Telefonerne gløder: Det vil danskerne vide inden efterårsferien
Hos Alm. Brand Group har der været ekstraordinært travlt i det sidste halve år, hvor markant flere kunder har henvendt sig om rejser.
”Telefonerne gløder og har gjort det siden maj. På vores mest travle dage er niveauet for henvendelser om rejser højere end før corona. Det er ekstraordinært, hvor bekymrede kunderne er for, hvordan de er stillet, hvis noget går galt på rejsen,” fortæller Henrik Bundgaard, skadedirektør i Codan, der er en del af Alm. Brand Group.
Det er de rekordhøje antal bagageforsinkelser i de europæiske lufthavne i sommerferien, der har fået flere danskere til at bekymre sig om udlandsrejsen i efterårsferien.
”I de sidste mange år har det typisk været spørgsmål om, hvordan man er stillet som kunde ved sygdom på rejsen, men nu er det bagageforsinkelser, der har taget førstepladsen blandt bekymringerne.”
Alm. Brand Group har fået 46 pct. flere anmeldelser af bagageforsinkelse i sommeren i år sammenlignet med samme periode i 2019, før corona prægede vores rejsevaner:
”Der er ingen tvivl om, at kundernes oplevelse med bagageforsinkelse, flyselskabernes strejker og flyaflysninger fra sommerferien stadig er helt frisk i hukommelsen.”
Der er dog hjælp at hente, fortæller skadesdirektøren:
”Vi dækker som udgangspunkt bagageforsinkelsen, hvis man har indboforsikring i Codan. Men selvom vi erstatter økonomisk, så kan vi desværre ikke skaffe de ting, der har høj affektionsværdi. Hvis du derfor rejser med genstande, der er meget betydningsfulde for dig, så hav det med i håndbagagen.”
Det har vi typisk ikke styr på, inden vi rejser
Ved siden af baggageforsinkelser og spørgsmål om sygdom under rejsen oplever Alm. Brand Group, at flyaflysninger, -strejker og -konkurs fylder i henvendelserne fra kunderne.
”Hvis man som kunde oplever flyaflysninger, forsinkelser eller bøvl med baggage på grund af strejker, er det selve fly- eller rejseselskabet, der skal rettes henvendelse til. Ved konkurs kan Rejsegarantifonden hjælpe i nogle af tilfældene,” fortæller skadesdirektøren og tilføjer:
”Ved sygdom skal man tage fat i sit forsikringsselskab. Er du kunde hos os, kan du få fat i os døgnet rundt på vores akuttelefon.”
Det ringer danskerne og spørger om
- Hvordan er jeg stillet, hvis min bagage er forsinket?
Hvor mange timer, skal der gå før min forsikring træder i kraft? - Hvordan er jeg stillet, hvis jeg bliver syg undervejs?
Kan jeg få hjemtransport? - Hvordan er jeg stillet, hvis mit fly bliver forsinket eller aflyst?
Er jeg dækket af forsikringen?
Gode råd inden du køber rejsen
Hvor går turen til?
Undersøg at din rejseforsikring dækker dig på din ønskede destination.
Rejseforsikringen
Undersøg hvilke begrænsninger din rejseforsikring har, hvis du rejser til et land med fx høj corona-smitte og mange restriktioner, der begrænser ens råderum og muligheder.
Afbestillingsforsikring
Vær opmærksom på, hvordan din afbestillingsforsikring dækker dig.
Få svar på de typiske spørgsmål om rejser: Sådan dækker din rejseforsikring ved strejke (codan.dk)
Nøgleord
Kontakter
Mikael WinklerPresseansvarlig
Tlf:+4520363831Tlf:+4520363831abmiwe@almbrand.dkBilleder
Information om Codan Forsikring
Codan Forsikring har 255.000 danske husstande og godt 50.000 små og store virksomheder som kunder.
Følg pressemeddelelser fra Codan Forsikring
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Codan Forsikring
Undgå skader: Træn op til skiferien - nu!16.1.2024 08:00:00 CET | Pressemeddelelse
Hvis du vil undgå at blive en de mange danskere, der hvert år kommer til skade med knæ, skuldre, albuer og kraveben under skiferien, skal du i gang med træning i god tid. Med andre ord: Det er nu, du skal i gang. Sådan lyder opfordringen fra forsikringsselskabet Codan, hvis fageksperter her viderebringer en række gode træningsråd. Som en ekstra service for de rejselystne kunder, er rejseforsikringen udvidet med et pandemi-tillæg, ligesom det er muligt at tilgå online læge uanset, hvor i verden man rejser hen.
Pas på dyre frostskader5.1.2024 08:30:00 CET | Pressemeddelelse
I kølvandet på den kraftige blæst og de solide mængder nedbør er kulden nu kommet til landet, og frosten fortsætter langt ind i næste uge. Husk at gå huset igennem og forebyg frost- og fygeskader, før det er for sent.
Juletyven vender tilbage22.12.2023 08:00:00 CET | Pressemeddelelse
Tusindvis af danskere er væk fra hjemmet i julen, og det en stor fristelse for de langfingrede. Efter en nedgang i antal anmeldelser i corona-årene, ser Codan nu en markant stigning i juleindbruddene i danske hjem. Codans skadedirektør opfordrer danskerne til at tage deres forholdsregler, så de kan holde juletyven for døren.
Den søde juletid er brandfarlig1.12.2023 09:35:50 CET | Pressemeddelelse
December byder traditionelt på flere end dobbelt så mange ildebrande i danske hjem end november, selv om tendensen de senere år er faldende, viser opgørelse fra Codan. Den øgede brug af alternative varmekilder som følge af energikrisen knækkede dog den positive kurve sidste år. Forsikringsselskabet opfordrer derfor til forsigtighed i omgangen med juledekorationer og levende lys i almindelighed – og bioethanol i særdeleshed.
Pas på din digitale pengepung under Black Week16.11.2023 10:09:05 CET | Pressemeddelelse
Black Week og Black Friday er lige om hjørnet, og det betyder masser af gode tilbud - men desværre også en stigning i cyberkriminalitet. Nye tal viser, at over halvdelen af os har oplevet forsøg på svindel via nettet i år. Særligt på travle handelsdage som Black Friday er det vigtigt at holde tungen lige i munden, når vi klikker ‘køb’.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum