Tøjmærke dropper begrebet 'bæredygtighed'

Del
'Bæredygtighed' er sløjfet i markedsføringen af tøjmærket LYNÆS. Årsagen ligger i udvandingen af begrebet. Og så er det et stilfærdigt forsøg på at gentænke klimabevidstheden hos forbrugerne.

Bæredygtighedsbegrebet er elastik i metermål, og det giver ikke forbrugerne sikkerhed for at træffe rigtige klimavalg. Derfor ryger det ud af kommunikation og markedsføring.

Sådan lyder budskabet fra det danske tøjmærke LYNÆS.

De vil ikke længere brande sig på ordet bæredygtighed, da folkene bag mener, at det er mere vildledende end vejledende.

"Hvad er bæredygtighed? Og hvad er bæredygtigt? Så længe ingen kan svare klart på det, giver det ingen mening at påklistre begrebet på noget. Og slet ikke tøjproduktion, der per definition sviner forfærdeligt meget i form af spild, energiforbrug, overproduktion og transport," siger Christian Taasti, som ejer halvdelen af LYNÆS denmark.

Greenwashing er blevet for nemt

Beslutningen om at droppe bæredygtighed fra tøjbrandets kommunikation kommer især efter at opleve andre virksomheder, der 'greenwasher' deres produkter eller formål.

"For nylig så jeg en webshop, der kaldte sig bæredygtig, fordi deres emballage var lavet af genbrugspap. Og når en organisation som  'Bæredygtigt Landbrug' beskriver, at de kæmper 'mod miljømafiaen', og at det er en stor sejr at hæve udledningen af kvælstof i landbruget, er begrebet definitivt udvandet," siger Kristian Westfall, der er anden halvdel af LYNÆS. 

Stadig fokus på økologisk bomuld og klimabelastning 

De to bagmænd understreger, at det kun er begrebet 'bæredygtig', der droppes, men at der stadig er stort fokus på økologisk bomuld og generel belastning af klima i LYNÆS' produktion.

"Vi strikker stadig sømandssweatre i Danmark i økologisk bomuld og GOTS-certificeret uld. Det er en af vejene, hvor vi forsøger at nedsætte klimabelastningen," siger Christian Taasti.

Der er dog mange dilemmaer i forhold til mindre klimabelastning og tøjproduktion.

"Ofte holder bomuldstøj sig bedre i faconen og er langt mere slidstærk, hvis der er blandet andre forstærkende fibre i. Det kan for eksempel være genbrugt polyester, som vi anvender. Tøj der holder længere er selvfølgelig en mindre belastning for klimaet end tøj, der holder dårligere. Så et rent økologisk bomuldsprodukt kan på længere være mere belastende for miljøet end et med syntetiske stoffer i," siger han og forsætter: "Det bedste man kan gøre som producent, er at være ærlig om de klimadilemmaer, der er på spil i tøjproduktion."

Nakkelabel skal laves om

En ting er at finde den digitale støvsuger frem på webshop og annoncer for at fjerne begrebet bæredygtighed. Det er straks lidt sværere med de fysiske produkter.

"Vi har en del varer, hvor der står ´Made with sustainability in mind' i nakken, og selvom det jo er rigtigt nok, ryger det ud som en del af indsatsen. Der skal nye labels i sweatre og t-shirts, der produceres fremover. Forhåbentlig får det nogle forbrugere til at tage endnu mere kritisk stilling til tøjproduktion og klimabelastning, og måske spørge mere til, hvordan vi og andre konkret mindsker klimabelastningen fra tøjproduktion," slutter Kristian Westfall.

For yderligere kontakt Kristian Westfal

tlf 2988 4943. 

Nøgleord

Billeder

Download
Kristian Westfall & Christian Taasti, ejere af LYNÆS denmark
Kristian Westfall & Christian Taasti, ejere af LYNÆS denmark
Download

Information om Escalate ApS

Escalate ApS
Skudehavnsvej 5
2150 Nordhavn

En ambition om at lave et hyperlokalt tøjmærke.

Sådan lyder den kondenserede fortælling om LYNÆS. To gutter, der begge bor i Lynæs, elsker atmosfæren og ikke mindst menneskerne, der surfer, bader, fisker, sejler, griner og mødes året rundt – og i al slags vejr og på tværs af alder og andre ubetydelige skel.

De to gutter, der, som så mange andre her, elsker Lynæs, mødtes en dag tilfældigt, og faldt i snak.

Den ene Kristian var vild med navnet Lynæs. Det er eksotisk, stærkt og gammelt.

Den anden Christian er garvet tøjmand, og ikke mindst surfer, og har siden 1989 produceret og solgt surfermærket Klitmøller Rig Wear.

Hurtigt faldt en aftale på plads om at starte noget sammen, og meget hurtigt fik ‘Æ’ en central betydning. Det blev logo for tøjmÆrket LynÆs.

Et ‘Æ’ (faktisk mest ‘æ’) ligner nemlig et knob, altså en knude på et tovværk. Det ligner også en form for dansk yin-yan-tegn. Og så er det hamrende Æksotisk for stort set alle andre folkeslag end danskere.

En fræk kombination af to vokaler, der skaber et helt ny (gammel) lyd.

Besøg hjemmeside her.

Følg pressemeddelelser fra Escalate ApS

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Escalate ApS

Hvorfor er det en god idé at få renset sine tæpper?21.5.2022 20:00:00 CEST | Nyhed

I de seneste par år har flere og flere valgt at få tæpper hjemme i stuen. Et moderne, æstetisk og sommetider også praktisk valg. Dog er der også en del vedligehold forbundet med tæpper - både for udseendets skyld men også med henblik på hygiejne og allergier. I tæpper samler sig nemlig støv og andre usundheder, som du bør få fjernet. Derudover risikerer tæpper også at få pletter og plamager. Disse kan heldigvis - i langt de fleste tilfælde - også fjernes!

Første gang hos en kosmetisk klinik?21.5.2022 20:00:00 CEST | Nyhed

Bare rolig! For mange kan det være en smule grænseoverskridende at skulle lade et andet menneske tage sig af ens udseende, specielt hvis det er første gang. En kosmetolog kan plukke og forme dine øjenbryn, fjerne kropsbehåring, samt give dig forskellige krops- og ansigtsbehandlinger, når det gælder de mindre behandlinger. Efter første oplevelse finder mange det stærkt vanedannende at skulle besøge kosmetologen i ny og næ. Det skyldtes, at de uddannedes resultater overrasker – ikke på grund af, at de ikke burde være dygtige i deres arbejde, men fordi at mange mænd og kvinder føler sig direkte overraskende smukke, efter et besøg hos deres foretrukne kosmetolog.

HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye