TDC Group tog vigtige strategiske skridt i første kvartal

Der blev taget vigtige skridt i opbygningen af fremtidens TDC i første kvartal af 2019. Som forventet er de finansielle resultater påvirket af strategiske investeringer og transitionsomkostninger. Forventningerne til 2019 fastholdes.

TDC Group afsluttede første kvartal 2019 med en organisk nedgang i omsætningen på 1,4 pct. til omkring 4,3 mia. kr. Som i tidligere kvartaler var nedgangen drevet af fastnettelefoni og tv.

Forretningen udviklede sig i tråd med de seneste kvartaler på tværs af alle produktkategorier. Som forventet blev EBITDA påvirket af strategiske investeringer i fiberudrulning og øgede omkostninger relateret til opsplitningen af TDC. Organisk gik EBITDA tilbage med 3,0 pct. i forhold til første kvartal 2018.

Forventningerne til 2019 fastholdes.

“2019 er et afgørende år, hvor vi fokuserer på at transformere TDC til to ledende enheder, som skal forme Danmarks digitale fremtid. Vi investerer markant i at bygge fremtidens bedste digitale infrastruktur og i at levere de bedste digitale kundeoplevelser og den bedste underholdning. Det er en transformation, der vil tage tid og kræve investering, og det betyder, at vores finansielle resultater på kort sigt vil være påvirket af mange bevægelige dele,” siger Allison Kirkby, koncernchef og administrerende direktør i TDC Group.

I tråd med ambitionen om at bidrage til et digitalt Danmark har TDC gjort markante strategiske fremskridt i det forgangne kvartal.

Den kundeorienterede forretningsenhed er blevet døbt Nuuday og annoncerede straks et eksklusivt Premier League-partnerskab med Nordic Entertainment Group. Halvdelen af kampene i Premier League bliver tilgængelige eksklusivt på YouSees nye tv- og streamingkanal, Xee, fra august 2019.

Derudover er Nuudays familie af brands og udbud af produkter styrket med opkøb inden for sikkerhed og cloudbaserede services.

På infrastrukturområdet har TDC indgået et strategisk partnerskab med Ericsson om opbygningen af et landsdækkende 5G-netværk inden udgangen af 2020. Yderligere havde TDC i den nylige frekvensauktion stor succes med at indkøbe licenser til at støtte og styrke kapaciteten i vores prisvindende 4G-netværk.

Sideløbende fortsætter udrulningen af fiber, som nu omfatter 12.000 adresser. Udrulningen vil blive accelereret over de kommende måneder og år.

TDC Group forbinder danskerne med hinanden og Danmark med verden, og har gjort det siden 1882. Vores datterselskaber Nuuday og TDC NET bidrager hver dag til fremtidens digitale Danmark.

TDC NET leverer det bedste mobilnetværk og de hurtigste faste forbindelser – og former Danmarks digitale fremtid med udrulningen af fiber og 5G.

Nuuday leverer innovative digitale kundeoplevelser og underholdning gennem brands som YouSee, TDC Erhverv, Telmore, Fullrate, Hiper, Blockbuster og Relatel.

TDC Group fortsætter den stabile udvikling fra tidligere kvartaler13.8.2021 09:01:09 CEST | Pressemeddelelse

TDC Group fortsatte i andet kvartal stabiliseringen af den kommercielle og finansielle udvikling på tværs af koncernen med et driftsresultat (EBITDA) på 1.622 mio. kr. svarende til en stigning på 0,8% i forhold til samme kvartal sidste år. TDC Group fastholder de tidligere udmeldte forventninger til helåret om et driftsresultat (EBITDA) lidt lavere eller på niveau med 2020. Omsætningen blev i andet kvartal på 3.965 mio. kr. svarende til en stigning på 1,3% i forhold til samme periode sidste år. Stigningen er drevet af mobil-telefoni samt salg af mobiltelefoner, som kun har begrænset effekt på bundlinjen. Bruttoresultatet blev i andet kvartal på 2.787 mio. kr., hvilket er 1,6% lavere end samme periode sidste år, men en betydelig forbedring fra -6,1% i første kvartal 2021 som følge af en stabilisering af kundeudviklingen indenfor både mobil og TV. Udviklingen er fortsat drevet af et fald i efterspørgslen på traditionelle produkter som fastnettelefoni, DSL-bredbånd og nogle typer tv-pakke

Jon James udnævnt som ny administrerende direktør for Nuuday15.6.2021 08:01:42 CEST | Pressemeddelelse

Jon James er udnævnt som ny administrerende direktør for Nuuday fra 15. juni 2021. Han efterfølger Michael Moyell Juul, der har været administrerende direktør for Nuuday siden november 2019. Nuuday er Danmarks største digitale udbyder af bredbånds-, kommunikations- og underholdningstjenester, og består af ni førende brands, der leverer innovative digitale løsninger til både privat- og erhvervskunder. TDC har for nylig indledt den sidste fase af separationen. Processen vil være afsluttet den 31. december 2021, hvor Nuuday vil være et selvstændigt selskab. Jon James har mere end 20 års erfaring fra telco- og mediebranchen og er tidligere Executive Vice President og administrerende direktør for Tele2 Holland, og COO hos den svenske kabeloperatør Com Hem, hvor han førte virksomheden gennem en vellykket transformation. Før han kom til Com Hem, arbejdede Jon James for britiske Virgin Media, hvor han ledede virksomhedens bredbånds- og tv-forretning. ”Jeg ser meget frem til at blive en del af

TDC A/S afslutter opsplitningen af TDC Group per 1. januar 202210.6.2021 08:01:03 CEST | Pressemeddelelse

I juni 2019 opsplittede TDC A/S (TDC) sine forretninger ud i to juridisk og operationelt individuelle datterselskaber, TDC NET A/S (TDC NET) og Nuuday A/S (Nuuday), med det formål at etablere to markedsledende virksomheder inden for deres individuelle sektorer. TDC NET er Danmarks største mobilnetværks- og bredbåndsudbyder med fokus på at opbygge Danmarks fremtidige digitale infrastruktur. Nuuday er Danmarks største digitale udbyder af bredbånds-, kommunikations- og underholdningstjenester og består af ni førende brands, der leverer innovative digitale løsninger til både privat- og erhvervskunder. TDC indleder nu den afsluttende fase af separationsprocessen, der skal etablere TDC NET og Nuuday, som operationelt selvstændige selskaber. Processen vil være afsluttet den 31. december 2021, på hvilket tidspunkt medarbejdere i de fælles koncernfunktioner i TDC Group vil være overflyttet til enten TDC NET eller Nuuday, og den fremtidige sammensætning af TDC NET og Nuuday’s bestyrelser vil vær

Fortsat stabil udvikling i TDC Group6.5.2021 09:00:49 CEST | Pressemeddelelse

TDC Group fortsatte i første kvartal udviklingen fra de seneste kvartaler med en stabilisering af hovedprodukterne og fortsat betydelige omkostningsreduktioner på tværs af koncernen. Dette resulterede i et driftsresultat (EBITDA) på 1.634 mio. kr., hvilket er en anelse højere end forrige kvartal og lidt mindre end samme periode sidste år. Udviklingen er i overensstemmelse med de tidligere udmeldte forventninger til helåret om et driftsresultat (EBITDA) lidt lavere eller på niveau med 2020. Omsætningen blev i første kvartal på 3.982 mio. kr. og bruttoresultatet på 2.795 mio. kr., hvilket er på niveau med fjerde kvartal og en anelse lavere end i samme periode sidste år. Udviklingen er drevet af et fortsat fald i efterspørgslen på traditionelle produkter som fastnettelefoni, DSL-bredbånd og nogle typer tv-pakker. Dette opvejes til dels af det stigende marked for nye produkter som 5G, højhastigheds-bredbånd og digitale streamingtjenester. Markante omkostningsbesparelser Som følge af det fo

TDC Group: Resultat for 2020 som forventet5.2.2021 09:01:16 CET | Pressemeddelelse

TDC Group havde i 4. kvartal et driftsresultat (EBITDA) på 1.504 mio. kr. svarende til en mindre stigning i forhold til samme kvartal sidste år. For helåret blev EBITDA på 6.420 mio. kr., hvilket er en smule lavere end i 2019 og i overensstemmelse med de tidligere udmeldte forventninger. Resultatet skyldes en stabilisering af udviklingen i vores hovedprodukter samt betydelige omkostningsreduktioner på tværs af TDC Group. TDC Group havde i 4. kvartal en omsætning på 4.055 mio. kr., hvilket er lidt højere end i 3. kvartal 2020. Bruttoresultatet for 4. kvartal blev på 2.792 mio. kr. For helåret var omsætningen på 16.089 mio. kr., mens bruttoresultatet var på 11.463 mio. kr. Som følge af det fortsatte fokus på omkostningsreduktioner faldt driftsudgifterne i 4. kvartal samlet set med 8,7% sammenlignet med samme kvartal i 2019. For helåret faldt de samlede driftsudgifter i TDC Group med 9,5% i forhold til 2019. ”En stabilisering af udviklingen i vores hovedprodukter kombineret med en betydel

Mike Parton udnævnt til bestyrelsesformand for TDC6.11.2020 12:06:24 CET | Pressemeddelelse

Bert Nordberg har valgt at træde tilbage som bestyrelsesformand for TDC den 31. december 2020 for at vie sin tid og fokus på sit hverv som bestyrelsesformand for Vestas, som har accelereret sin strategi for yderligere at styrke selskabets globale position. Mike Parton, der har været næstformand for bestyrelsen i TDC siden 1. august 2018, er udpeget som bestyrelsesformand, når Bert Nordberg træder tilbage.