Teknikjättar dominerar YouGovs globala imagerankning

På 8 av de 10 platserna på YouGovs globala BrandIndex imageranking återfinns teknikföretag. I Sverige toppar IKEA rankningen.

YouGovs globala BrandIndex imagerankning mäter det övergripande hälsotillståndet för ett varumärke och bygger på mer än sex miljoner intervjuer gjorda under 12 månader fram till slutet av juni 2019.​

YouGovs globala varumärkesrankning

En stor del av världens befolkning placerar teknikföretag högst. Google hamnar än en gång på första plats, före What’sApp, YouTube, Samsung och Facebook.

De enda företag som inte är teknikföretag som lyckats ta sig igenom nålsögat i år och tagit plats på tio-i-topp är Nike, som har skapat stor uppmärksamhet med sina reklamkampanjer under 2018, och IKEA, som behållit sin starka image globalt.

YouGovs svenska rankning

Sveriges image rankning

Svenska företag är vinnarna när YouGov listar de starkaste varumärkena i Sverige. IKEA intar återigen förstaplatsen på den svenska listan, före ICA på andraplats och Volvo hamnar på tredjeplats.

I topplistan ser vi fortsatt både större och mindre varumärken inom dagligvaror och hushåll som Wasabröd, Yes, Västerbottenost, Apoteket och Systembolaget. I år har bara ett nytt varumärke tagit sig in på den svenska topp-tio-listan, nämligen Google på tiondeplats.

Nordea har ökat mest i varumärksstyrka

Ökat mest i varumärksstyrka

Nordea har vid flera tillfällen fått negativ uppmärksamhet i medierna och har kritiserats under en längre period. Nordea har fortsatt en negativ score i BrandIndex, men kan nu glädja sig åt att ha ökat sitt imagevärde med 3,4 poäng jämfört med föregående år. Det gör att Nordea är det företag som stärker sin image mest.

Läs mer och se hela rankningen här samt rankning för utvalda sektorer

Vilka är det som har ett positivt intryck av Nordea?

YouGov har tittat närmare på gruppen som har ett positivt intryck av Nordea med hjälp av segmenteringsverktyget Profiles.

Vilka är det som har ett positivt intryck av Nordea?

Det är i hög grad Nordea kunder som har ett positivt intryck till banken. Utöver det är unga mellan 18-29 år och boendes i storstadsområden överrepresenterade i förhållande till befolkningen i allmänhet.

Om rankningen

Rankningen är framtagen med hjälp av YouGov BrandIndex och baseras på indexpoäng. Index är genomsnittet av sex olika imageparametrar: kvalitet, allmänt intryck, värde för pengarna, rekommendation, rykte och kundnöjdhet.

För att bedöma ställningen för olika varumärken globalt använde YouGov uppgifter från 29 länder (länder där YouGov BrandIndex endast mäter tre eller färre sektorer är exkluderade från listan) i Nordamerika, Sydamerika, Europa, Afrika, Asien och Australien. Vi har tilldelat varumärkena poäng från 1 till 10 per land, när varumärket finns bland tio-i-topp (från 10 poäng för en förstaplats till 1 poäng för en tiondeplats).

All data är från den 1 juli 2018 till den 30 juni 2019.

I listan med varumärken som har ökat mest rankas de varumärken som har förbättrat sin ställning mest under perioden 1 juli 2018 till 30 juni 2019 jämfört med samma period år 2017-2018.

I Sverige mäts cirka 300 varumärken dagligen. Varje dag genomförs 160 intervjuer med allmänheten i Sverige. All data är från den 1 juli 2018 till den 30 juni 2019.
Data har samlats in under en 12-månadersperiod fram till augusti 2019

YouGov erbjuder ett utbud av verktyg och analyser, som ger en genomgripande inblick i konsumenternas beteende: BrandIndex är en daglig uppföljning av svenskarnas uppfattning om cirka 300 varumärken och ger dig en realtidsbild av ditt eget varumärke, dina konkurrenter och branschen som helhet. Omnibus är vår rikstäckande undersökning som ger dig svar på dina frågor inom bara 48 timmar.

Vid sidan av vårt utbud av egenutvecklade produkter erbjuder vi ett komplett utbud av kvantitativa och kvalitativa tjänster för analys och rådgivning och hjälper dig att besvara kritiska frågor.

www.yougov.se