Tidligere skoleleder skal udvikle Blå Kors' genbrugsbutikker på Sjælland

Christian Bruun har både været skoleleder i Voel tæt ved Silkeborg og i Skovlunde tæt på København og er nu ansat som funktions- og områdeleder i Blå Kors' genbrugsarbejde på Sjælland. Christian Bruun glæder sig til at hjælpe udsatte mennesker og skal blandt andet være med til at oprette nye butikker på Sjælland.
Christian Bruun glæder sig til at arbejde med frivillige og være med til at hjælpe udsatte mennesker i Danmark gennem sit arbejde i Blå Kors Danmarks genbrugsbutikker. Foto: Privat.

Blå Kors Danmark har i øjeblikket 55 genbrugsbutikker rundt i hele landet, men den sociale hjælpeorganisation vil gerne åbne flere på butikker på Sjælland og har derfor ansat Christian Bruun fra Græsted som funktions- og områdeleder i genbrug. Christian Bruun kommer direkte fra et job som skoleleder på Thomasskolen i Skovlunde.

Christian Bruun er uddannet lærer på Silkeborg Seminarium og har tidligere boet både i Aarhus og Silkeborg, hvor han bl.a. har været skoleleder i 15 år på friskolen Klippen tæt ved Silkeborg.

I dag bor den 53-årige Christian Bruun i Græsted nord for Hillerød og har de seneste fem år været skoleleder på Thomasskolen i Skovlunde.

"Jeg har i flere år drømt om at være med til at gøre en forskel for socialt udsatte, og det kommer jeg til med det her arbejde, så selvom jeg var glad for mit arbejde på Thomasskolen, så var jeg ikke i tvivl om, at det var nu, at jeg skulle gøre det, hvis det skulle være," siger Christian Bruun.

Flere butikker på vej

Overskuddet fra Blå Kors Danmarks genbrugsbutikker går til arbejdet blandt socialt udsatte børn, unge og voksne i Danmark. Og til at drive butikkerne har Blå Kors Danmark omkring 2.500 frivillige.

Det er da også netop de mange frivillige, der har Christian Bruuns særlige opmærksomhed.

"Jeg glæder mig til at lære de frivillige og deres udfordringer at kende og finde ud af, hvordan jeg bedst kan hjælpe dem. Min vigtigste opgave bliver at være en god leder for de frivillige. Det er dem, der gør forskellen, det er dem, der gør, at vi får overskud i butikkerne, som vi kan bruge til at hjælpe mennesker," siger Christian Bruun.

Blå Kors Danmarks genbrugssektor har i mange år haft en enkelt funktions- og områdeleder på Sjælland, men med Christian Bruun opskalerer man nu til to.

"Jeg skal være med til at optimere de nuværende butikker, og så skal vi meget gerne i gang med at oprette nye butikker på Sjælland," siger Christian Bruun.

Sparsomt med fritid

Som skoleleder er det meget sparsomt med fritid, forklarer Christian Bruun med et smil - især når man ovenikøbet pendler, men den smule fritid, der trods alt har været, har Christian Bruun primært brugt på familien.

Derudover nyder Christian Bruun også en god cykeltur og har desuden været med i et socialt arbejde ud fra sin lokale kirke.

Christian Bruun har en kone og to hjemmeboende børn og har derudover også fire voksne børn, der ikke bor hjemme.

Christian Bruun, funktions- og områdeleder i Blå Kors Genbrug, 31 39 21 02
Simon Thidemann, kommunikationsmedarbejder Blå Kors Danmark, 61 69 27 79