Tid til handling - Økologisk Landsforening lægger an til en ambitiøs omstilling af landbruget, som får os i mål med klimaet

I dag mødes Klimapartnerskabet for Fødevare- og landbrugssektoren første gang. Økologisk Landsforening sætter barren højt. Foreningen, som repræsenterer de økologiske landmænd, virksomheder, forbrugere og madprofessionelle, byder ind med 12 initiativer, som kan bringe Danmark i mål med klimaambitionerne, og gøre dansk landbrug til global klimafrontløber.

Erhvervsledere udpeget til at rådgive regeringen om klimainitiativer i fødevare- og landbrugssektoren ser hinanden i øjnene for første gang i dag. Danmark skal reducere klimagasudledninger med 70 procent inden 2030. Landbruget står for omkring en fjerdedel af udledningerne og er den sektor med det største klimaaftryk og dermed største potentiale for reduktioner. Økologisk Landsforening forventer, at partnerskabet vil udklække mange nye klimainitiativer fra branchen og sikre et ambitiøst klimapolitisk katalog til regeringen.

Det er en fælles sag at løse klimaudfordringen, og vi glæder os til at bidrage med de mange klimaløsninger, som vi ser i landbruget. I Økologisk Landsforening ser vi frem til at samarbejde med hele fødevarebranchen om en ny klimapolitik og nye klimainitiativer, som kan bringe os i mål med Danmarks målsætning om 70 procents reduktion i klimabelastning i 2030” siger Helle Borup Friberg, direktør i Økologisk Landsforening og fortsætter

”Danmark skal være klimafrontløber og leverandør af de mest bæredygtige fødevarer i verden, og det er gennem markante partnerskaber og politik, at det bliver en realitet.”

Kort tid - mange forslag

Inden udgang af februar 2020 og som optakt til regeringens klimahandlingsplan skal partnerskabet aflevere sit bud på, hvilke branche- og politiske initiativer, der kan understøtte opfyldelsen af regeringens mål om 70 procents reduktion i 2030. Økologisk Landsforening har indsendt 12 initiativer, der skal hjælpe hele landbruget trække meget mere CO2 ud af atmosfæren, sænke udledning af klimagasser og motivere til klimavenlig mad i både offentlige køkkener, private spisesteder og de danske hjem.

”I Økologisk Landsforening lægger vi vægt på, at ambitionerne i fødevare- og landbrugssektoren skal være høje, og at alle i sektoren skal tage et medansvar. Forskning og økonomiske incitamenter skal også drive omstillingen, og vi vil arbejde for klimahandlinger, som samtidig giver sidegevinster for andre vigtige mål om mere natur, biodiversitet, rent drikkevand og sund mad. Det er vigtigt, at vi videreudvikler økologien, som del af løsningen på klimaet”, siger Helle Borup Friberg.

Økologisk Landsforening kigger frem mod 2050.

”Vi skal skrue på alle de knapper, der kan sænke klimaaftrykket fra landbruget og vores fødevarer her og nu, så vi når Danmarks mål for 2030. Men vi skal samtidig allerede nu lægge skinner ud til et klimaneutralt landbrug i 2050. Det kræver, at vi tør tænke i et ambitiøst redesign af fødevareproduktion, som får os helt i mål med klimaet, og skaber et fuldt bæredygtigt landbrug i Danmark. Det handler ikke om at gøre noget, men om at gøre nok, og i tide.”

For yderligere kommentarer og info:

Marendine Krainert Ladegaard, pressemedarbejder, Økologisk Landsforening, 2016 4434