TDC Groups første kvartal i tråd med forventningerne, trods mindre fald i EBITDA

Udviklingen i første kvartal understøtter forventningerne til helåret, til trods for tilbagegang i tv-forretningen, som medførte et mindre fald i EBITDA. TDC Group har i kvartalet set en begrænset effekt af COVID-19-situationen.

TDC Group havde i første kvartal af 2020 et driftsresultat før af- og nedskrivninger (EBITDA) på 1664 mio. kr. Det var 2,0 pct. mindre end i samme periode sidste år, hvilket er i tråd med forventningerne til helåret 2020 om en flad udvikling i EBITDA.

I første kvartal oplevede TDC Group en begrænset effekt fra udbruddet af COVID-19 på de finansielle resultater. Situationen medfører dog en øget usikkerhed om den fremtidige forretningsudvikling, og TDC Group vil derfor afvente udviklingen i andet kvartal, før det vurderes, om det får indflydelse på forventningerne til 2020.

”Resultatmæssigt er vi efter første kvartal på det niveau, vi havde forventet. Vi har holdt kadencen, og vores strategiske investeringer i fibernet og 5G ruller som planlagt, trods de udfordringer, som COVID-19 medfører. Vi har samtidigt reduceret vores driftsomkostninger, hvilket er et vigtigt fokus i denne fase af transformationen af TDC,” siger Henrik Clausen, administrerende direktør og koncernchef i TDC Group.

Tilbagegangen i kvartalet var drevet af Nuuday, hvor tv-forretningen havde en nettotilbagegang på 61.000 kunder i forhold til kvartalet før. Samtidig faldt antallet af private mobilkunder med 35.000, mens antallet af private bredbåndskunder gik tilbage med 31.000.

”Forretningsmæssigt har Nuuday ikke leveret på forventningerne, og det kan vi ikke være tilfredse med. Særligt YouSee har som følge af udløbet af aftalen med Discovery fået en dårlig start på kvartalet med mange opsigelser på tv, hvilket har haft en afledt effekt på mobil og bredbånd. Vi har fuldt fokus på at stoppe denne negative udvikling og eksekvere på vores målsætning om at skabe den bedste oplevelse for vores kunder, både når det gælder fleksibilitet og kvalitet, og uanset om det gælder tv-indhold, telefoni eller bredbåndsløsninger,” siger Henrik Clausen.

Nuuday har med virkning fra 1. maj indført en fladere organisationsstruktur, hvor der bruges mindre tid på processer internt i organisationen og mere tid på hurtig udvikling og eksekvering.

I TDC NET steg EBITDA i første kvartal med 0,6 pct. blandt andet som følge af øget omsætning fra mobilnetværket på grund af roamingaftale i Danmark med teleselskabet 3.

TDC NET fastholdt momentum i udrulningen af fibernet, hvor over 25.000 adresser blev passeret i kvartalet, mens omkring 900 sendepositioner i mobilnetværket blev gjort klar til 5G, mens 4G-dækningen blev styrket.

TDC Group forbinder danskerne med hinanden og Danmark med verden, og har gjort det siden 1882. Vores datterselskaber Nuuday og TDC NET bidrager hver dag til fremtidens digitale Danmark.

TDC NET leverer det bedste mobilnetværk og de hurtigste faste forbindelser – og former Danmarks digitale fremtid med udrulningen af fiber og 5G.

Nuuday leverer innovative digitale kundeoplevelser og underholdning gennem brands som YouSee, TDC Erhverv, Telmore, Fullrate, Hiper, Blockbuster og Relatel.

TDC Group leverer som forventet i 2. kvartal 202014.8.2020 09:01:58 CESTPressemeddelelse

TDC Group leverede i 2. kvartal 2020 et driftsresultat før af- og nedskrivninger (EBITDA) på 1.609 mio. kr., i tråd med selskabets forventninger og 3,7% lavere end samme kvartal sidste år. Nedgangen i EBITDA kan tilskrives de fortsatte effekter fra kundetab i YouSee specielt i 4. kvartal 2019 samt i 1. kvartal 2020, som dog delvist blev opvejet af markant lavere driftsomkostninger. Den negative udvikling i YouSee’s kundebase var igennem 2. kvartal aftagende, en udvikling der er fortsat i juli måned