TEKNIQ Arbejdsgiverne: Vi skal spare nu – energikrise må ikke koste job

Vi står midt i en energikrise, som alle – virksomheder, danskere og det offentlige – skal være fælles om at løse. Vi skal spare på energien, men vi er samtidig afhængig af, at holde virksomhederne åbne og i gang. Ellers vil det koste arbejdspladser, lyder det fra TEKNIQ Arbejdsgiverne, som er erhvervs- og arbejdsgiverorganisation for cirka 4.000 virksomheder.

- Vi skal spare på energien alle de steder, hvor det er muligt. Det er bydende nødvendigt, ikke bare for at kunne holde varmen til vinter, men også for at sikre solidaritet med vores europæiske naboer. Det er en fælles udfordring, som vi er nødt til at løse ved fælles indsats. Det vigtige er nu, at det bliver gjort på en smart måde, så vi ikke gør ondt værre, siger Troels Blicher Danielsen, adm. direktør i TEKNIQ Arbejdsgiverne.

- Det er alvorligt nok at fryse, fordi man ikke har råd til at holde gang i radiatorerne – men det er endnu værre, hvis man samtidig har mistet sit arbejde. Derfor er det helt afgørende, at de løsninger, vi griber til, ikke resulterer i, at virksomheder må lukke ned. Det vil nemlig koste job. Det er oplagt først at se på energibesparelser på de områder, hvor der ikke er produktion i gang – for eksempel i de mange administrative afdelinger i både offentlige og private virksomheder, siger den administrerende direktør.

Blandt de økonomiske faktorer, der presserdanskernes økonomi, er elpriserne. Derfor nikker TEKNIQ Arbejdsgiverneanerkendende til elafgiften som et godt håndtag at trække i – også for atmindske den danske afhængighedaf bl.a. russisk gas, da det kan øge danskernesincitamenter til at skifte til grønnere eldrevne energikilder.

- Elafgiften er et rigtig godt redskab i en tid med galopperende elpriser. Høje elpriser udhuler nemlig desværre incitamentet til at investere i de grønne løsninger, som hurtigt vil kunne sænke det enkelte hjems energiforbrug. Varmepumper kan spare en masse energi og kan installeres hurtigt, så det giver rigtig god mening at pille ved elafgiften, så vi hurtigere kan få grøn varme ind i de danske hjem. For at holde den kolde vinter for døren – og for at hjælpe klimaet, siger Troels Blicher Danielsen.

Helt konkret kunne man give mulighed for at reducere elafgiften ved luft/luft-varmepumper, da de er hurtige at installere og kan være et godt og billigtsupplement til eksempelvisejerne af naturgasfyr, der kan få svært ved at overskue varmeregningen til vinter. Andre muligheder er fremrykning af de mange tilskudsmillioner i både Erhvervspuljen og Bygningspuljen, så vi får sat gang i de initiativer, der også på længere sigt hjælper de grønne omstilling på vej i husholdningerne og i virksomhederne.

For yderligere kontakt venligst kommunikationschef Jonas Forup, jof@tekniq.dk, +45 2830 1544.

TEKNIQ Arbejdsgiverne – Industri & Installation repræsenterer en stor del af virksomhederne i det tekniske erhvervsliv, der er drivkraften i den bæredygtige og digitale vækst i Danmark. Virksomhederne beskæftiger cirka 55.000 medarbejdere og har en samlet omsætning på omkring 60 mia. kr