Tilbage på arbejde: Få din hjerne op i gear med en ny vej

En cykeltur giver god træning for kondition og lårmuskler. Men du kan også træne din hjerne på turen – hvis du altså lokker den væk fra de vante veje. Movia og Region Hovedstaden har sammen med Cyklistforbundet samlet en guide til dig, der vil bruge sommerens banelukninger til uventede cykeloplevelser og hjernetræning.
Skansebakken i Hillerød er med i guiden til gode cykeloplevelser under sommerens banelukninger i Region Hovedstaden. Foto: Hillerød Kommune

Er du lidt glemsom? Savner du det forkromede overblik? Eller gad du godt at være bedre til at koncentrere dig? Heldigvis kan du træne din hjerne, ligesom du fx træner dine lårmuskler. Din daglige tur til arbejde er et godt sted at begynde.

I stedet for at tage samme vej på arbejde hver dag kan du få din hjerne op i gear ved at stikke af fra ruten og slå autopiloten fra. Det kræver opmærksomhed at navigere i nye omgivelser – og det er ren hjernetræning.

I anledning af sommerens banelukninger på Frederikssundsbanen og Kystbanen er Region Hovedstaden og det regionale netværk Moving People derfor gået sammen med Cyklistforbundet om at finde cykelruter og cykeloplevelser, der inviterer til nye og gode udsigter i hverdagen.

DIGITAL GUIDE ÅBEN FOR ALLE
Cykelruterne er samlet i en digital guide, der er åben for alle. Direktør i Cyklistforbundet, Klaus Bondam, siger:

- Hovedstadsregionen bliver ikke nævnt, når Danmarks højeste punkter er på skoleskemaet. Men der er masser af bakker og høje, som du kan cykle omkring, hvis du vil se verden fra en ny vinkel. I vores guide kan alle finde ruter og oplevelser i Region Hovedstaden, der er perfekte til skønne afveje og nye udsigter.

Plandirektør i Movia, Per Gellert, siger:

- Vi arbejder for kollektiv mobilitet på hele Sjælland. Derfor er vi glade for at kunne imødekomme passagernes rejsebehov under sporarbejdet med en plan for erstatnings- og ekstrakørsel. Det gør, at passagererne eksempelvis kan tage bussen i kombination med cyklen, siger Per Gellert.

Guiden foreslår Fruebjerg i Gribskov (65 meter over havets overflade), Skansebakken i Hillerød (80 meter), Eremitagesletten ved Jægersborg Hegn (40 meter), Høje Sandbjerg mellem Høsterkøb og Gl. Holte (85 meter), Ryethøj i Kirke Værløse (50 meter), Kong Svends Høj i Smørumnedre (42 meter) og Herstedhøje ved Herstedøster (67 meter).

Find guiden på www.vcta.dk/guide.

VI CYKLER STADIG TIL ARBEJDE
Cyklistforbundet har med sommerens banelukninger forlænget maj måneds VI CYKLER TIL ARBEJDE i hele Region Hovedstaden.

Over 15.000 pendlere fra 608 virksomheder over hele regionen er tilmeldt kampagnen. De dyster på holdbasis om hovedpræmien - en højkvalitetscykel af mærket Pelago til hele holdet. Vinderholdet udtrækkes midt i september.

TAG CYKLEN UNDER SOMMERENS SPORARBEJDER MED APPEN CYKELPLANEN
Der er i forbindelse med banerenoveringer lukket for al togdrift på Frederikssundsbanen mellem Valby og Frederikssund i perioden 1. juni – 26. august og på Kystbanen den 30. juni - 12. august.

Region Hovedstaden styrker sammen med Movia busbetjeningen der hvor den mest omfattende del af sporarbejdet foregår, og hvor flest passagerer er berørt. Se anbefalinger til alternative rejseruter på Dinoffentligetransport.dk.

Er du fristet til at cykle, men kan ikke overskue den fulde rejse, kan du kombinere cykel og bus. Måske kan du cykle til et andet S-tog eller en anden bus, end du plejer. Brug Supercykelstiernes app CykelPlanen til at finde de gode smutveje og den hurtigste rute. Læs mere på Supercykelstier.dk/ruter.

At kunne cykle giver frihed, glæde og oplevelser. Vi arbejder for at gøre cyklen til det oplagte og trygge valg i hverdagen for alle og for at skabe en sundere og mere bæredygtig verden med cyklen som løftestang. Op mod 300.000 børn og voksne deltager årligt i vores aktiviteter. Vi har lokalafdelinger og repræsentanter over hele landet og er en del af paraplyorganisation European Cyclists’ Federation.