To Aarhus-bureauer skaber fyrværkerikampagner i samarbejde med Sikkerhedsstyrelsen

”Det er selvfølgelig et tilfælde, at de to store kampagner i år er landet hos bureauer i Aarhus. Men ikke desto mindre var der i udbudsrunden ikke nogen tvivl om, at det var netop Envision og Montgomery, der havde de idéer, der lyste stærkest. Vi er meget tilfredse med resultaterne – og det er været en stor fornøjelse at samarbejde med begge bureauer”, siger kommunikationschef i Sikkerhedsstyrelsen, Mette Thorn.
Montgomery har skabt årets kampagne målrettet tilskuere til fyrværkeri. Hvert eneste år kommer tilskuere til skade, og undersøgelser peger på, at mange ikke overvejer, hvor risikofyldt det er at opholde sig udendørs uden beskyttelsesbriller, når der fyres op under krudtet. Derfor rammer Montgomerys kampagne tilskuerne i mellemgulvet med budskabet: ’Vil du selv se livet – eller skal andre se det for dig?’.
"Vi gør os altid umage med at finde det sweetspot, hvor grundig research og kreativitet smelter sammen i en kampagne, som skaber gehør og allerhelst en holdningsændring hos målgruppen", siger Anne Katrine Skole, som er strategisk kommunikationsrådgiver i det århusianske reklamebureau Montgomery og fortsætter: "Målet med kampagnen er, at vi alle lige tænker os om en ekstra gang, når vi har med fyrværkeri at gøre. Det sorte univers tvinger os til at skabe billeder for vores indre nethinde og dermed delvist sætte os ind i, hvor mangelfuldt livet er uden at kunne se sin nyfødte baby eller opleve andre af livets store øjeblikke".
Envision står bag kampagnen til de unge drenge, der løber med den noget kedelige førsteplads i skadestatiskkerne fra nytårsdøgnet. Envision har i deres tilgang til kampagnen været stærkt inspirerede af drengenes interesser inden for gaming og e-sport. De teamede derfor op med Astralis, for at oversætte de velkendte fyrværkeriråd, og gøre op med den kedelige beskyttelsesbrille:
"Årets fyrværkerikampagne til de unge er resultatet af en grundig indsigt i målgruppen, en fed kreativ idé og en overraskende aktivering" siger Thomas Søby Eskildsen, Chief Brand Officer hos reklamebureauet Envision og fortsætter: "Vi var meget bevidste om, at det kræver noget helt særligt at få unge i tale og endnu mere at få dem til at ændre adfærd. Derfor tappede vi ind i det, som unge elsker allermest og bruger allermest tid på - nemlig Gaming og E-sport og vi teamede op med nogle af deres største idoler, Counter-strike holdet Astralis. Målet med kampagnen er at forvandle beskyttelsesbrillen fra en kikset pligt til et eftertragtet must-have. Derfor lancerer vi også en specialdesignet beskyttelsesbrille "Face-Armor" i en limited edition på udvalgte net-cafeer".
Info om fyrværkeriskader
- Under nytårsdøgnet 2020/2021 kom 165 personer til skade efter brug af fyrværkeri i nytårsdøgnet
- 40% af de ramte var tilskuere
- 80% af skaderne gik ud over drenge og mænd
- Blandt de tilskadekomne børn havde halvdelen briller på, mens det kun var 20-25% blandt dem over 20 år
- Børn og unge under 25 år står for to tredjedele af alle skader (Børn u. 15 - 22%, 15-17 årige 15%, 18-25 årige 24%
- Under nytårsdøgnet 2020/2021 var der 11 børn og unge under 25 år der fik alvorlige skader
De fem fyrværkeriråd
- Brug altid beskyttelsesbriller
- Hold sikkerhedsafstanden og læn dig ikke ind over fyrværkeriet
- Hold aldrig tændt fyrværkeri i hånden
- Brug kun godkendt og aldrig hjemmelavet eller ulovligt fyrværkeri
- Gå aldrig tilbage til en fuser
Kontakter
For yderligere information kontakt venligst Sikkerhedsstyrelsens pressevagt på 22 38 44 51.
Billeder
Information om Sikkerhedsstyrelsen
Sikkerhedsstyrelsens pressetelefon: 22 38 44 51
Følg pressemeddelelser fra Sikkerhedsstyrelsen
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Sikkerhedsstyrelsen
Sikkerhedsstyrelsen går undercover på sociale medier for at stoppe ulovligt salg af lattergas30.6.2025 12:46:32 CEST | Pressemeddelelse
Fra i morgen får Sikkerhedsstyrelsen nye muligheder for at føre kontrol med salg af lattergas. Reglerne skal bremse brugen af lattergas som rusmiddel og forhindre ulovligt salg.
Produkter og tjenester skal være tilgængelige for flest mulige25.6.2025 09:25:36 CEST | Pressemeddelelse
Fremover bliver det lettere for forbrugere at anvende en række produkter og tjenester i hverdagen, også hvis man har en midlertidig eller permanent funktionsnedsættelse. Fra 28. juni 2025 er det et krav at leve op til EU's tilgængelighedsdirektiv og den danske tilgængelighedslov, og dermed kommer der nye krav til fx webshops, computere, betalingsterminaler og streamingtjenester. På nogle områder træder kravene i kraft straks, mens kravene skal anvendes på andre områder, efterhånden som der fx kommer nye udgaver af produkter i handelen.
Styrelser advarer: Ulovlige varer fra ferien eller nettet kan få alvorlige konsekvenser19.6.2025 09:24:45 CEST | Pressemeddelelse
Indførsel og bestilling af ulovlige nikotinprodukter kan føre til bøde, advarer Toldstyrelsen og Sikkerhedsstyrelsen op til sommerferien.
Hver fjerde butik på Bornholm solgte alkohol eller tobak til mindreårige på Folkemødets første dag13.6.2025 09:12:12 CEST | Pressemeddelelse
Flere butikker overholdt ikke reglerne om salg af alkohol, tobak eller nikotin torsdag under Folkemødet på Bornholm – Sikkerhedsstyrelsen har ført kontrol med unge kontrolkøbere.
Færre butikker solgte alkohol og tobak på sidste skoledag til børn og unge21.5.2025 09:15:50 CEST | Pressemeddelelse
Sikkerhedsstyrelsens kontrol med unge kontrolkøbere på sidste skoledag afslørede færre overtrædelser, end styrelsen normalt ser ved tilsyn med salg af alkohol, nikotin og tobak til mindreårige. Det var dog fortsat næsten hver femte butik, der brød loven.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum