Til kamp mod madspild: Nu skydes DM i overskudsretter i gang

For andet år i træk afholder dagligvarekæden Lidl og madspildsvirksomheden Too Good To Go DM i overskudsretter.
Her opfordres alle kreative hverdagskokke til at deltage og komme med deres bedste bud på en velsmagende ret bestående af en række forskellige fødevarer, som ofte ender i hjemmets skraldespand – eksempelvis frugt og grønt, brød og mejeriprodukter.
Alle personer over 18 år kan deltage ved at sende et bud på en opskrift via toogoodtogo.dk/dmioverskud.
DM i overskudsretter har til formål at udvikle danskernes madkundskaber og herved imødegå de 247.000 ton spiseegnede fødevarer, som hvert år bliver smidt ud i de danske husholdninger.
”Vi oplever, at danskerne gerne vil undgå madspild. Men vi ved også, at det for mange kan være en udfordring at udnytte og få det bedst mulige ud af gode enten tilberedte eller ikketilberedte rester. I Danmark har vi masser af kreative hverdagskokke, og vi har nu brug for deres hjælp og inspiration til, hvordan vi sammen kan skabe lækre måltider ud af rester og herved bekæmpe madspild,” siger Anders Frydendahl, salgsdirektør hos Lidl.
Mad bliver fortsat spildt frem for spist
Tre udvalgte finalister bliver d. 28. september inviteret til den store finale i Storms Pakhus i Odense, hvor Anders Lund Madsen vil være vært for arrangementet og for en helt særlig madspildsquiz. Alle er velkomne, og det er gratis at deltage.
Her vil de to kendte kokke Jasmin Gabay, tidligere deltager i Den Store Bagedyst, og Christian Wellendorf, holdkaptajn på det danske kokkelandshold, samt Odenses borgmester,Peter Rahbæk Juel, efter grundig smagning på de tre finalisters retter udvælge en danmarksmester i overskudsretter.
Og der er ifølge Too Good To Go i dén grad behov for, at danskerne får inspiration til, hvordan de kan blive bedre til at kreere overskudsretter ud af deres fødevarer.
En undersøgelse foretaget af YouGov for Too Good To Go i juli 2021 viser eksempelvis, at 30 % af de danske husholdninger ofte smider frugt og grønt ud.
”Vi ved fra flere undersøgelser, at danskerne er topmotiverede for at gøre noget ved deres madspild, men alt for meget mad bliver fortsat spildt frem for spist. Specielt frugt og grønt ender i affaldsposen frem for i maven. Intentionen til at blive bedre er heldigvis til stede, så den skal vi hjælpe på vej. Det gør vi blandt andet ved denne konkurrence, som skal skabe inspiration til, hvordan vi kan lave lækre måltider ud af de fødevarer, som oftest ender i skraldespanden – til gavn for maven, miljøet og pengepungen,” siger Heidi Boye, landechef for Too Good To Go.
Læs mere om DM i overskudsretter på: toogoodtogo.dk/dmioverskud
Om YouGov-undersøgelsen
En undersøgelse foretaget af YouGov for Too Good To Go i juli 2021 viser, at det danske madspild i husholdningerne fordeler sig sådan:
Hvilken, hvis nogen, af de følgende fødevarer, smider din husholdning oftest ud? (Vælg den mulighed, der passer bedst).
Frugt og grønt: 30 %
Brød: 23 %
Mejeriprodukter: 12 %
Kød, fisk og fjerkræ: 7 %
Kaffe, te, drikkevarer: 3 %
Pasta, ris, kartofler: 8 %
Andet: 3 %
Ved ikke: 13 %.
Kontakter
Tanja Møller Andersen, pressechef for Too Good To Go: presse@toogoodtogo.dk eller tlf. 81 77 37 18
Thomas SejersenPresseansvarlig - Lidl
Tlf:76 35 00 10presse@lidl.dkBilleder
Information om Lidl Danmark
I Lidl Danmark står vi for den bedste kvalitet til den bedste pris. Som ansvarlig dagligvarekæde koncentrerer vi os om det væsentlige. Gennem et tillidsfuldt samarbejde med vores partnere garanterer vi et velgennemtænkt vareudbud til den bedste pris.Som kunde i Lidl kan du trygt regne med, at vores produkter er friske og af god kvalitet. Vores medarbejdere arbejder hver dag for, at vores kunder nemt og enkelt kan købe ind i vores 163 danske butikker. Vi arbejder hver dag som aktiv samfundsaktør på at skabe målbar værdi, der rækker ud over Lidls egen forretning.
Du er altid velkommen til at skrive til os på presse@lidl.dk.
Følg pressemeddelelser fra Lidl Danmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Lidl Danmark
Lidl-kampagne imponerer: Stor vækst i salget af økologisk frugt og grønt1.7.2025 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Salget af økologiske frugter og grøntsager er steget med 21 % i kædens butikker på landsplan i forbindelse med Lidl Danmarks ugentlige øko-kampagner, der kører en gang om måneden i Lidl-Plus-appen. Indkøbsdirektør i Lidl, Peer Sandtner, er glad for, at kunderne har taget tilbuddene til sig, for det skal være nemmere at tage sunde og økologiske valg, siger han.
Lidls tøjkollektioner har før ramt plet – nu lander ny Lidl-Trek-kollektion i butikkerne20.6.2025 14:33:43 CEST | Pressemeddelelse
Dagligvarekæden Lidl har lanceret en ny Lidl-Trek-kollektion i alle danske butikker inspireret af et af verdens bedste cykelhold. Kollektionen henvender sig til både hverdagscyklister og sportsentusiaster og lander midt i en sommer præget af Mads Pedersens etapesejre i flere af forårets løb samt weekendens afholdelse af Copenhagen Sprint, hvor Lidl er Official Fresh Food Partner.
Lidls nye butik i Hillerød er åbnet, og den er helt uden tobak og nikotin12.6.2025 18:44:54 CEST | Pressemeddelelse
Torsdag morgen blev snoren klippet til Lidls nye butik på Frederiksværksgade i Hillerød. Dermed har byen fået sin første tobaks- og nikotinfrie dagligvarebutik, og kunderne strømmede til fra morgenstunden for at besøge den nye butik.
Ny Chief Customer Officer i Lidl: “Vi skal gøre Lidls kunder til fans”4.6.2025 10:04:50 CEST | Pressemeddelelse
Lidl udvider direktionen med ansættelsen af Mette Schacht Færch som ny Chief Customer Officer (CCO). Mette Schacht Færch kommer fra en stilling som Global Vice President, Categories, Marketing & Consumer Experience i Danish Crown, hvor hun har spillet en central rolle i at styrke og modernisere koncernens image. Nu skal hun styrke Lidls brand og sætte yderligere fokus på dagligvarekædens markante sundhedsinitiativer.
Med 20 års erfaring i bagagen er Kasper klar til at åbne ny Lidl-butik i Hillerød30.5.2025 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Torsdag den 12. juni kl. 8 åbner Lidl dørene til sin nye butik på Frederiksværksgade 154 i Hillerød. I front står en lokal og erfaren profil nemlig butikschef Kasper Pichard Nielsen, der ser frem til at hilse på kunderne i byens første tobaks- og nikotinfrie dagligvarebutik. På åbningsdagen kan alle kunder se frem til friskbrygget kaffe, morgenmad og masser af gode åbningstilbud.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum