Terndrup Taxa og Hirtshals taxi i Dantaxi 4×48

De to nordjyske taxiselskaber Terndrup Taxa og Hirtshals taxi har indgået samarbejde med Dantaxi 4×48. Aftalen sker dels for at styrke taxidriften i hele det nordjyske område – dels for fortsat at sikre en god taxidækning lokalt. Den type af samarbejder mellem selskaberne vil blive markant mere udbredt de næste par år, forudser direktør i Dansk Taxi Råd, Trine Wollenberg: Jeg tror uden tvivl, at det kan være med til at fremtidssikre taxidriften i mindre bysamfund, når de store og mindre selskaber deler nogle stordriftsfordele i form af bl.a. kapacitet og teknologi.

Direktør i Dantaxi 4×48 Aalborg, John Vanggaard lover, at kunderne ikke kommer til at mærke meget til, at telefonerne i Hirtshals og Terndrup nu skal passes fra Aalborg frem for lokalt: Jeg er rigtig glad for at byde den velkommen hos os.  Det er ikke for ingenting, at vi kalder Aalborg for Jyllands taxa hovedstad, så opgaven med at betjene kunderne i de nye områder, ser vi frem til at løse på den bedste måde.

Samarbejde på tværs af byerne i Nordjylland
Ejer af Terndrup Taxa Kenny Thygesen sætter ord på, hvorfor han har valgt at indgå samarbejde med Dantaxi 4×48: Hvis vi fortsat skal kunne drive en anstændig forretning og tilbyde en god taxiservice til vores kunder, er løsningen at indgå i en større sammenhæng. Vi skal samarbejde på tværs af byerne i Nordjylland, udnytte vores fælles kapacitet og derigennem skabe nye synergier. Hvis jeg har kørt en kunde til Aalborg, har jeg tidligere måtte køre tom tilbage. Ved at samarbejde med kollagerne kan jeg nu få kunder med retur. Flere kilometer med kunder i vognen giver bedre taxibetjening, en god økonomi for vognmanden, og så er det er til gavn for miljøet.

Styrkelse af Terndrup Taxa

Selvom Kenny Thygesen ser frem til aftalen, er der samtidigt lidt vemodigt for den erfarne vognmand, at del af de funktioner, der tidligere blev varetaget lokalt, nu skal passes andetsteds: Jeg vil da gøre mit til, at den nære kontakt til kunderne ikke forsvinder. Vi har mistet kørsel de senere år, og derfor ser jeg ikke noget reelt alternativt til denne aftale, som vil betyde en styrkelse af Terndrup Taxa.

Stordriftsfordele og mulighederne i den nye taxilov skal udnyttes

De to nordjyske selskaber, Terndrup Taxa og Hirtshals taxi, er eksempler på taxiselskaber, der kan se fordele ved at indgå i et landsdækkende samarbejde. Et andet eksempel er Greve-Solrød taxi på Sjælland, der netop har meddelt, at de fra 1. januar også tilslutter sig Dantaxi 4×48. Direktør i Dansk Taxi Råd, Trine Wollenberg forklarer hvorfor: Det er jo ingen hemmelighed, at det igennem flere år er blevet sværere at drive en lønsom taxiforretning uden for de større byer. Når flere vognmænd nu vælger at samarbejde med større selskaber, så et det fordi, at de kan se nogle stordriftsfordele, der både kommer dem selv og deres kunderne til gode. Og så er det jo også et udtryk for, at man rent forretningsmæssigt udnytter noget af fleksibiliteten i den nye taxilov. Trine Wollenberg mener, at det ikke bliver sidste gang, at vi ser denne type aftaler: Det kommer jo meget an på, hvordan samarbejdet forløber vedr. de første nye partnerskaber. Min umiddelbare vurdering er dog at den type samarbejder, vil blive markant mere udbredt de næste par år.

Aftalen mellem taxiselskaberne i Nordjylland træder i kraft i oktober. De tre selskaber indleder samarbejde på en række områder herunder på IT-området ( taxi-app’s), administration, online-booking og telefonbetjening.

Om Dantaxi 4×48, Aalborg: En stor del af taxikørslen i Jylland koordineres fra Dantaxi 4×48’s call center i Aalborg. Her betjener de 45 administrative medarbejdere de over 500 taxier alene i det jyske område. Dantaxi 4×48 udfører taxikørsel i de fleste større byer og i mange landdistrikter. Selskabets hovedkontor er beliggende i Virum, København. Selskabet står bag den eneste landsdækkende taxi app MOOVE. Selskabet har på landsplan over 1.600 taxier tilsluttet.

Om Hirtshals Taxa: Hirtshals Taxa er en del Hirtshals Turistfart. Selskabet blev grundlagt i 1999. Selskabet ejes af vognmand Lars Dyrskjøt Andersen. Selskabet taxi-afdeling råder over ni taxier.

Om Terndrup Taxa: Terndrup Taxa er en del af Terndrup Taxa og Minibusser.   Terndrup Taxa & Turistbusser A/S er et af Nordjyllands største transportselskaber og beskæftiger 170 medarbejdere Hovedkontoret er beliggende i Terndrup i Østhimmerland. Selskabet har afdelinger i Viborg og Frederikshavn. Selskabet er grundlagt i 1983 og ejes af Kenny Thygesen.  Selskabet taxi-afdeling råder over 13 taxier.