Textile Change er Årets Klimaiværksætter 2022

Blandt seks finalister er Textile Change med base i Vejle kåret som Årets Klimaiværksætter 2022 under Klimafolkemødet i Middelfart. Virksomheden vandt en kvart mio. kr. til den fortsatte udvikling af forretningsidéen.

Anders Reimer og Emma Hostrup flankeret af sparekassedirektør Martin Baltser, der overrakte checken på 250.000 kr. til Textile Change.

Hvert år bliver der kørt 92 mio. tons tekstilaffald til deponi og forbrænding, og under én procent af vores kasserede tøj bliver genbrugt. Det har vejlensiske Textile Change sat sig for at gøre noget ved, og den forretningsidé gav dem fredag titlen ”Årets Klimaiværksætter 2022” – og en check på 250.000 kr.

Textile Change og fem andre iværksættervirksomheder kæmpede om titlen ved arrangementet KlimaBoost, der blev holdt i Middelfart Sparekasses hovedsæde, som er placeret midt i det areal i Middelfart, der huser det nationale klimafolkemøde i disse dage. Middelfart Sparekasse og de regionale erhvervshuse står bag den landsdækkende konkurrence.

En højteknologisk vinder

Ved hjælp af nye teknologier, som er så unikke, at der arbejdes på at patentbeskytte dem, kan Textile Change affarve tøj og dernæst skille polyester- og bomuldsfibre fra hinanden for at genbruge dem til nyt tøj af lige så høj kvalitet som nye materialer.

Emma Hostrup og Anders Reimer repræsenterede virksomheden i Middelfart, og selv om dommerpanelet var lidt skeptisk over tidsplanen frem mod et fulskala-anlæg, var forklaringen så god og idéen så stærk, at de løb med sejren.

- Vi vil tage os tid til at sikre, at det både kvalitetsmæssigt og indtjeningsmæssigt er forsvarligt, før vi laver et fuldskala-anlæg, lød forklaringen fra Emma Hostrup på spørgsmålet fra dommerpanelet til tidsplanen.

Det svar var så godt, at den ene af fire dommere, Tine Thygesen, efter endt votering kunne fortælle, hvorfor valget faldt på Textile Change.

- Vi har valgt en vinder, som gør noget godt for naturen og forbruget – og har et kæmpe potentiale på verdensplan, sagde hun om vinderne.

Få sekunder senere stod Emma Hostrup og Anders Reimer med en check på 250.000 i hænderne, da Martin Baltser, adm. direktør i Middelfart Sparekasse og medlem af dommerpanelet, havde givet den videre.

- Vi håber, at dette bidrag fra Middelfart Sparekasse kan hjælpe jer på vej mod målet – og måske lidt hurtigere, sagde Martin Baltser, som tidligere havde rost virksomheden for en forretningsmodel, hvor de både tjener penge på at aftage tekstilaffald og dernæst sælge de to materialer cellulose pulp og polyester pellets til forarbejdning til ny beklædning.

Præmien skubber projektet fremad

Med en kvart mio. kr. på vej ind på kontoen, kan Emma Hostrup, Anders Reimer og kollegerne i Textile Change sætte skub i virksomhedens udvikling.

- Vi er meget glade. Både for titlen som Årets Klimaiværksætter og præmien på 250.000 kr. Med de penge kan vi få tegnet vores demonstrationsanlæg færdigt. Når det står klar, kan vi håndtere 4.500 tons tekstilaffald årligt, hvilket er første skridt på vejen mod vores fuldskala-anlæg, som skal kunne håndtere 100.000 tons tekstilaffald årligt, fortæller Emma Hostrup.

Det var tredje gang, at Middelfart Sparekasse og de regionale erhvervshuse kårede Årets Klimaiværksætter. Nordjyske Lyras og fynske Mewalii er de første to vindere af konkurrencen.

Fakta - KlimaBoost og finalisterne

• Under navnet KlimaBoost kårer Middelfart Sparekasse og de regionale erhvervshuse Årets Klimaiværksætter. Vinderen får 250.000 kr. af Middelfart Sparekasse til at udvikle virksomheden. Erhvervshusene finder kandidater til konkurrencen over hele landet.
  • Årets finalister var
    • NorFalk (Midtjylland) udvikler og producerer sæbe, kosmetik og vaskemidler af bæredygtige ingredienser, surfaktanter.
    • Textile Change (Sydjylland) separerer tekstiler baseret på blandingsfibre med henblik på genbrug.
    • FuelVision (Sjælland) har udviklet en app, som kan hjælpe piloter med at spare op til 14 procent brændstof ved at flyve mere brændstoføkonomisk
    • Dots.Recycling (Nordjylland) genbruger brugte tennisbolde, enten som padelbolde, filtpuder til stole eller granulat og filt til brug i bl.a. skoproduktion
    • Meat Tomorrow (Hovedstaden) producerer kultiveret kød ud fra stamceller
    • ARIS Robotics (Fyn) har udviklet en robot, som kan affaldssortere ved hjælp af kunstig intelligens.

Alaa Mourad er ny ESG- og kommunikationskonsulent i Middelfart Sparekasse22.11.2022 07:30:00 CET | Pressemeddelelse

Middelfart Sparekasse har ansat 32-årige Alaa Mourad som ESG- og kommunikationskonsulent. Hun er kandidatuddannet i dansk og statskundskab fra Syddansk Universitet i Odense og har senest arbejdet som organisationskonsulent i Danske Gymnasieelevers Sammenslutning. Nu kaster hun sig over nye udfordringer som ESG- og kommunikationskonsulent i Middelfart Sparekasse, hvor hun får sin faste gang i ledelsessekretariatet på hovedkontoret i Middelfart. Udover generelt kommunikationsarbejde bliver Alaa Mourads fokusområde bæredygtighed på tværs af organisationen. - Bæredygtighed generelt og særligt klimaområdet er på vej til at blive et stærkt reguleret område med krav til både os som virksomhed, vores rådgivning og ikke mindst de produkter, vi tilbyder kunderne. Den regulering skal vi naturligvis overholde, og det har høj prioritet. Vi må ikke glemme de mange gode fortællinger, som knytter sig til bæredygtighed, og jeg glæder mig til at se Alaa folde de mange gode fortællinger ud. At hun også h

Henrik Artmann er ny rådgiver i Middelfart Sparekasse i Kolding12.10.2022 15:04:41 CEST | Pressemeddelelse

Nyt job: Middelfart Sparekasse har budt velkommen til en dreven rådgiver i afdelingen på Buen i Kolding. Det er 52-årige Henrik Artmann, som har arbejdet i finanssektoren siden 1991. Senest i Spar Nord Bank - en afdeling, han selv var med til at etablere i 2005. Men nu er det altså kunderne i Middelfart Sparekasse, som kommer til at få gavn af Henrik Artmanns store viden om privatøkonomi, bolig, investering og pension efter mere end tre årtier som rådgiver. - Jeg valgte Middelfart Sparekasse, fordi flere medarbejdere, som jeg tidligere har arbejdet sammen med, har anbefalet sparekassen som en god arbejdsplads. Jeg holder meget af den personlige kontakt med kunderne og er taknemmelig for at kunne give økonomisk sparring i både medgang og modgang, siger Henrik Artmann, som på nær en enkelt afstikker til Fredericia har haft sit arbejdsliv i Kolding, hvor han også har boet siden 1993. Han bor i dag centralt i byen med familien og nyder både Koldings natur og mange kulturelle tilbud. I frit