Tiltrængt hjælp til selvstændige – nu skal der tænkes langsigtet

Hos TEKNIQ Arbejdsgiverne kvitterer man for, at regeringen vil give små og mellemstore virksomheder mulighed for rentefrie lån. Men der er også brug for at hjælpe virksomhederne med at holde gang i hjulene både under og ikke mindst efter coronakrisen.

Niels Jørgen Hansen, adm. direktør i TEKNIQ Arbejdsgiverne.

Effekten af den øjeblikkelige coronakrise kan for alvor mærkes i ikke mindst mange små og mellemstore virksomheder. Derfor er det også fornuftigt, at regeringen nu foreslår, at netop disse virksomheder skal have mulighed for rentefrit at låne et beløb, der svarer til det, de indbetalte i moms i starten af marts.

”Det er vigtigt at holde hånden under SMV’erne, som udgør fundamentet under dansk erhvervsliv, i disse måneder. Og i den forstand er alle tiltag velkomne – også dagens udspil,” siger Niels Jørgen Hansen, adm. direktør i TEKNIQ Arbejdsgiverne, som repræsenterer 4.300 virksomheder indenfor el, vvs og metal.

Han understreger dog samtidig, at det nu er tid til også at kigge på mere langsigtede løsninger, der kan bringe virksomhederne godt ud på den anden side af krisen.

”Det vil være sund fornuft at give de eksisterende støtteordninger et serviceeftersyn og kigge på, om der er brug for forbedringer. Men det er mindst lige så vigtigt, at man fra politisk hold arbejder på tiltag, som kan sikre en større aktivitet i virksomhederne – ikke mindst når vi forhåbentlig inden længe vender tilbage til en mere normal hverdag. Man skal med andre ord gå fra kun at kompensere til også at stimulere virksomhederne,” siger Niels Jørgen Hansen og uddyber:

”Derfor gælder det om både at fremrykke investeringer og understøtte eksporten – ikke mindst ved at fokusere på investeringer i den grønne omstilling,” siger Niels Jørgen Hansen.

TEKNIQ Arbejdsgiverne fremlagde i sidste uge et forslag til en strakspakke, der netop fokuserer på at øge aktiviteten i dansk erhvervsliv med fokus på den grønne dagsorden.

Se forslaget til strakspakken her!

Niels Jørgen Hansen, adm. direktør i TEKNIQ Arbejdsgiverne, tlf. 40 74 43 60

Niels Jørgen Hansen, adm. direktør i TEKNIQ Arbejdsgiverne.

TEKNIQ Arbejdsgiverne – Industri & Installation repræsenterer 4.300 virksomheder inden for el, vvs og metal med i alt 55.000 medarbejdere og en samlet omsætning på omkring 60 mia. kr.