JustMore

Tendens: Danskerne opruster hjemmekontoret med skriveborde og -stole

Under Covid-19 pandemien er salget af kontormøbler, som skriveborde og kontorstole, eksploderet hos danske forhandlere. Det tyder på, at danskerne forbereder sig på at arbejde mere hjemmefra fremover.
En stejl stigning i salget af kontormøbler hos Justmore tyder på, at danskerne er begyndt at indrette sig til en ny normal med langt mere hjemmearbejde end før Coronapandemiens indtrængen i Danmark. Foto: PR

En stejl stigning i salget af kontormøbler tegner et klart billede af, at danskerne er begyndt at indrette sig til en ny normal med langt mere hjemmearbejde end før Coronapandemiens indtrængen i Danmark.

- Vi ser tydelige tegn på, at folk opretter kontor i hjemmet. Blandt andet er salget af små skriveborde og skrivebordsstole steget med 30 procent, da alle, efter et stykke tid på hjemmearbejdspladsen, har indset, at de har brug for et ordentligt skrivebord, hvis de skal fortsætte med at arbejde hjemmefra. Det er en tendens, der ser ud til at holde resten af 2020 og muligvis ind i 2021, fortæller Michael Petersen, medejer af JustMore.

I samme periode er salget af papir gået op med 20 procent, og salget af makuleringsmaskiner, som JustMore har mere end 100 forskellige modeller indenfor, er steget med 25 procent.

Dansk Industri: Husk det gode arbejdsmiljø i hjemmet

Ifølge Pernille Erichsen, der er Chef for Ledelse og Virksomhedsudvikling hos Dansk Industri, har Coronaepidemien skabt en ny balance mellem kontorarbejde og hjemmearbejde:

- Epidemien har tvunget virksomhederne til at gentænke hverdagen og sætte den i nye rammer, som både arbejdsgiver og ansatte nu ønsker at holde delvist fast i. Mange virksomheder har nemlig erfaret, at deres medarbejdere er både produktive og mere lykkelige, når arbejdsugen er mere fleksibel, fortæller Pernille Erichsen.

Det stiller imidlertid krav til virksomhederne, når deres medarbejdere arbejder hjemmefra. Hvis en medarbejder har skærmarbejde derhjemme i mere end én dag om ugen, skal virksomheden sikre, at der er ordentlige forhold til at udføre arbejdet.

- Det fysiske miljø på hjemmekontorerne har været udfordret, men virksomhederne gør meget ud af at skabe de bedste rammer på hjemmekontoret i samarbejde med medarbejderen - der er ikke én løsning, der passer til dem alle, uddyber Pernille Erichsen.

Hos JustMore erfarer man, at indretningen af hjemmekontoret gribes meget forskelligt an. I mange tilfælde står medarbejderen selv for indkøb af inventaret, mens nogle virksomheder vælger at gøre brug af bruttolønsordningen eller indgå større partnerskaber med forhandlere om levering af kontormøbler til medarbejderens hjem.

Michael Petersen
Direktør, JustMore
mip@justmore.dk

Billeder

Download
Tendensen med hjemmearbejde ser ud til at holde resten af 2020 og muligvis ind i 2021, fortæller Michael Petersen, medejer af JustMore. Foto: PR.
Download
JustMore, der udbyder et af Danmark største udvalg af kontorartikler, har i et stykke tid oplevet en kraftig stigning i salget af, blandt andet, skriveborde, kontorstole, papir og makulatorer. Foto: PR
Download
Det stiller krav til virksomhederne, når deres medarbejdere arbejder hjemmefra. Hvis en medarbejder har skærmarbejde derhjemme i mere end en dag om ugen, skal virksomheden sikre, at der er ordentlige forhold til at udføre arbejdet. Foto: PR