Thea Rytter strikker legen frem

Strikket legemad er titlen, der meget præcist fortæller, hvad Thea Rytters nye strikkebog indeholder: 37 opskrifter på alt fra ketchup til frugt, snacks og kager. Med andre ord: alt, hvad de små har brug for, for at servere en velsmagende menu fra legekøkkenet eller til at drive en købmand med et bredt varesortiment.

Thea Rytter er klar med endnu en strikkebog. Denne gang med legemad, der vil skabe glæde hos børnene. Foto: ©Nellie Møberg

Thea Rytter strikkede en gulerod og en pizza til sit ældste barns 1-års fødselsdag, hvor han fik et legekøkken. Siden er der kommet to søskende til, der også har leget med den hjemmestrikkede legemad, der kan holde til mange timers leg. For alle børn elsker at lege med maden, og alle forældre foretrækker, at det er legemad, der bruges i den sammenhæng.
Strikket legemad er en helt oplagt måde at bruge sine garnrester på. Lav resterne om til broccoli, peberfrugter eller majs. Og til dem med en sød tand, kan der strikkes flødeboller og vafler. Til søndagsmorgenbordet kan de små servere spejlæg og bacon. Mulighederne er mange, og Thea Rytter hævder, at sværhedsgraden er nem, så opskrifterne er også velegnede til nye strikkere.

Strikket legemad er på mange måder genialt. Børnene får legetøj, der kan holde til at blive leget med og er fri for ftalater. Garnresterne bliver brugt – og hvem vil ikke gerne udnytte hele garnnøglet? Det er både sjovt at lave og sjovt at lege med. Så dyk ned i Thea Rytters kreative univers og find opskriften på den ret, du gerne vil have serveret næste gang, du besøger børnenes restaurant.

Thea Rytter er forfatter til flere kreative bøger med egne designs inden for strik og syning, hvoraf flere også er solgt til udlandet. Hun står bag Instagram-profilen @theavaskavulla.

Titel: Strikket legemad
Forfatter: Thea Rytter
Udgivelsesdato: 24. marts 2022

Bogens forside viser et udpluk af de ting, der findes opskrifter på i bogen.

Martin Glaz Serups forfatterjubilæum fejres med genudgivelse20.5.2022 11:08:41 CEST | Pressemeddelelse

I anledning af Martin Glaz Serups 20 års jubilæum som forfatter genudgiver Turbine langdigtet Marken i en helt ny udgave. Digtet, som forfatteren selv har kaldt “hele middelklassens selvbiografi i den vestlige verden”, udkom første gang i 2010. Siden er bogen udkommet i USA, Tyskland, Mexico, Sverige, Finland, Grækenland og er under udgivelse i Nordmakedonien og Cuba. På trods af flere optryk har den længe været uopdrivelig, men nu er Marken her igen.

Søren R. Fauth skriver om familieliv i svære perioder og forsøget på at finde ind til en ny kærlighed19.5.2022 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse

I "Digt om døden" fra 2018 skrev Søren R. Fauth om en far, som ikke længere kunne gå, ikke længere tage var på sig selv, og om en bror, der mister sin søster til kræft. I "Moloch" fra 2020 om en familie, der styrter sammen i utroskab, skam og voldsfantasier. Og i sin nye bog "En rejse til mørkets begyndelse" skriver han om en mor, der må udholde så meget, om at sidde tilbage i de rygende ruiner og om kærligheden, der ikke altid kan reddes eller redde en.

Finsk Twin Peaks-stemning i Monika Fagerholms roman om mord i en lille by16.5.2022 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse

I Monika Fagerholms roman Lola omvendt, der oprindeligt udkom i Sverige og Finland i 2012, behandles flere af de mest fagerholmske emner: en mindre by, en voldsom forbrydelse, en fortielse blandt indbyggerne, som finder selv den voldsomste hændelse ubelejlig og forstyrrende for deres stille hverdag. "Lola omvendt" handler således om en af menneskets mørkeste sider, ligesom Nordisk Råds litteraturprisvinderen "Hvem slog bambi ihjel?" gjorde det, vores evne til at leve med selv de mest horrible forbrydelser, så længe vi selv får lov at være i fred.