Tønder Kommune nu medlem af Balance Danmark

Tønder Kommune har netop besluttet at melde sig ind i Balance Danmark, som kæmper for et Danmark i bedre geografisk balance. "Vigtigt med et stærkt talerør," siger borgmester i Tønder Kommune, Henrik Frandsen (V).

Foto: Tønder Kommune.

Balance Danmark fokuserer først og fremmest på at bidrage med viden til debatten om Danmarks balance, fordi det ifølge organisationen er altafgørende, at politiske beslutninger, der påvirker landets balance, baseres på et objektivt og oplyst grundlag.

"For Tønder Kommune er det vigtigt, at der fastholdes en dagsorden om, at hele Danmark skal udvikles stærkt, så hele landet kan bidrage i forhold til fremtidige udfordringer. Derfor er det naturligt, at Tønder Kommune nu tilslutter sig Balance Danmark, som er en vigtig og stærk organisation i denne debat," siger borgmester i Tønder Kommune, Henrik Frandsen (V).

Balance Danmark arbejder blandt andet på at styrke de erhvervsklynger, som findes rundt omkring i landet, og som hver især sikrer værdi for Danmark som helhed.

"Vi er meget glade for, at Tønder Kommune nu er med i Balance Danmark. Tønder Kommune er en del af den stærke energi- og turismeklynge, som vi har i Sydvestjylland," siger Kim Ruberg, bestyrelsesformand i Balance Danmark.

"Tønder Kommune arbejder målrettet med udvikling af vores kerneerhverv. Det er vigtigt, at vi har stærke talerør i forhold til vores behov indenfor fordeling af nationale midler indenfor erhvervs- og turismeudvikling," siger Henrik Frandsen (V), borgmester i Tønder Kommune og fortsætter.

"Vi vil være med til at sætte fokus på mulighederne for at skabe udvikling uden for de store byer gennem mere fleksible planmuligheder, bedre infrastruktur, flere erhvervsuddannelser samt ikke mindst en mere retfærdig kommunal udligningsordning," siger han.

Balance Danmark har fokus på viden, analyse og udvikling. Organisationen formidler viden om et Danmark i geografisk balance, producerer analyser om udviklingstendenser og fordelingsmæssige spørgsmål og igangsætter konkrete projekter til gavn for udviklingen regionalt og lokalt.

Balance Danmark ændrede navn fra Danmark på Vippen i december 2018, hvor foreningerne Staten i hele Danmark og Oprør fra Udkanten samtidig tilsluttede sig.

Lene R. Børgesen
Projektchef og koordinator
Mail: lrb@balance-danmark.dk

Foto: Tønder Kommune.

Kun få lyspunkter i en finanslov uden fokus på et Danmark i bedre balance3.12.2019 12:16:59 CETPressemeddelelse

Regeringen og partierne bag finanslovsaftalen er enige om, at der er brug for en årlig ulighedsredegørelse, der analyserer ulighed i bredere forstand. Kim Ruberg, formand for Balance Danmark, anbefaler, at den geografiske ulighed bliver en del af den årlige redegørelse. Han kritiserer samtidig finansloven for at mangle visioner og konkrete tiltag for et Danmark i bedre balance.

Folketingskandidater er helt enige: Flere uddannelser på vej til hele landet22.5.2019 11:57:36 CESTPressemeddelelse

I en undersøgelse, som Balance Danmark har foretaget, svarer hele 96 pct. af folketingskandidaterne, at de i den kommende valgperiode vil arbejde for at etablere flere videregående uddannelser uden for de fire store byområder. Den store opbakning glæder Kim Ruberg, formand for Balance Danmark, som nu efterspørger en samlet politisk plan for et decentralt Uddannelsesdanmark.