Tømreruddannelse for YouTube-generationen
Sidste år igangsatte Videnscenter for Håndværk - Design & Arkitektur et pilotprojekt, hvor lærere og elever skulle afprøve brugen af 28 instruktionsfilm i værkstederne på tømrergrundforløbet – som supplement i undervisningen.
Center for Ungdomsforskning har fulgt og evalueret skolernes forsøgsarbejde.
Undersøgelsen viser, at instruktionsfilm er en formidlingsform som mange af eleverne synes godt om og som de kender fra tutorials på f.eks. YouTube, og on-demand video tilgangen fra Netflix og HBO.
"Det er et medie og en form som tiltaler mange af eleverne. Vi kalder dem nogen gange for YouTube-genrationen. De er vant til at kigge på sådan nogle medier, og løse opgaver via tutorials, eller instruktionsfilm." siger lektor Arnt Louw fra Center for Ungdomsforskning.
Langt de fleste elever og lærere synes det er en god idé med instruktionsfilm på tømrergrundforløbet. Stort set alle lærere og elever (på de tre erhvervsskoler) har brugt instruktionsfilmene på forskellig vis. Projektet har kørt på tre erhvervsskoler: Next Uddannelse København, Mercantec og TechCollege Aalborg.
"Der er nogle af eleverne der fortæller at får et helt boost af, at kunne løse problemer selv via sådan nogle instruktionsfilm." siger lektor Arnt Louw fra Center for Ungdomsforskning.
Lærerne i undersøgelsen fortæller at instruktionsfilmene kan ’købe’ dem lidt tid i værkstedet, fordi de kan sætte nogle af eleverne til at løse faglige udfordringer via instruktionsfilmene, mens de hjælper andre elever.
Instruktionsfilm kan bruges som forberedelse af eleverne på undervisningen og det kan betyde at den faglige dialog og refleksion i undervisningen løftes.
Instruktionsfilmene kan ikke stå alene men skal tænkes pædagogisk ind i undervisningen af lærerne.
Instruktionsfilm kan også bruges af eleverne som repetition af undervisningen og som forberedelse på grundforløbsprøver.
Karaktergennemsnittet i grundforløbsprøven ser ud til at være svagt stigende for elever på forsøgsskolerne og ligeledes ser det ud til frafaldet er faldende. Dette er blot en foreløbig interessant tendens. Det vil kræve en systematisk undersøgelse for at kunne påvise en direkte sammenhæng med instruktionsfilmene.
Bonusinfo: Alle instruktionsvideoerne er nu tilgængelige på netop YouTube, og kan frit bruges af alle erhvervsskoler og gør-det-selv-folk. Link til YouTube-kanalen: https://videnscenterportalen.dk/vihda/2019/11/04/youtube
Hele rapporten fra Center for Ungdomsforskning kan hentes her: https://www.cefu.dk/8423.aspx
Next Uddannelse København er værtskole for Videnscenter for Håndværk - Design & Arkitektur, som har til formål at implementere innovationsforløb på håndværksuddannelser, og synliggøre byggefagenes erhvervsuddannelser.
For at se denne video fra www.youtube.com, så skal du aceptere cookies på toppen af denne side.Lektor Arnt Louw giver overskrifterne fra forskningresultaterneVideokanal
Nøgleord
Billeder
Links
Information om Videnscenter for Håndværk - Design & Arkitektur
Carl Jacobsens Vej 25
2500 Valby
https://videnscenterportalen.dk/vihda/
Next Uddannelse København er værtskole for Videnscenter for Håndværk - Design & Arkitektur, som har til formål at implementere innovationsforløb på håndværksuddannelser, og synliggøre byggefagenes erhvervsuddannelser.
Kontakt formidler Palle Demant for yderligere informationer: +45 21 78 84 68
Følg pressemeddelelser fra Videnscenter for Håndværk - Design & Arkitektur
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Videnscenter for Håndværk - Design & Arkitektur
Vanvittigt: Videnscenter uddeler 100 3D-printere gratis3.12.2020 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
Det er erhvervsskolerne over hele landet der får glæde af de tidlige julegaver
Videnscenter åbner tre 3D-Labs på tre erhvervsskoler27.8.2020 16:13:14 CEST | Pressemeddelelse
Nu kan erhvervsskoleelever få fingrene i 3D-teknologi, og byggefagene står i forreste række for at udnytte mulighederne.