Centraliseringen fortsætter: Tusindvis af nye statslige arbejdspladser til hovedstaden

Antallet af statslige arbejdspladser i hovedstaden er steget markant fra 2022 til 2023, viser ny analyse fra Balance Danmark. Samlet har hovedstaden fået tilført over 12.000 nye statslige arbejdspladser siden 2015.

I 2022 dokumenterede Balance Danmark i en analyse, at der sideløbende med udflytningen af statslige arbejdspladser har foregået en massiv, underliggende centralisering til fordel for hovedstaden. Den udvikling er det seneste år fortsat.

De to hovedstadslandsdele, Byen København og Københavns omegn, har fra 2022 til 2023 oplevet en stigning på 2.081 statslige arbejdspladser. Dermed har hovedstaden fået næsten halvdelen af alle nye statslige arbejdspladser fra 2022 til 2023. Det sker, samtidig med at 36 kommuner – bredt fordelt over hele landet – har oplevet en tilbagegang i antallet af statslige arbejdspladser i samme periode.

- Vi bliver nødt til at gentage os selv, for endnu engang viser tallene, hvor gennemgribende hele centraliseringsmaskinen er. Hvis ingen stopper den, fortsætter den ufortrødent. Faktum er, at vi fortsat har en underliggende centralisering, der helt uberørt af politikernes ønsker fortsætter til fordel for hovedstaden, siger Kim Ruberg, bestyrelsesformand i Balance Danmark.

I analysen, som er lavet på baggrund af en særkørsel fra Danmarks Statistik, konkluderer Balance Danmark også, at selvom der er blevet flyttet ca. 5.750 statslige arbejdspladser fra hovedstaden til resten af Danmark fra 2015 og frem som følge af de politiske udflytningsaftaler i 2015 og 2018, kommer København og omegn i perioden ud med et plus på ca. 6.300 statslige arbejdspladser. Dermed har hovedstaden fået tilført over 12.000 nye statslige arbejdspladser siden 2015.

- På den ene side taler politikerne på Christiansborg om et Danmark i bedre balance, mindre skævvridning og mere sammenhængskraft. På den anden side har vi de kolde fakta, der viser, at balancen, når vi fx taler om statslige arbejdspladser og uddannelsespladser, ikke er blevet bedre. Det er dybt utroværdigt, når vi samtidig har at gøre med et bredt flertal på Christiansborg, som entydigt har sagt, at nye statslige arbejdspladser som udgangspunkt skal etableres uden for hovedstaden, siger Kim Ruberg.

I analysen anbefaler Balance Danmark også, at uvildige eksperter i samarbejde med relevante styrelser og institutioner gennemfører en grundig evaluering af flytninger og etableringer af statslige arbejdspladser i relation til de to udflytningsaftaler.

- Det vil være helt naturligt at igangsætte en evaluering af det, som den daværende statsminister kaldte for danmarkshistoriens største flytteøvelse med henblik på at blive klogere, så vi næste gang, der skal flyttes arbejdspladser, ved, hvad der fungerer, og hvad der skal gøres bedre. Har nærhed til uddannelser fx betydet noget for rekrutteringsmulighederne, og har det betydning, om hele eller dele af styrelser er flyttet ud? Der er mange ting, som vi kan og bør undersøge, siger Kim Ruberg.

Læs hele analysen her.

Martin Ø. CarstensenSekretariatschefmac@balance-danmark.dk

Tlf:23 71 00 43

Balance Danmark er en partipolitisk uafhængig organisation, der kæmper for et Danmark i bedre balance.