I appen kan man redde lykkeposer med overskudsmad i form af bl.a. brød og kager, frugt og grønt, kolonialvarer, sushi, buffetmad og meget andet.

Too Good To Go har sideløbende iværksat en række oplysningstiltag for at fremme viden om madspild. Virksomheden har bl.a. lanceret en uddannelsesportal om madspild, et madspildssforløb i samarbejde med Gyldendal og senest en madspildsskole i samarbejde med Arla og Arla Fonden. 

 

Følg pressemeddelelser fra Too Good To Go ApS

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Too Good To Go ApS

10.345 skoleelever deltog sidste år: 'Smag på Overskuddet' skal uddanne flere børn i madspild i 202422.10.2024 08:01:00 CEST | Pressemeddelelse

Smag på Overskuddet, et undervisningsinitiativ udviklet af Madkulturen, Too Good To og Lidl, vender tilbage i 2024 med ambitionen om at nå endnu flere børn og skoler. Initiativet, der debuterede i 2023, med en flot tilslutning på 16% af de danske folkeskoler, har til formål at bekæmpe madspild ved at engagere skoleelever i kreativ og madspildsreducerende madlavning.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye