Tøjbutik trodser Corona og boomer frem

Corona-pandemien og den medfølgende lockdown af Danmark har ramt mange større og mindre erhvervsdrivende hårdt på pengepungen. Den danske økonomi er i knæ, og vi kender endnu ikke det fulde omfang af den voldsomme nedlukning.

Én af de brancher, der ud over rejse- og eventbrancherne, har været hårdt ramt med konkurser og fyringer som konsekvensen er tøjbranchen.

Så godt som samtlige fysiske tøjbutikker måtte lukke fra dag til dag, og danskerne fik pludselig også andet at tænke på end at købe ny forårsgarderobe. F.eks. deres egen privatøkonomi.

Vi har hørt om store danske tøjvirksomheder som f.eks. Bestseller, der er brændt inde med store lagre af sommertøj, og som har måttet sige farvel til tusinder af dygtige medarbejdere.

Nogle af de tøjbutikker, der har klaret sig godt igennem krisen er dem, der allerede havde en etableret online butik med kunder og salg. Og så er det dem, der ikke har mange butikker med dyre strøghuslejer og høje lønudgifter. Der er faktisk eksempler på tøjbutikker, hvis salg er boomet under Coronakrisen.

Én af dem er Mette P Shop, der ud over en fysisk butik i Hvidovre vest for København også driver webshoppen mettepshop.dk, hvor de sælger kvalitetstøj til kvinder fra kendte mærker som Black Colour, Lollys Laundry, Moss Copenhagen og Global Funk.

Netop branded Black Colour, der blev stiftet af danske Anette Skjødt Larsen i 2009, er blandt de topsælgende styles lige nu. Kombinationen af løse gevandter i gode materialer med inspiration fra Indien, er noget danske kvinder har stor efterspørgsel efter op til sommeren 2020. Mette P Shop sælger både tøj, og accessories fra mærket.

Hos Mette P Shop er de naturligvis glade for successen og for at være sluppet godt gennem Coronakrisen, men de kigger også på lignende konkurrenter og glæder sig over, at dele af den danske tøjbranche, som tidligere har været presset af de store kæder, nu er dem, der klarer sig bedst.

Mads Nordskov
hej@madsnordskov.dk

Håndbyggede racercykler hitter igen hos Ditlev Cykler14.8.2020 06:15:00 CESTPressemeddelelse

De er solgt, før de er færdigsamlet på cykelværkstedet hos Ditlev Cykler, og selvom hver eneste del har været i hænderne på en mekaniker i kælderen, holder de en konkurrencedygtig pris. Sådan lyder det fra cykelhandler Henrik Ditlev, der igen har kastet sig over at håndbygge racercykler i sin butik i Frederiksværk. “Det er ret vildt. For et par måneder siden var det måske en ud af 100 cykler vi solgte, der var håndbygget. Nu er det måske hver tiende,” siger indehaver Henrik Ditlev og den rutinerede cykelmekaniker fortsætter: “Det er sjovt at bygge racercykler op fra bunden, så jeg synes det er en fantastisk udvikling.” Det er corona-epidemien, der indirekte har givet et kæmpe skub til den ædle kunst at samle en racercykel fra bunden. Der er nemlig opstået mangel på fabrikssamlede racercykler i takt med at mange i løbet af nedlukningen af Danmark har fået øjnene op for, at racercykler er god (afstands)-motion i en corona-tid. “Vi kunne hurtigt mærke at salget steg stødt efter alt andet