Tøjbutik trodser Corona og boomer frem

Corona-pandemien og den medfølgende lockdown af Danmark har ramt mange større og mindre erhvervsdrivende hårdt på pengepungen. Den danske økonomi er i knæ, og vi kender endnu ikke det fulde omfang af den voldsomme nedlukning.

Én af de brancher, der ud over rejse- og eventbrancherne, har været hårdt ramt med konkurser og fyringer som konsekvensen er tøjbranchen.

Så godt som samtlige fysiske tøjbutikker måtte lukke fra dag til dag, og danskerne fik pludselig også andet at tænke på end at købe ny forårsgarderobe. F.eks. deres egen privatøkonomi.

Vi har hørt om store danske tøjvirksomheder som f.eks. Bestseller, der er brændt inde med store lagre af sommertøj, og som har måttet sige farvel til tusinder af dygtige medarbejdere.

Nogle af de tøjbutikker, der har klaret sig godt igennem krisen er dem, der allerede havde en etableret online butik med kunder og salg. Og så er det dem, der ikke har mange butikker med dyre strøghuslejer og høje lønudgifter. Der er faktisk eksempler på tøjbutikker, hvis salg er boomet under Coronakrisen.

Én af dem er Mette P Shop, der ud over en fysisk butik i Hvidovre vest for København også driver webshoppen mettepshop.dk, hvor de sælger kvalitetstøj til kvinder fra kendte mærker som Black Colour, Lollys Laundry, Moss Copenhagen og Global Funk.

Netop branded Black Colour, der blev stiftet af danske Anette Skjødt Larsen i 2009, er blandt de topsælgende styles lige nu. Kombinationen af løse gevandter i gode materialer med inspiration fra Indien, er noget danske kvinder har stor efterspørgsel efter op til sommeren 2020. Mette P Shop sælger både tøj, og accessories fra mærket.

Hos Mette P Shop er de naturligvis glade for successen og for at være sluppet godt gennem Coronakrisen, men de kigger også på lignende konkurrenter og glæder sig over, at dele af den danske tøjbranche, som tidligere har været presset af de store kæder, nu er dem, der klarer sig bedst.

Mads Nordskov
hej@madsnordskov.dk