Tidlig julegave til FødevareBanken

Fra 1. januar 2020 bliver det muligt for fødevarevirksomheder at donere kaffe til humanitære formål og slippe for afgiften.

Kaffe er noget af det, man dårligst kan undvære ude på de bo- og væresteder, varmestuer og herberger, hvor de mest socialt udsatte i det danske samfund kommer dagligt. Derfor har det været en kilde til frustration, at moms- og afgiftsreglerne har gjort det svært for fødevarevirksomheder at donere kaffe, chokolade og andre sukkervarer, når de har dem i overskud. Det er der efter pres fra FødevareBanken lavet om på fra 1. januar 2020.

”Det er en god sejr at få i hus og en kærkommen julegave fra myndighederne, at man nu slipper for afgiften på varer som fx kaffe, når man donerer til et humanitært formål. Det er med sikkerhed også noget, man vil kunne mærke hos vores modtagere, der er storforbrugere af kaffe og nok også kan bruge et stykke chokolade i ny og næ – uden at de nødvendigvis har råd til det”, siger FødevareBankens direktør Karen-Inger Thorsen.

På Mændenes Hjem er forstander Ivan Christensen glad for den gode nyhed. ”Hvis FødevareBanken fremover får mulighed for at levere kaffe, the og chokolade til os, vil det bestemt være velkomment. Vores brugere er temmelig kaffetørstige, ikke mindst her i de koldeste måneder på året.”

FødevareBanken kører dagligt ud til 250 steder i landet med overskudsvarer fra fødevarebranchens producenter, grossister og detailkæder. Overskudsvarerne doneres til nogle af landets mest udsatte borgere i stedet for at blive kasseret. Formålet er således dobbelt, fordi man både reducerer madspild og sætter en stopper for madfattigdom.

FødevareBanken reducerer madspild og afhjælper samtidig madfattigdom i Danmark.

FødevareBanken er den største organisation i Danmark, der arbejder struktureret og fødevaresikkert med at fordele madoverskud til socialt udsatte.