Tømrer- og snedkervirksomheder er rustet til fremtidens udfordringer

Virksomheder inden for tømrer- og snedkerbranchen har efter nogle gode år forbedret både top- og bundlinjen og står nu godt rustet mod en periode med mindre aktivitet, mangel på arbejdskraft, leveringsudfordringer og stigende priser. Det viser PwC’s brancheanalyse for tømrer- og snedkervirksomheder.

Michael Krath, partner og markedsleder for bygge- og anlægsbranchen i PwC.

Efter nogle gode år med høj aktivitet og vækst har virksomheder inden for tømrer- og snedkerbranchen fået opbygget en markant stærkere egenkapital og forbedret overskuddet. I perioden fra 2019/2020 til 2020/2021 har tømrer- og snedkervirksomhederne øget deres soliditet fra 34 % til 41 % og forbedret deres overskudsgrad med 2,3 procentpoint til 5,6 %. Det betyder, at virksomhederne nu tjener 5,6 kr. på bundlinjen for hver 100 kr., de omsætter for, mod tidligere 3,3 kr.

Tømrer- og snedkervirksomhederne har været gode til at planlægge deres opgaver og i højere grad implementere digitale hjælpeværktøjer, som er med til at effektivisere praktiske processer, som gør det lettere for virksomhederne at følge med i travle perioder uden at miste indtjening. Derudover er det yderst positivt, at virksomhederne har forbedret deres soliditet, så de nu er bedre rustet mod mindre aktivitet og stigende materialepriser,” siger Michael Krath, partner og markedsleder for bygge- og anlægsbranchen i PwC.

En usikker fremtid med mindre vækst
Ligesom tømrer- og snedkervirksomhederne både har forbedret omsætning og overskud, viser PwC’s brancheanalyse også, at virksomhederne har oplevet en stigning i de faste omkostninger fra 5,8 % i 2019/2020 til 6,3 % 2020/2021. Det betyder, at de faste omkostninger er steget marginalt i forhold til nettoomsætningen, men overordnet set ligger de faste omkostninger på et stabilt niveau.

Branchen har oplevet et højt aktivitetsniveau i starten af 2022, men på trods af en god start på året viser analysen også, at virksomhederne ikke forventer stor vækst det kommende år på grund af mindre aktivitet, manglende arbejdskraft og materialer og stigende priser. Det bidrager alt sammen til usikkerhed og særligt de forsinkede materialeleveringer kan føre til færre eller endda aflyste opgaver, og selvom virksomhederne har konsolideret sig med en stærkere solidaritet, kan de gå en usikker og udfordrende fremtid i møde, der i værste fald kan øge andelen af konkurser,” fortæller Michael Krath.

Derudover viser analysen for tømrer- og snedkervirksomheder, at særligt fastholdelse af medarbejdere bliver prioriteret højt af ledelsen i virksomhederne, da det er udfordrende at finde og rekruttere medarbejdere med de rette kompetencer, og samtidig peger analyse på, at travlhed og mangel på arbejds kan føre til, at lærlinge ikke får den nødvendige oplæring.

Om brancheanalysen for tømrer- og snedkervirksomheder
Analysen er udarbejdet på baggrund af de seneste tilgængelige årsrapporter for PwC’s kunder inden for den pågældende branche. For at sikre, at oplysninger fra enkeltvirksomheder ikke kan identificeres, udarbejdes der ikke analyser på populationer på under 25 virksomheder. Virksomheder, som qua sin størrelse eller som markant afviger fra populationsgennemsnittet og dermed vil kunne påvirke analysen uforholdsmæssigt meget, er frasorteret i analysen.

Michael Krath, partner og markedsleder for bygge- og anlægsbranchen i PwC.

Nyt lovforslag rammer det sjællandske erhvervsliv: Virksomheder må se bort fra rentefri skattekonto7.6.2022 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Siden 1. februar i år har virksomheder haft mulighed for at have op mod 350 mio. kr. på deres skattekonto i Skattestyrelsen uden at betale negative renter, men det er formentlig slut fra 15. juni, hvor indestående over den nye beløbsgrænse på 200.000 kr. bliver tvangsudbetalt. Du bør allerede nu overveje, hvor den overskydende likviditet skal placeres, lyder det fra PwC.

Nyt lovforslag rammer det fynske erhvervsliv: Virksomheder må se bort fra rentefri skattekonto7.6.2022 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Nyt lovforslag rammer det sydjyske erhvervsliv: Virksomheder må se bort fra rentefri skattekonto7.6.2022 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse