Sikkerhedsstyrelsen

To Aarhus-bureauer skaber fyrværkerikampagner i samarbejde med Sikkerhedsstyrelsen

Del

I år er de to kampagner, for at mindske antallet af fyrværkeriulykker blandt tilskuere og unge mænd, skabt af henholdsvis Montgomery og Envision.

Montgomerys kampagne - 'Vil du selv se livet...'
Montgomerys kampagne - 'Vil du selv se livet...'

”Det er selvfølgelig et tilfælde, at de to store kampagner i år er landet hos bureauer i Aarhus. Men ikke desto mindre var der i udbudsrunden ikke nogen tvivl om, at det var netop Envision og Montgomery, der havde de idéer, der lyste stærkest. Vi er meget tilfredse med resultaterne – og det er været en stor fornøjelse at samarbejde med begge bureauer”, siger kommunikationschef i Sikkerhedsstyrelsen, Mette Thorn.

Montgomery har skabt årets kampagne målrettet tilskuere til fyrværkeri. Hvert eneste år kommer tilskuere til skade, og undersøgelser peger på, at mange ikke overvejer, hvor risikofyldt det er at opholde sig udendørs uden beskyttelsesbriller, når der fyres op under krudtet. Derfor rammer Montgomerys kampagne tilskuerne i mellemgulvet med budskabet: ’Vil du selv se livet – eller skal andre se det for dig?’.

"Vi gør os altid umage med at finde det sweetspot, hvor grundig research og kreativitet smelter sammen i en kampagne, som skaber gehør og allerhelst en holdningsændring hos målgruppen", siger Anne Katrine Skole, som er strategisk kommunikationsrådgiver i det århusianske reklamebureau Montgomery og fortsætter: "Målet med kampagnen er, at vi alle lige tænker os om en ekstra gang, når vi har med fyrværkeri at gøre. Det sorte univers tvinger os til at skabe billeder for vores indre nethinde og dermed delvist sætte os ind i, hvor mangelfuldt livet er uden at kunne se sin nyfødte baby eller opleve andre af livets store øjeblikke".

Envision står bag kampagnen til de unge drenge, der løber med den noget kedelige førsteplads i skadestatiskkerne fra nytårsdøgnet. Envision har i deres tilgang til kampagnen været stærkt inspirerede af drengenes interesser inden for gaming og e-sport. De teamede derfor op med Astralis, for at oversætte de velkendte fyrværkeriråd, og gøre op med den kedelige beskyttelsesbrille:

"Årets fyrværkerikampagne til de unge er resultatet af en grundig indsigt i målgruppen, en fed kreativ idé og en overraskende aktivering" siger Thomas Søby Eskildsen, Chief Brand Officer hos reklamebureauet Envision og fortsætter: "Vi var meget bevidste om, at det kræver noget helt særligt at få unge i tale og endnu mere at få dem til at ændre adfærd. Derfor tappede vi ind i det, som unge elsker allermest og bruger allermest tid på - nemlig Gaming og E-sport og vi teamede op med nogle af deres største idoler, Counter-strike holdet Astralis. Målet med kampagnen er at forvandle beskyttelsesbrillen fra en kikset pligt til et eftertragtet must-have. Derfor lancerer vi også en specialdesignet beskyttelsesbrille "Face-Armor" i en limited edition på udvalgte net-cafeer".

Info om fyrværkeriskader

  • Under nytårsdøgnet 2020/2021 kom 165 personer til skade efter brug af fyrværkeri i nytårsdøgnet
  • 40% af de ramte var tilskuere
  • 80% af skaderne gik ud over drenge og mænd
  • Blandt de tilskadekomne børn havde halvdelen briller på, mens det kun var 20-25% blandt dem over 20 år
  • Børn og unge under 25 år står for to tredjedele af alle skader (Børn u. 15 - 22%, 15-17 årige 15%, 18-25 årige 24%
  • Under nytårsdøgnet 2020/2021 var der 11 børn og unge under 25 år der fik alvorlige skader

De fem fyrværkeriråd

  • Brug altid beskyttelsesbriller
  • Hold sikkerhedsafstanden og læn dig ikke ind over fyrværkeriet
  • Hold aldrig tændt fyrværkeri i hånden
  • Brug kun godkendt og aldrig hjemmelavet eller ulovligt fyrværkeri
  • Gå aldrig tilbage til en fuser

Kontakter

For yderligere information kontakt venligst Sikkerhedsstyrelsens pressevagt på 22 38 44 51.

Billeder

Montgomerys kampagne - 'Vil du selv se livet...'
Montgomerys kampagne - 'Vil du selv se livet...'
Download
Envisions kampagne med Astralis Talent
Envisions kampagne med Astralis Talent
Download

Information om Sikkerhedsstyrelsen

Sikkerhedsstyrelsen
Sikkerhedsstyrelsen
Esbjerg Brygge 30
6700 Esbjerg

3373 2000http://www.sik.dk

Følg pressemeddelelser fra Sikkerhedsstyrelsen

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Sikkerhedsstyrelsen

Elsikkerheden halter i pizzeriaer og grillbarer5.1.2022 13:43:58 CET | Pressemeddelelse

Sikkerhedsstyrelsen har i løbet af 2021 kontrolleret elinstallationerne i 197 danske pizzeriaer og grillbarer, og kontrollen har afdækket, at der langtfra er styr på elsikkerheden. Kun på 13 af de 197 besøgte steder var alt i orden, mens der på 77 steder blev givet påbud om at få rettet op på konkrete forhold. På de resterende 107 steder blev der vejledt om, hvad der burde ændres for at gøre installationerne sikre og lovlige.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum