TEKNIQ Arbejdsgiverne: Lad nu solen skinne frit på kommuner og regioner

Efter at Region Hovedstaden har valgt at droppe de fleste af sine solcelleprojekter opfordrer TEKNIQ Arbejdsgiverne til, at reglerne forenkles, så landets kommuner får lettere ved at opsætte solcelleanlæg til eget forbrug.
Jens Jacob Haugaard, industrikonsulent hos TEKNIQ Arbejdsgiverne.

Region Hovedstaden vil nu vil aflyse de fleste af sine solcelleprojekter. Det sker, som det for nylig blev beskrevet af Ing.dk, på baggrund af Folketingets aftale om, at landets regioner skal danne separate selskaber, hvis de vil opstille solcelleanlæg – ligesom det allerede er tilfældet for kommunerne.

Det får nu TEKNIQ Arbejdsgiverne til at opfordre til en forenkling af reglerne for at undgå, at opsætningen af solcelleanlæg på offentlige bygninger går helt i stå.

”Det er meget forståeligt, hvis regionerne dropper deres solcelleambitioner, når reglerne er, som de er. Derfor kan vi også kun på det kraftigste opfordre til, at man fritager solcelleanlæg, der er dimensionerede til kun at dække bygningens egetforbrug, for kravet om at skulle udskilles i egen virksomhed,” siger Jens Jacob Haugaard, industrikonsulent hos TEKNIQ Arbejdsgiverne, der repræsenterer cirka 4.100 virksomheder indenfor el, vvs og metal.

På den måde håber han, det kan gøres lettere for både kommuner og regioner at bidrage til den grønne omstilling.

”Det kræver så også, at forsyningsselskabernes sagsbehandling af solcelleansøgninger ensrettes. Sagsbehandlingstiden er kun steget, efter at sagsbehandlingen er flyttet fra Energinet.dk til forsyningsselskaberne,” siger Jens Jacob Haugaard.

Han mener, det er beskæmmende, at staten ingen solceller har på offentlige bygninger.

”Ved at opsætte solcelleanlæg på eksempelvis de kommunale og regionernes tage sikrer man, at elektriciteten bliver fremstillet tæt på brugsstedet. Det betyder så, at udbygningen af elnettet ikke er nødvendig i samme grad,” siger Jens Jacob Haugaard.

Samtidig vurderer han, at anlæg på tage ikke har samme folkelige modstand, som det kan være tilfældet i forbindelse med store markanlæg.

Jens Jacob Haugaard, industrikonsulent hos TEKNIQ Arbejdsgiverne – tlf.: 77 41 15 80

Jens Jacob Haugaard, industrikonsulent hos TEKNIQ Arbejdsgiverne.
Kilde og grafik: Energistyrelsen

TEKNIQ Arbejdsgiverne – Industri & Installation repræsenterer cirka 4.100 virksomheder inden for el, vvs og metal med i alt 55.000 medarbejdere og en samlet omsætning på omkring 60 mia. kr.

Arbejdsgivere og fagforbund: Fyr op under den faglige stolthed15.4.2024 06:45:00 CEST | Pressemeddelelse

Unge søger i stigende grad efter meningsfulde arbejdsliv, hvor de ikke kun får en løncheck hver måned, men også bidrager til et større formål. Og her har Danmarks faglærte al mulig grund til at ranke ryggen og være stolte over det, de bidrager til samfundet med. TEKNIQ Arbejdsgiverne har derfor taget initiativ til kampagnen “Værdi Hver Dag”, der bliver bakket op af Dansk El-Forbund og Blik- og Rørarbejderforbundet.