Telia sender en karavane af mobilmaster til årets Smukfest

Når mere end 70.000 mennesker i denne uge indtager skoven og markerne omkring Skanderborg, medfører det et enormt kapacitetsbehov i mobilnetværket. Derfor sender Telia hele seks ekstra mobilmaster afsted til årets Smukfest.
Telia Mobil Hotel på Smukfest sørger for fornyet energi til festivaldeltagerne og deres mobiler.

En essentiel del af oplevelsen på musikfestival anno 2019 handler om at kunne dele sine oplevelser digitalt. Vi forventer at kunne dele billeder og videoer næsten øjeblikkeligt og on-the-go, også selvom vi befinder os på et tætbefolket campingområde eller foran en scene i en skov, tæt omkranset af store bøgetræer og måske 30.000 andre musikfans, der også sender lyd og billeder til omverdenen.

Disse behov stiller store krav til mobilnetværket i området omkring Skanderborg, der resten af året er dimensioneret til noget mindre datatrafik. Det er således en udfordring, som Telia tager meget seriøst og investerer masser af ressourcer i for at sikre festivalgæsterne så god en oplevelse som muligt.

Tredobling af kapaciteten
Telias tre permanente mobilmaster i festivalområdet er op til årets Smukfest blevet opgraderet til max kapacitet for at imødekomme det store rykind af festivalgæster, medarbejdere og kunstnere. Det er dog ikke i sig selv tilstrækkeligt i forhold til at sikre gæsterne en optimal mobilforbindelse.

I ugerne op til Smukfest har Telia derfor sendt en decideret karavane med hele seks ekstra mobilmaster i hver sin højteknologiske container til Skanderborg. Disse ekstraordinære sites skal supplere mobildækningen på såvel campingområdet som selve festivalpladsen. Især sidstnævnte er en udfordring:

”Den smukke bøgeskov er på mange måder det, der gør Smukfest unik og har givet festivalen sit navn. For os som netværksoperatør er skoven dog også en udfordring med sine store trækroner, der blokerer for signalet, og det kuperede terræn, der gør det vanskeligt at sikre en jævn dækning. Derfor er vores opgradering med ekstra master på Smukfest også den mest omfattende i hele årets eventkalender, større end både Roskilde Festival og Folkemødet på Bornholm”, siger Henrik Kofod, teknologidirektør hos Telia

Find dine venner med geo-mapping
Et andet område, hvor Telia har investeret i at give festivalpublikummet på Smukfest den optimale mobiloplevelse, er den gratis app, Telia Locator, der er udviklet specielt til Smukfest.

Telia Locator har en indbygget geo-mapping funktion, der er tilpasset festivalens særlige udformning og infrastruktur, så du kan finde dine venner eller blive fundet af dem. Og har du lyst til at være lidt inkognito for en stund – ja, så kan du nemt slå funktionen fra og blive ”usynlig”. Telia Locator giver også et overblik over, hvor scenerne er, og klikker du på en af dem, kan du se alle de billeder og film, som andre festivalgæster har delt fra lige præcis den lokation.

Sponsorat til service og forkælelse
Telia er sponsor for Smukfest på sjette år, og udover ekstra mobilmaster og den særlige Locator-app, servicerer mobilselskabet også festivalgæsterne med særlige lounge-områder til hygge, underholdning og afslapning samt gratis mobilhoteller, hvor du kan få opladt din mobil eller power-pack.

Alle tiltag på Smukfest flugter med Telias overordnede strategi om at elminere så mange som mulig af hverdagens udfordringer og besværligheder – de såkaldte ’pain points’ – for selskabets kunder.