Titan Lastvogne A/S hædres med DI Bornholms PraktikPladsPris

Titan Lastvogne A/S i Rønne har trods sin mindre størrelse taget ekstra lærlinge i en periode, hvor der er udbredt mangel på lastvognsmekanikere. Titan Lastvogne A/S har hentet ekstra hænder i samarbejde med Campus Bornholm, der stod klar med to dygtige, udenlandske lærlinge. Derfor modtager Titan Lastvogne A/S DI Bornholms PraktikPladsPris 2019.

Ved DI Bornholms Erhvervstræf den 13. juni 2019 modtog Titan Lastvogne A/S DI Bornholms første PraktikPladsPris for sit ekstraordinære arbejde med at uddanne fremtidens faglærte og samtidig påtage sig en vigtig opgave med at integrere nytilkomne.

- Titan Lastvogne A/S har gjort en ekstraordinær indsats for at uddanne faglærte. I en branche, hvor der er rift om medarbejderne, sker rekrutteringen ikke af sig selv. Titan Lastvogne A/S viser, hvordan også mindre virksomheder kan løfte den vigtige opgave, det er, at skabe gode praktikpladser, siger DI Bornholms formand Kenn Kjellberg.

Lastvognsmekanikere tager deres hovedforløb på uddannelsen i andre dele af landet, og det kan derfor være en større udfordring at tiltrække lærlinge til bornholmske virksomheder. Det har dog ikke være en hindring for Titan Lastvogne A/S.

Titan Lastvogne A/S har i en årrække haft én lastvognsmekanikerlærling på værkstedet i Rønne udover seks faste medarbejdere. I samarbejde med uddannelsesinstitutionen Campus Bornholm fik virksomheden i 2018 hele to nye lærlinge med en måneds mellemrum. Den ene lærling har netop afsluttet sin praktik hos virksomheden.

Virksomhedens seneste to lærlinge har begge udenlandsk baggrund. I begyndelsen var sproglige barriere en udfordring, og derfor afsatte Titan Lastvogne A/S ekstra ressourcer i opstartsperioden, så lærlingene faldt godt til både fagligt og socialt på arbejdspladsen.

- Som virksomhed kan man ikke klage over at mangle folk, hvis man ikke er villig til at gøre noget for at uddanne nye faglærte. Der skal fornyelse til, og det tager lærlingene med sig, når de kommer ind på virksomheden. Vi har fået ihærdige og arbejdssomme lærlinge, der er flyttet hertil fra andre lande. Det har været en lærerig proces, siger Torben Jensen, værkstedschef hos Titan Lastvogne A/S.

Mangel på faglærte

DI uddeler i både 2019 og 2020 en PraktikPladsPris til 25 medlemsvirksomheder fra hele landet. Virksomheder, der gør en særlig indsats for at uddanne fremtidens faglærte.

Knap hver femte virksomhed, i de brancher DI repræsenterer, har forgæves forsøgt at rekruttere nye faglærte medarbejdere. Udfordringen vil ikke blive mindre, efterhånden som flere ældre årgange går på pension. Fremtidens faglærte skal uddannes i dag.

Det er derfor afgørende, at virksomheder opretter flere praktikpladser til lærlinge og elever, så vi kan få flere dygtige faglærte. Mange virksomheder hos DI gør det allerede godt, og nogle af dem ønsker vi at hædre og fremhæve som gode eksempler for andre virksomheder i hele landet.

Flere oplysninger:

For yderligere kommentarer kontakt konsulent for DI Bornholm Henrik Lystbæk, tlf.: 2284 6867 eller pressekoordinator Ditte Rieland, DIRH@di.dk, tlf.: 2246 7822.

Flere oplysninger:

Satsning til lands, til vands og i luften udløser initiativpris til Bornholms Elektromotor31.10.2018 11:30:00 CETPressemeddelelse

Bornholm er bedst øst for Storebælt: Samarbejde om medarbejdere giver pote3.9.2018 21:30:00 CESTPressemeddelelse