Thy-Mors Energi åbner fibernettet via OpenNet

Thy-Mors Energi, Eniig Fiber og OpenNet indgik onsdag den 3. juli en samarbejdsaftale omkring åbning af energiselskabets fibernet. Aftalen betyder, at flere indholdsleverandører fremover får adgang til fibernettet i Thy-Mors Energis markedsområde, hvilket vil give forbrugerne flere bredbånds- og tv-produkter at vælge mellem.
Mads Brøgger, kommerciel direktør i Eniig, Lars Peter Christiansen, administrerende direktør hos Thy-Mors Energi, Lars Thorup Nielsen, fiberchef hos Thy-Mors Energi og Henrik Møller Nielsen, direktør i OpenNet.

Hos Thy-Mors Energi er der stor tilfredshed med, at aftalen er kommet i hus. Øget konkurrence på indhold er vejen til en bedre og større udnyttelse af fibernettet, og er samtidig med til at sætte endnu mere fart på den regionale vækst og udvikling. For andelshaverne betyder det, at de får flere muligheder for at vælge udbydere af bredbånd og tv, som passer dem.

- Andelshaverne i Thy-Mors Energis område kan fortsat vælge indhold fra Altibox, men med den nye aftale kan de fremover også vælge indhold fra andre indholdsleverandører i OpenNet samarbejdet. OpenNet har i dag aftaler med YouSee, Hiper, Eniig og Telenor samt Altibox, og Thy-Mors Energi vil kunne indgå aftaler med hver af de pågældende tjenesteleverandører. Vi er overbevist om, at det øgede udbud med langt flere forskellige produkter på hylderne vil betyde, at endnu flere kunder i vores del af landet vil vælge en fremtidssikret bredbåndsløsning i form af fiber, udtaler Lars Peter Christiansen, som er administrerende direktør hos Thy-Mors Energi.

På den tekniske side får Thy-Mors Energi hjælp fra Eniig Fiber, der igennem en omfattende samarbejdsaftale kommer til at stå for at gøre Thy-Mors Energis net klar til åbning ved at bygge en helt ny platform på Thy-Mors Energis fiberinfrastruktur samt for den efterfølgende drift og overvågning af platformen. Den samarbejdsaftale glæder Eniig Fiber sig over:

- Vi udnytter synergier på tværs og kan således gøre det både lettere og hurtigere at åbne fibernettet for et selskab som Thy-Mors Energi. Eniigs fibernet er allerede åbent for andre tjenesteudbydere, og ved at bygge Eniigs erfaringer og kompetencer ind i samarbejdsaftalen, får Thy-Mors Energi gavn af det arbejde, vi har udført i forbindelse med åbningen af vores net. Det giver god mening for begge parter og sparer en masse ressourcer, udtaler Mads Brøgger, som er kommerciel direktør i Eniig.

Hos OpenNet glæder direktør Henrik Møller Nielsen sig over, at Thy-Mors Energi har sluttet sig til den stadig voksende gruppe af fiberselskaber, som har valgt at åbne deres net via OpenNet. Hensigten med OpenNet er nemlig, at den platform, som selskabet tilbyder, skal være fælles for hele branchen.

- Vores erklærede mål har hele tiden været at gøre åbningen af fibernettet til en fælles opgave for alle fiberselskaber i Danmark, og vi hilser det selvfølgelig meget velkomment, når endnu en fibernetejer – Thy-Mors Energi – indtræder i samarbejdet. Det er meget positivt, at både store og små aktører nu kan foretage et aktivt tilvalg af en løsning, som giver mening både for selskaberne og for alle de forbrugere, som får adgang til fibernettets mange muligheder, udtaler han.

Vilkårene for deltagelse i samarbejdet gennem OpenNet er ens for alle – uanset selskabsstørrelse. I udviklingen af selskabets platform har det fra starten været vigtigt at sikre, at alle danske fiberselskaber har mulighed for at samarbejde på lige vilkår.

I Thy-Mors Energi glæder Fiberchef Lars Thorup Nielsen sig over perspektiverne i samarbejdsaftalen.

- Det har ligget i kortene gennem længere tid, at vi ville åbne fibernettet i Thy-Mors. Nu er timingen perfekt, og med denne aftale kan vi gøre det på den helt rigtige måde ved at outsource installation og drift af selve platformen til Eniig Fiber. Det betyder, at vi hos Thy-Mors Energi Fibernet kan koncentrere os om vores kerneområde, som er etablering og drift af selve fiberinfrastrukturen til fordel for vores 44.000 andelshavere. Rigtig mange kunder i de områder, hvor vi har gravet fiber ned, har allerede adgang til de mange fordele ved lynhurtigt internet, men vi vil gerne øge penetrationen, og det kan åbningen af vores fibernet og tilbuddet om et bredere udvalg af kvalitetsindhold helt sikkert hjælpe os med. Vi ser frem til at vores fibernet bliver åbnet i 2020 som også bliver året, hvor vi når vores målsætning om at kunne tilbyde fibernet til alle andelshavere, slutter han.

Parterne forventer at de første kunder i Thy Mors Energis område får tjenester gennem den nye platform i starten af 2020.

Lars Peter Christiansen, Administrerende Direktør hos Thy-Mors Energi, tlf. 3050 6440
Henrik Møller Nielsen, direktør i OpenNet, tlf. 9115 1515