Tisvilde får Danmarks første røgfri strand

Et stykke af Tisvildeleje Strand bliver den første strand i Danmark, hvor man ikke længere må ryge. Forbuddet skal forhindre, at skod ender i sandet, at strandgæster generes af røg, og at børn og unge får den opfattelse, at rygning er en naturlig del af strandlivet.

Badegæster på den private del af Tisvildeleje Strand vil fremover blive mødt af et skilt med beskeden ”Rygning på stranden er ikke tilladt”. Dermed bliver denne del af Tisvilde Strand den første strand i Danmark, hvor strandgæster, der ryger, må lade cigaretterne ligge i strandtasken.

Sand uden skod mellem tæerne
Det er Tisvildeleje Kystsikringslag, der ejer stranden, og som har vedtaget, at det skal være slut med røg. Beslutningen kommer samtidig med, at Kystsikringslaget bliver en del af partnerskabet Røgfri Fremtid, der arbejder for, at børn og unge ikke skal ryge.

- Vi er overbeviste om, at gæsterne gerne vil kunne rode med fødderne i sandet, uden at der kommer cigaretskod op mellem tæerne. Især de mindste skal kunne lege ved stranden, uden at sandslottet bliver pyntet med skod, siger Lone Skou, bestyrelsesmedlem i Tisvildeleje Kystsikringslag.

Kystsikringslaget vil om kort tid sætte skilte op, der informerer om de nye regler. Og hvis der alligevel skulle være én, der tænder en cigaret, er Lone Skou sikker på, at grundejere eller gæster vil være flinke og fortælle, at den private del af Tisvilde Strand nu er røgfri.

Godt for både mennesker og miljø
Flere lande har allerede gjort strande røgfri. Det gælder f.eks. Sverige, Frankrig, Thailand og Spanien.Forbuddet skal holde skodderne fra sandet og forhindre, at især børn får røg i lungerne, mens de bygger sandborge og bager sandkager.

- Både børn og voksne skal kunne spise en is på vores strand, uden at blive generet af røg fra håndklædet ved siden af. Vi vil gerne tilbyde både små og store besøgende en røgfri strandoplevelse. Det løfter kvaliteten på stranden - og i naturen. Skod er nemlig ikke kun giftige for mennesker, de indeholder også mikroplast, der er en væsentlig kilde til forurening i havet, fastslår Lone Skou.

De gæster, der ikke kan undvære tobakken, kan dog stadig ryge uden for strandens område eller på den offentlige strand, der begynder lidt længere ned af kysten. Her er der nemlig endnu ikke rygeforbud.

Kan inspirere til flere røgfri strande
I Røgfri Fremtid bakker man op om initiativet fra Tisvildeleje Kystsikringslag.

- På den lange bane vil røgfri miljøer, også på strande, være med til at gøre rygning mindre synligt for børn og unge. De kan ellers nemt komme til at forbinde ferie, fritid og afslapning på stranden med rygning, forklarer Mette Lolk Hanak, forebyggelseschef i Kræftens Bekæmpelse.

Hun bliver bakket op af programchef i TrygFonden, Jette Juul Brun:

- Med røgfri strand kan alle nyde sandet, stranden og vandet uden at blive udsat for hverken skodder eller røg. Vi håber, at tiltaget vil inspirere andre, så de mest populære strande herhjemme bliver røgfri – hvad enten de er offentlige eller private.

Om Røgfri Fremtid

I 2017 lancerede Kræftens Bekæmpelse og TrygFonden initiativet Røgfri Fremtid, et partnerskab og en bevægelse, der arbejder for at ingen børn og unge ryger i 2030. Mere end 150 organisationer er nu en del af partnerskabet.

Læs mere på https://www.roegfrifremtid.dk/eller på Facebook, www.facebook.com/RoegfriFremtid

Fakta om rygning

• I bl.a. Sverige, Thailand, Spanien, USA og Frankrig findes røgfri strande
  • 23 pct. af danskerne ryger lejlighedsvist eller daglig – heraf 17 pct. dagligt