To nye indsatsområder: Cyklistforbundet skal arbejde med unge og med byudvikling

- Det skal være muligt at leve et liv, hvor man ikke er så afhængig af sin bil, som mange er i dag, og den måde, som vi bygger og indretter vores byer på, spiller en enorm rolle. Men desværre ser vi alt for ofte, at nye byområder ikke overholder byplan- og designmæssige principper for den gode cykelby, siger direktør i Cyklistforbundet, Klaus Bondam.
- Vi så gerne, at alle nybyggerier indeholder tryg og sikker cykelinfrastruktur til nærmeste knudepunkt for offentlig transport og bymidte. Vi så gerne regional planlægning, der konsekvent understøtter gang- og cykelvenlige byer og kombinationsrejser med offentlig transport. Det handler helt enkelt om at sikre grøn mobilitet og gøre cykling til en attraktiv transportform, siger Klaus Bondam.
Han glæder sig derfor over to nye statslige bevillinger, der gør, at Cyklistforbundet kan sætte gang i to vigtige indsatser: Et længe ønsket arbejde med at styrke kommunale planlæggere og andre fagpersoners viden og indsigt i at skabe byområder, hvor cyklen fungerer som et reelt attraktivt alternativ til bilen. Og et lige så længe ønsket arbejde med at hjælpe unge op på cyklen.
Færre og færre børn og unge cykler
- I dag er det desværre sådan, at færre og færre unge cykler, mens flere og flere kører bil. Hvis cyklen skal bidrage til at løse klima- og trængselsudfordringerne og gavne folkesundheden, er vi nødt til at gøre en aktiv indsats, så de nye generationer ikke vender cyklen ryggen, siger Klaus Bondam.
Med ungeprojektet skal Cyklistforbundet sammen med unge og med repræsentanter fra bl.a. uddannelsesinstitutioner udvikle redskaber, der skal hjælpe ungdomsuddannelserne med at sætte fokus på cyklen som transportmiddel og gøre det attraktivt for de unge at vælge cyklen.
Og det er der god brug for, viser data: Set i forhold til antal cyklede kilometer pr. dag er cykling hos de 10-17-årige faldet med 24,5% over en ti-årig periode (2009-2019), mens antallet af cykelture pr. dag i samme periode og for samme aldersgruppe er faldet med 31,9% (særudtræk fra DTU’s transportvaneundersøgelse, 2021).
Samtidig er de 16-24-åriges brug af bil på bare tre år steget med 14,7%, mens brug af cykel er faldet med 15,1% (Danske Regioner med udgangspunkt i DTU’s transportvaneundersøgelse, 2019).
Flere og bedre cykelstier
Det er regeringen (Socialdemokratiet), Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti og Enhedslisten, der med udgangspunkt i 2020-aftalen om grøn omstilling af transporten har tildelt Cyklistforbundet henholdsvis 1.855.750 kr. til projektet ’Cykelvenlige byudviklings- og stationsprojekter’ og 1.398.150 kr. til projektet ’Etablering af gode cykelvaner i ungdomsårene’.
Med aftalen er der udmøntet 13 millioner til vidensprojekter og 135 millioner til nye og bedre cykelstier i 25 kommuner. Med 50 procent kommunal finansiering bliver det til cykelstier for tæt på 270 millioner.
- Vi er i Cyklistforbundet meget glade for at få mulighed for at kunne bidrage med ny viden. Men viden alene gør det ikke. Uden flere gode og trygge cykelstier når vi ikke i mål med at få flere danskere op på cyklen. Det her er et skub i den rigtige retning hen mod den grønne omstilling af transporten, siger Klaus Bondam.
Nøgleord
Kontakter
Jane KofodKommunikations- og engagementschef
Tlf:2217 5588jak@cyklistforbundet.dkJens Peter HansenLandsformand i Cyklistforbundet
Tlf:24 48 16 04landsformand@jenspeterhansen.dkKlaus BondamDirektør i Cyklistforbundet
Tlf:4070 8365bondam@cyklistforbundet.dkBilleder


Information om Cyklistforbundet

Rømersgade 5
1362 København K
Sekretariat 33 32 31 21 | Pressetelefon 40 70 83 63https://www.cyklistforbundet.dk
Cyklen giver oplevelser, frihed og motion. Cyklen gør vores verden sundere, grønnere og mere bæredygtig. Vi arbejder for, at alle kan cykle sikkert og trygt. Uanset alder. Uanset om man bor på landet eller i byen. Vi er en demokratisk organisation, hvor alle, der ønsker et cykelvenlig verden, kan engagere sig.
Cyklistforbundet.dk
Twitter.com/Cyklistforbund
Facebook.com/Cyklistforbundet
Instagram.com/Cyklistforbundet
Linkedin.com/company/Cyklistforbundet
Følg pressemeddelelser fra Cyklistforbundet
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Cyklistforbundet
Vi skal støtte sund og grøn transport som fx delecykler26.6.2025 13:03:30 CEST | Pressemeddelelse
Cyklistforbundet bifalder, at ekspertudvalg på transportområdet anbefaler, at man støtter fx delecykling i tyndt befolkede områder.
Ballerup vinder Pedalkraft-Prisen 202524.6.2025 09:14:33 CEST | Pressemeddelelse
Ballerup Kommune vinder Cyklistforbundets årlige pris, Pedalkraft-Prisen. Den går hvert år til en arbejdsplads, der har gjort en særlig indsats for at fremme cykling blandt sine medarbejdere.
Gladsaxe-virksomhed vinder hovedpræmien i Vi Cykler Til Arbejde 202512.6.2025 15:09:40 CEST | Pressemeddelelse
Hold fra Novo Nordisk får hovedpræmien i VI CYKLER TIL ARBEJDE 2025. OBS: Andre regionale resultater og vindere, se længere nede.
Guldmedaljevinder og specialcykler i Amorparken i København26.5.2025 12:44:22 CEST | Pressemeddelelse
Lørdag den 21. juni kan børn, unge og voksne med handicap eller særlige cykelbehov få en oplevelse ud over det sædvanlige.
Cyklistforbundet byder op til cykeldans i Københavns biltomme gader20.5.2025 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Gaderne er bilfri, og ruten lagt. Det skal udnyttes, og Cyklistforbundet byder derfor op til en dans med cyklen i Københavns gader under Copenhagen Sprint, hvor der er lagt en rute til det professionelle cykelløb.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum