TDC Group tog vigtige strategiske skridt i første kvartal

Der blev taget vigtige skridt i opbygningen af fremtidens TDC i første kvartal af 2019. Som forventet er de finansielle resultater påvirket af strategiske investeringer og transitionsomkostninger. Forventningerne til 2019 fastholdes.

TDC Group afsluttede første kvartal 2019 med en organisk nedgang i omsætningen på 1,4 pct. til omkring 4,3 mia. kr. Som i tidligere kvartaler var nedgangen drevet af fastnettelefoni og tv.

Forretningen udviklede sig i tråd med de seneste kvartaler på tværs af alle produktkategorier. Som forventet blev EBITDA påvirket af strategiske investeringer i fiberudrulning og øgede omkostninger relateret til opsplitningen af TDC. Organisk gik EBITDA tilbage med 3,0 pct. i forhold til første kvartal 2018.

Forventningerne til 2019 fastholdes.

“2019 er et afgørende år, hvor vi fokuserer på at transformere TDC til to ledende enheder, som skal forme Danmarks digitale fremtid. Vi investerer markant i at bygge fremtidens bedste digitale infrastruktur og i at levere de bedste digitale kundeoplevelser og den bedste underholdning. Det er en transformation, der vil tage tid og kræve investering, og det betyder, at vores finansielle resultater på kort sigt vil være påvirket af mange bevægelige dele,” siger Allison Kirkby, koncernchef og administrerende direktør i TDC Group.

I tråd med ambitionen om at bidrage til et digitalt Danmark har TDC gjort markante strategiske fremskridt i det forgangne kvartal.

Den kundeorienterede forretningsenhed er blevet døbt Nuuday og annoncerede straks et eksklusivt Premier League-partnerskab med Nordic Entertainment Group. Halvdelen af kampene i Premier League bliver tilgængelige eksklusivt på YouSees nye tv- og streamingkanal, Xee, fra august 2019.

Derudover er Nuudays familie af brands og udbud af produkter styrket med opkøb inden for sikkerhed og cloudbaserede services.

På infrastrukturområdet har TDC indgået et strategisk partnerskab med Ericsson om opbygningen af et landsdækkende 5G-netværk inden udgangen af 2020. Yderligere havde TDC i den nylige frekvensauktion stor succes med at indkøbe licenser til at støtte og styrke kapaciteten i vores prisvindende 4G-netværk.

Sideløbende fortsætter udrulningen af fiber, som nu omfatter 12.000 adresser. Udrulningen vil blive accelereret over de kommende måneder og år.

TDC Group forbinder danskerne og har en klar ambition om at gøre det enklere og bedre for kunderne at få adgang til digitale tjenester og indhold. Virksomheden er Danmarks foretrukne udbyder af kommunikations- og underholdningstjenester i hjemmet og på farten. YouSee, Telmore, Fullrate, Hiper og Blockbuster giver danskerne hurtig og let adgang til massevis af musik, film og tv på alle platforme når som helst og hvor som helst. TDC Erhverv skaber fremtidens vækst i såvel store som små danske virksomheder gennem digitale og enkle løsninger.